Dr. Katrin Schüßler
Curriculum vitae
-
Since 01/2022
post-doc
for the project ‘PITCH’, Department of Chemistry Education Duisburg-Essen University
(more information) -
07/2020-12/2021
Secondary School Teacher
at ‘Gesamtschule Oppum‘
Subjects: Chemistry and Social Science -
05/2021-07/2021
Substitute Teacher
For the subject Chemistry at ‘Steinbart Gymnasium’ -
11/2018-04/2021
Trainee Teacher
for teaching in secondary schools at ‘Steinbart Gymnasium’
Subjects: Chemistry and Social Science
School Teachers Training College Duisburg - Since 06/2017
post doc
Coordinator of the BMBF project CASSIS
- Since 07/2016
post doc
Coordinator of the ALSTER research group
-
02/2017
Doctor’s Degree
in natural science (Dr. rer. nat.)
Duisburg-Essen University - Since 12/2015
Research Assistant
at the Department of Chemistry Education Duisburg-Essen University
- Since 08/2013
PhD student
at the Department of Chemistry Education Duisburg-Essen University
- 08/2013 - 11/2015
Scholarship holder
of Müller-Reitz-Stiftung, creating self-learning materials for secondary schools chemistry education
Department of Chemistry Education Duisburg-Essen University
- 07/2013
First State Examination for Teaching at Secondary Schools
Subjects: Chemistry and Social Science
Duisburg-Essen University
- 08/2011 - 07/2013
Substitute Teacher for the subject Chemistry at ‘Krupp Gymnasium’
- 2005
Abitur (German university entrance qualification)
Research Interests
- Design of learning materials and test materials based on the Cognitive Load Theory and the Cognitive Theory of Multimedia Learning
- Learning with worked examples
- Learning and testing in organic chemistry
- Laboratory courses
- Measurement of cognitive load
Teaching
- SEPP student experiment laboratory course (2013-2016)
- General chemistry laboratory course (winter semester 2017/18, 2022/23, 2023/24)
- Subject didactics I laboratory course (summer semester 2017, 2023, 2024)
- Organic Chemistry I exercise (with Michael Giese) for chemistry and biotechnology teaching degree and Bachelor's degree in Chemistry and Water Science (winter semester 2022/23, summer semester 2023, winter semester 2023/24, summer semester 2024, winter semester 2024/25)
Publications
Doctoral thesis
- Schüßler, K. (2017). [Studying worked-out examples in chemistry classes: Effects on learning, cognitive load and motivation] Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht: Einflüsse auf Lernerfolg, kognitive Belastung und Motivation (Studien zum Physik- und Chemielernen, Band 243), Logos, Berlin.
Contributions to conference Proceedings
- Schüßler, K. & Walpuski, M. (2024). [Success in laboratory courses: Which variables are relevant?] Erfolg im Laborpraktikum: Welche Variablen sind relevant? In H. van Vorst (Ed.), [Early science education. Society for Didactics of Chemistry and Physics. Annual conference in Hamburg 2023] Frühe naturwissenschaftliche Bildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Hamburg 2023 (S. 382-385). Universität Duisburg-Essen. DOI: 10.25656/01:30626
- Schüßler, K., Giese, M. & Walpuski, M. (2023). [Digital teaching and testing in organic chemistry] Digitales Lehren und Prüfen in der Organischen Chemie. In H. van Vorst (Ed.), [Learning, teaching and research in a digitally shaped world. Society for Didactics of Chemistry and Physics. Annual conference in Aachen 2022] Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Aachen 2022 (S. 559–562). Universität Duisburg-Essen.
DOI: 10.25656/01:27632 - Schüßler, K. & Walpuski, M. (2019). [Cognitive load of first semester students in laboratory courses.] Kognitive Belastung von Erstsemesterstudierenden in Laborpraktika. In C. Maurer (Ed.), [Science education as a basis for professional and social participation. Society for Didactics of Chemistry and Physics Annual Conference in Kiel 2018] Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Kiel 2018 (S. 137–140). Universität Regensburg, Regensburg.
DOI: 10.25656/01:16753 - Paczulla, B., Schüßler, K., Sumfleth, E. & Walpuski, M. (2019). [Student success and dropout in chemistry degree programs (CASSIS).] Studienerfolg und Studienabbruch in Chemiestudiengängen (CASSIS). In C. Maurer (Ed.), [Science education as a basis for professional and social participation. Society for Didactics of Chemistry and Physics Annual Conference in Kiel 2018] Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Kiel 2018 (S. 870–873). Universität Regensburg, Regensburg.
DOI: 10.25656/01:16753 - Schüßler, K., Komor, I., Habig, S. & Sumfleth, E. (2018). [Learning tasks in chemistry - A look at cognitive load and interest.] Lernaufgaben in Chemie – Ein Blick auf Cognitive Load und Interesse. In C. Maurer (Ed.), [Quality chemistry and physics teaching - normative and empirical dimensions] Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht - normative und empirische Dimensionen (S. 683–686). Universität Regensburg, Regensburg.
DOI: 10.25656/01:15495 - Schüßler, K., Koenen, J. & Sumfleth, E. (2017). [Does motivating design of learning materials primarily appeal to girls?] Spricht motivierende Gestaltung von Lernmaterial vorrangig Mädchen an? In C. Maurer (Ed.), [Implementation of subject-specific didactic innovation as reflected in research and practice. Society for Didactics of Chemistry and Physics Annual Conference in Zurich 2016] Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Zürich 2016 (S. 174–177). Universität Regensburg, Regensburg.
DOI: 10.25656/01:12912 - Schüßler, K., Koenen, J. & Sumfleth, E. (2016). [Learning processes when learning with worked examples in chemistry lessons.] Lernprozesse beim Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht. In C. Maurer (Ed.), [Authenticity and learning - the subject in subject didactics. Society for Didactics of Chemistry and Physics Annual Conference in Berlin 2015] Authentizität und Lernen - das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Berlin 2015 (S. 56–58). Universität Regensburg, Regensburg.
DOI: 10.25656/01:12125 - Schüßler, K., Koenen, J. & Sumfleth, E. (2015a). Different Types of Prompts and their Impact on Cognitive Load while Learning Chemistry. In J. Lavonen, K. Juuti, J. Lampiselkä, A. Uitto & K. Hahl (Hrsg.), Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science education research: Engaging learners for a sustainable future, Part 17/Science in secondary school (co-ed. Berit Bungum & Pernilla Nilsson) (S. 2837–2845). University of Helsinki, Helsinki, Finland.
https://www.dropbox.com/s/0gobz5xpzfp42p0/eBook2015_Part_17_links.pdf?dl=0 - Schüßler, K., Koenen, J. & Sumfleth, E. (2015b). [Prompt-supported learning with worked examples in chemistry lessons.] Promptunterstütztes Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht. In S. Bernholt (Ed.), [Heterogeneity and diversity - diversity of prerequisites in science teaching: Society for Chemistry and Physics Education, Annual Conference in Bremen 2014] Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014 (S. 570–572). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik.
Journal article
- Schuessler, K., Striewe, M., Pueschner, D., Luetzen, A., Goedicke, M., Giese, M., & Walpuski., M. (2024). Developing and Evaluating an E-Learning and E-Assessment Tool for Organic Chemistry in Higher Education. Front. Educ, 9. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1355078
- Schuessler, K., Fischer, V., Walpuski, M., & Leutner, D. (2024). The Moderating Role of Interest in the Relationship between Perceived Task Difficulty and Invested Mental Effort. Educ. Sci. 2024, 14(10), 1044; https://doi.org/10.3390/educsci14101044
- Schüßler, K. & Emden, M. (2019). [Learning via models in chemistry. Worked examples as a methodological approach] Lernen über Modelle in der Chemie. Lösungsbeispiele als methodischer Zugang. Naturwissenschaften im Unterricht – Chemie, 30(171), 12-15.
Oral presentation
- Schüßler, K., Giese, M., & Walpuski, M. (2024). JACK: Ein e-learning und e-assessment Tool für die Organischen Chemie. (Vortrag) GDCP Jahrestagung 2024, Bochum.
- Schüßler, K., Fischer, V., & Walpuski, M. (2023). The relation between cognitive load, motivation, & interest. (Vortrag) ICLTC 2023 Montpellier, France.
- Schüßler, K. & Walpuski, M. (2023). Erfolg im Laborpraktikum: Welche Variablen sind relevant? (Vortrag) GDCP Jahrestagung 2023, Hamburg.
- Schüßler, K., & Walpuski, M. (2018). Kognitive Belastung von Erstsemesterstudierenden in Laborpraktika (Vortrag) GDCP Jahrestagung 2018, Kiel.
- Schüßler, K., Koenen J., & Sumfleth, E. (2017). Can segmentation or prompting improve learning from non-algorithmic worked examples. (Vortrag). ESERA 2017, Dublin.
- Schüßler, K., Emden, M., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2017). Selbstlernmaterialien für den Chemieunterricht der Sekundarstufe I. (Vortrag) GDCh Jahrestagung 2017, Berlin.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2017). Kognitive Belastung während der Bearbeitung von Lösungsbeispielen. (Vortrag) GEBF Jahrestagung 2017, Heidelberg.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2016). Lernen mit Lösungsbeispielen. (Vortrag) SINUS-Kongress, Essen.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2016). Spricht motivierende Gestaltung von Lernmaterial vorrangig Mädchen an? (Vortrag) GDCP Jahrestagung 2016, Zürich.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2016). Segmenting or self-explanation prompts - the impact on learning with non-algorithmic worked-examples. (Vortrag) 9th ICLTC, Bochum.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2016). Einfluss von Segmenting und Selbsterklärungsprompts auf den Lernerfolg beim Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht der Sekundarstufe I. (Vortrag) GEBF Jahrestagung 2016, Berlin.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2015). Lernprozesse beim Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht. (Vortrag) GDCP Jahrestagung 2015, Berlin.
- Schüßler, K., Emden, M., & Sumfleth, E. (2015). Lösungsbeispiele für den Chemieunterricht der Sekundarstufe I. (Vortrag) VCI Lehrerkongress 2015, Düsseldorf.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2014). Promptunterstützte Lösungsbeispiele für den Chemieunterricht. (Vortrag) GDCP Doktorierendenkolloquium 2014, Regensburg.
Poster
- Walpuski, M., Giese, M., & Schüßler, K. (2024). Hilfe oder Hindernis? Digitale Aufgaben in der organischen Chemie. (Poster) GDCP Jahrestagung 2024, Bochum.
- Kolbe, A., Eitemüller, C., Schüßler, K., & Walpuski, M. (2024). Gestaltung von OER zur guten wissenschaftlichen Praxis an der Universität. (Poster) GDCP Jahrestagung 2024, Bochum.
- Schüßler, K., Giese, M., & Walpuski, M. (2024). Predetermination of Visual Representation Type Influences Students‘ Performance and Cognitive Load. (Poster) EARLI SIG 2, Valencia, Spain.
- Schüßler, K., Giese, M., & Walpuski, M. (2024). Domain Specific Challenges in Developing an e-Learning Tool for Organic Chemistry. (Poster) EARLI SIG 6 & 7, Tübingen, Germany.
- Kolbe, A., Eitemüller, C., Schüßler, K., & Walpuski, M. (2024). Gute wissenschaftliche Praxis - Digitale Lernmodule im Fach Chemie. (Poster) GEBF Jahrestagung 2024, Potsdam.
- Schüßler, K., Giese, M., & Walpuski, M. (2024). Digitale und papierbasierte Aufgaben zur Chiralität in der Organischen Chemie. (Poster) IZfB Tag der Bildungsforschung 2024, Essen.
- Kolbe, A., Eitemüller, C., Schüßler, K., & Walpuski, M. (2023). Digitale Lernmodule zur guten wissenschaftlichen Praxis. (Poster) IZfB Tag der Bildungsforschung 2023, Essen.
- Schüßler, K., Giese, M., & Walpuski, M. (2023). Implementation digitaler Übungsaufgaben in die Übung der Organischen Chemie. (Poster) GEBF Jahrestagung 2023, Essen.
- Schüßler, K., Giese, M., & Walpuski, M. (2022). Digitales Lehren und Prüfen in der Organischen Chemie. (Poster) GDCP Jahrestagung 2022, Aachen.
- Schüßler, K., Giese, M., & Walpuski, M. (2022). Digital Learning and Exams in Organic Chemistry. (Poster) ForBilD - International KickOff Symposium: Education in the 2020’s Digital World - Reimagining and redesigning digital learning and teaching in the postpandemic world.
- Schüßler, K. & Walpuski, M. (2019). Intrinsic und extraneous cognitive load in Laborpraktika. (Poster) GDCP Jahrestagung 2019, Wien.
- Paczulla, B., Schüßler, K., Fischer, V., Sumfleth, E. & Walpuski, M. (2019). Entwicklung und Evaluation eines chemischen Fachwissenstests für Universitäten und Fachhochschulen. Poster zur Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF). Köln.
- Paczulla, B., Schüßler, K., Sumfleth, E. & Walpuski, M. (2018). Studienerfolg und Studienabbruch in Chemiestudiengängen (CASSIS). Poster zur Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP). Kiel.
- Schüßler, K., & Walpuski, M. (2018). Messung kognitiver Belastung in Laborpraktika. (Poster) GEBF Jahrestagung 2018, Berlin.
- Schüßler, K., Komor, I., Habig, S., & Sumfleth, E. (2017). Lernaufgaben in Chemie - Ein Blick auf Cognitive Load und Interesse. (Poster) GDCP Jahrestagung 2017, Regensburg.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2015). Different Types of Prompts and their Impact on Cognitive Load while Learning Chemistry. (Poster) ESERA 2015, Helsinki.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2015). Individuell- oder inhaltlich-fokussiert? Einfluss unterschiedlicher Promptingmaßnahmen beim Lernen mit Lösungsbeispielen. (Poster) GEBF Jahrestagung 2014, Bochum.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2014). Promptunterstütztes Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht. (Poster) GDCP Jahrestagung 2014, Bremen.
- Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2014). Untersuchung des Einflusses unterschiedlicher Promptingmaßnahmen auf das Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht der Sekundarstufe I. (Poster) ALUMNI Summer School 2014 der Universität Koblenz-Landau, Bad Bergzabern.