Dr. Helena van Vorst
Curriculum Vitae
- since 04.2019
Deputy Professor
Insitute of Chemistry Education
University of Cologne
- since 03.2018
Research Scientist (title: Akademische Rätin)
Department of Chemistry Education
Duisburg-Essen University
- since 10.2016
Elected Board Member
of the Interdisciplinary Center for Educational Research
Duisburg-Essen University
- 03.2015 - 03.2018
Post-Doc
Department of Chemistry Education
Duisburg-Essen University
- 10.2014 – 02.2015
Lecturer
Department of Chemistry Education
Duisburg-Essen University
-
05.2014 – 03.2015
Parental Leave
-
12.2012
Doctor’s Degree
in natural science (Dr. rer. nat.)
Duisburg-Essen UniversityThesis: Merkmale lebensweltlicher Kontexte und ihr Einfluss auf das Schülerinteresse im Fach Chemie
-
11.2012 – 04.2014
Second State Examination
For teaching in secondary schools (Stage II)
Subjects: Chemistry, German
School Teachers Training College Duisburg
-
01.2010 – 10.2012
Scientific Assistant
Member of the graduate school „Teaching and Learning of Science“ (nwu), Department of Chemistry Education
Duisburg-Essen University
-
12.2009
First State Examination
For teaching in secondary schools (Stage II),
Subjects: Chemistry, German
Duisburg-Essen University
-
02.2009 – 12.2009
Tutor
for the subjects German, Mathematics and Spanish
Studienkreis Moers
-
10.2007 – 12.2009
Student Assistant
Department of Organic Chemistry, Department of Chemistry Education
Duisburg-Essen University
-
10.2005 – 12.2009
Studies for Teaching in Secondary Schools (Stage II)
Subjects: Chemistry, German
Duisburg-Essen University
-
07.2005
Matriculation Exams
Amplonius Gymnasium Rheinberg
Awards
- since 2018
Fellowship Fachdidaktik MINT
Deutsche Telekom Stiftung
- 06.2013
Award for outstanding academic performance
For thesis in the Faculty of Chemistry
Duisburg-Essen University
-
03.2011
Waxmann Poster Award
AEPF Conference
Bamberg
-
11.2010
Award for Chemistry Studies
For teaching in secondary schools (Stage II)
Duisburg-Essen University
-
01.2010 – 10.2012
PhD Grant
Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG)
Research Interests
- Context-based Education
- Evidence-based Differentiation of Learning Processes
- Structuring of Learning Processes with Ladders of Learning
- Universal Design for Learning in Vocational Education
Publications
Dissertation
- van Vorst, H. (2013). Kontextmerkmale und ihr Einfluss auf das Schülerinteresse im Fach Chemie. [Context Characteristics and their Influences on Students‘ Interests in Chemistry Education] Berlin: Logos.
Journal Publications
-
van Vorst, H., Fechner, S. & Sumfleth, E. (2018). Unterscheidung von Kontexten für den Chemieunterricht. Untersuchung des Einflusses möglicher Kontextmerkmale auf das situationale Interesse im Fach Chemie. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften. 24(1), S. 167-181. doi: 10.1007/s40573-018-0081-z
-
van Vorst, H. (2018). Zum Bohr’schen Atomkonzept mit der Lernleiter. Ein Ansatz zur Unterrichtsstrukturierung und Differenzierung. Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht, 71(5), S. 317–324.
-
van Vorst, H. (2018). Structuring learning processes by Ladders of Learning: Results from an implementation study. Chemistry Education Research and Practice. 19, 1081-1095. doi: 10.1039/c8rp00078f
-
Habig, S., van Vorst, H. & Sumfleth, E. (2018). Merkmale kontextualisierter Lernaufgaben und ihre Wirkung auf das situationale Interesse und die Lernleistung von Schülerinnen und Schülern. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften. 24(1), S. 99-114. doi: 10.1007/s40573-018-0077-8
- Habig, S., Blankenburg, J., van Vorst, H., Fechner, S., Parchmann, I. & Sumfleth, E. (2018). Context Characteristics and their Effects on Students‘ Situational Interest in Chemistry. International Journal of Science Education. 40(10). 1154–1175. doi: 10.1080/09500693.2018.1470349
- van Vorst, H., Dorschu, A., Fechner, S., Kauertz, A., Krabbe, H., & Sumfleth, E. (2015). Charakterisierung und Strukturierung von Kontexten im naturwissenschaftlichen Unterricht - Vorschlag einer theoretischen Modellierung. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften. 21(1). 29–39. doi: 10.1007/s40573-014-0021-5
Book chapters
-
van Vorst, H. & Strübe, M. (im Druck). Binnendifferenzierte Förderung von Modellkompetenz im naturwissenschaftlichen Unterricht. In: H. Knauder & M. Reisinger (Hrsg.), Individuelle Förderung im Unterricht und in der Schule. Münster: Waxmann
-
van Vorst, H. & Meller, L. (2019). Beschreibung fachsprachlicher Elemente in chemischen Schulbuchtexten. In: C. Maurer (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Kiel (Bd. 39, 731-734). Verfügbar unter: http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band39.pdf
-
Hauerstein, M.-T. & van Vorst, H. (2019). Zum Einfluss von Strukturierung und Differenzierung. In: C. Maurer (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Kiel (Bd. 39, 157-160). Verfügbar unter: http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band39.pdf
-
Bille, V., Komor, I., van Vorst, H., Opfermann, M., Roelle, J., Rumann, S. & Sumfleth, E. (2019). Förderung des visuellen Modellverständnisses in Chemiestudiengängen. In: C. Maurer (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Kiel (Bd. 39, 799-802). Verfügbar unter: http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band39.pdf
-
Hauerstein, M.-T. & van Vorst, H. (2018). The effectiveness of ‚Ladders of Learning‘ in chemistry education. In O. Finlayson, E. McLoughin, S. Erduran & P. Childs (Hrsg.), Research, Practice and Collaboration in Science Education. Proceedings of the ESERA 2017 Conference (S. 473–484) (online). Verfügbar unter: https://www.esera.org/publications/esera-conference-proceedings/esera-2017
- van Vorst, H. (2018). Unterrichtsstrukturierung und Binnendifferenzierung durch Lernleitern. In: C. Maurer (Ed.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht – normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Regensburg. (Bd. 38, p. 126–129). Online: http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band38.pdf
- Hauerstein, M.-T. & van Vorst, H. (2018). Evaluation von Unterrichtsstrukturierung durch Lernleitern. In: C. Maurer (Ed.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht – normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Regensburg. (Bd. 38, S. 130–133). Online: http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band38.pdf
- Komor, I., van Vorst, H. & Sumfleth, E. (2018). Mathematische Modellieren in der Physikalischen Chemie. In: C. Maurer (Ed.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht – normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Regensburg. (Bd. 38, S. 803–806). Online: http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band38.pdf
- Habig, S., van Vorst, H. & Sumfleth, E. (2017). Kontexte und ihre Wirkung auf das Interesse von Jungen und Mädchen. In: C. Maurer (Ed.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Zürich 2016. (Bd. 37, S. 178 - 181). Online: http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band37.pdf
- Hauerstein, M.-T., van Vorst, H. & Sumfleth, E. (2017). Effektivität von Lernleitern im Chemieunterricht der Sekundarstufe I. In: C. Maurer (Ed.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Zürich 2016. (Bd. 37, S. 792 - 795). Online: http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band37.pdf
- Hinz, M., van Vorst, H. & Sumfleth, E. (2017). Empirische Beschreibung der schwierigkeitserzeugenden Elemente von Fachsprache im Chemieunterricht. In: C. Maurer (Ed.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Zürich 2016. (Bd. 37, S. 720 - 723). Online: http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band37.pdf
- Habig, S., van Vorst, H. & Sumfleth, E. (2016). The Effect of Context Characteristics on Students‘ Situational Interest within Differing Chemical Content Areas. Paper presented at the 2016 annual meeting of the American Educational Research Association. Retrieved 04.11.2016, from the AERA Online Paper Repository.
- Habig, S., van Vorst, H. & Sumfleth, E. (2016). Optimierung des Kontexteinsatzes im Chemieunterricht. In: C. Maurer (Ed.), Authentizität und Lernen – das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Berlin 2015 (Bd. 36, S. 470). Universität Regensburg. Online: http://www.gdcp.de/images/tb2016/TB2016_470_Habig.pdf
- van Vorst, H. (2016). Trinkwassergewinnung in den Slums von Mumbai – Erarbeitung ausgewählter Trennverfahren mithilfe eines Portfolios. In RAAbits. Impulse und Materialien für die kreative Unterrichtsgestaltung. Chemie. Sekundarstufe I/II. Ergänzungsband 55. Stuttgart: Dr. Josef Raabe Verlag.
- Fechner, S., van Vorst, H., Kölbach, E., Sumfleth, E. (2015). It’s the situation that matters – Affective involvement in context-oriented learning tasks. In M. Kahveci & M. Orgill (Hrsg.), Affective dimensions in chemistry education. Berlin: Springer.
- van Vorst, H., Fechner, S., Sumfleth, E. (2013). Kontextmerkmale und ihr Einfluss auf das Schülerinteresse im Fach Chemie. In S. Bernholt (Ed.) Inquiry-based Learning. Forschendes Lernen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Hannover 2012 (Bd. 33, S. 311 – 313). Berlin: LIT. Online: http://www.gdcp.de/images/tagungsbaende/GDCP_Band33.pdf
- van Vorst, H., Fechner, S., Sumfleth, E. (2012). Kontextmerkmale und ihr Einfluss auf das Schülerinteresse im Fach Chemie. In S. Bernholt (Ed.), Konzepte fachdidaktischer Strukturierung für den Unterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Oldenburg 2011 (Bd. 32, S. 640-642). Berlin: LIT
- van Vorst, H., Fechner, S. (2012). Characteristics of real life contexts and their influence on student interest in learning chemistry. In C. Bruguiére, A. Tiberghien, P. Clément, P. (Ed.), Ebook of the ESERA 2011 Conference. Science learning and citizenship. (Bd. 2, S. 135-141). Verfügbar unter: http://lsg.ucy.ac.cy/esera/e_book/base/ebook/ebook-esera2011.pdf
- van Vorst, H., Fechner, S., Sumfleth, E. (2011). Kontextmerkmale und ihr Einfluss auf das Schülerinteresse im Fach Chemie. In D. Höttecke (Ed.), Naturwissenschaftliche Bildung als Beitrag zur Gestaltung partizipativer Demokratie. (S. 486-488). Berlin: LIT