Personensuche
Personensuche
Es wurde 1 Person gefunden.
Fakultät für Bildungswissenschaft
Anschrift
Universitätsstraße 2
45141 Essen
45141 Essen
Raum
S06 S03 B51
Telefon
Telefax
Sprechzeiten
siehe Homepage
Funktionen
-
Mitglied, Prüfungsausschuss des Studiengangs Psychologie (B. Sc.)
-
Professor/in, Fakultätsrat
-
Universitätsprofessor/in, Institut für Psychologie
Aktuelle Veranstaltungen
-
2024 SS
- E3 - BiWi - Stressbewältigung durch Achtsamkeit - Cr. 2-3
- Kognitionspsychologische Zugänge zu Lernen und Leisten – Grundlagen und Anwendungen
- MC6/MC3.4 BK: Stressbewältigung und Achtsamkeit
- Ausgewählte Forschungsbereiche der Allgemeinen Psychologie I - Kurs A und B
- Prüfungsausschuss
- BiWi Raumbuchung - Modulkonferenz M10 (BSc Psychologie)
- BiWi Raumbuchung - Vorstellung der Experimentellen Praktika
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
2023 WS
- Grundlagen und Anwendungen der Sprachpsychologie
- Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I
- Bewusstsein und Kognition
- Vertiefung zur Vorlesung "Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I" (Kurs A)
- E3 - BiWi - Bewusstsein und Kognition - Cr. 2-3
- MC6: Stressbewältigung durch Achtsamkeit
- E3 - BiWi - Grundlagen und Anwendungen der Sprachpsychologie - Cr. 2-3
- E3 - BiWi - Stressbewältigung durch Achtsamkeit - Cr. 2-3
- E3 - BiWi - Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I - Cr. 1-3
-
2023 SS
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
Effects of short mindful breathing meditations on executive functioning in two randomized controlled double-blinded experimentsIn: Acta Psychologica Jg. 239 (2023) 104006Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Mechanisms Underlying Cognitive Effects of Inducing a Mindful StateIn: Journal of Cognition Jg. 5 (2022) Nr. 1, 13Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Mindfulness Training for Improving Attention Regulation in University Students : Is It Effective? and Do Yoga and Homework Matter?In: Frontiers in Psychology Jg. 11 (2020) S. 719Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
A language index of grammatical gender dimensions to study the impact of grammatical gender on the way we perceive women and menIn: Frontiers in Psychology Jg. 10 (2019) Nr. JULY, S. 1604Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Effects of mindfulness training on regulatory and academic abilities in preadolescents : Results from a pilot studyIn: Open Psychology Jg. 1 (2019) Nr. 1, S. 69 - 93Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Improving emotion regulation and mood in teacher trainees : Effectiveness of two mindfulness trainingsIn: Brain and Behavior Jg. 9 (2019) Nr. 9, e01390Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Gender-fair language in job advertisements : A cross-linguistic and cross-cultural analysisIn: Journal of Cross-Cultural Psychology Jg. 48 (2017) Nr. 3, S. 384 - 401Online Volltext: dx.doi.org/
-
Prominence of gender cues in the assignment of thematic roles in GermanIn: Applied Psycholinguistics Jg. 38 (2017) Nr. 5, S. 1133 - 1172Online Volltext: dx.doi.org/
-
Cognitive effects of mindfulness training : Results of a pilot study based on a theory driven approachIn: Frontiers in Psychology Jg. 7 (2016) Nr. JUL, S. 1037Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Cross-linguistic evidence for gender as a prominence featureIn: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 1356Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Isolating stereotypical gender in a grammatical gender language : Evidence from eye movementsIn: Applied Psycholinguistics Jg. 36 (2015) Nr. 4, S. 977 - 1006Online Volltext: dx.doi.org/
-
Role descriptions induce gender mismatch effects in eye movements during readingIn: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 1607Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Influences of grammatical and stereotypical gender during reading : eye movements in pronominal and noun phrase anaphor resolutionIn: Language, Cognition and Neuroscience Jg. 29 (2014) Nr. 7, S. 781 - 803Online Volltext: dx.doi.org/
-
Mental representations of gender-fair nouns in German legal language : an eye-movement and questionnaire-based studyIn: Linguistische Berichte (2014) Nr. 237, S. 57 - 80
-
Norms on the gender perception of role nouns in Czech, English, French, German, Italian, Norwegian, and SlovakIn: Behavior Research Methods Jg. 46 (2014) Nr. 3, S. 841 - 871Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
The gender-typicality of faces and its impact on visual processing and on hiring decisionsIn: Experimental Psychology Jg. 60 (2013) Nr. 6, S. 444 - 452Online Volltext: dx.doi.org/
-
Processing grammatical gender of role nouns: Further evidence from eye-movements.In: Journal of Cognitive Psychology Jg. 23 (2011) Nr. 8, S. 998 - 1014
-
Recht verständlich und "gender-fair": Wie sollen Personen in amtlichen Texten bezeichnet werden? Ein Vergleich verschiedener Rezipientengruppen zur Akzeptanz geschlechtergerechter RechtsspracheIn: Linguistische Berichte (2011) Nr. 227, S. 297 - 322
-
Effects of role typicality on processing person information in German: Evidence from an ERP studyIn: Brain research Jg. 1353 (2010) S. 133 - 144
-
On the semantic content of grammatical gender and its impact on the representation of human referents.In: Experimental psychology Jg. 57 (2010) Nr. 5, S. 367 - 375
-
Möglichkeiten geschlechtergerechten Formulierens in juristischen TextenIn: Der Sprachdienst Jg. 52 (2008) Nr. 4, S. 161 - 172
-
What's in a (role) name? Formal and conceptual aspects of comprehending personal nouns.In: Journal of psycholinguistic research Jg. 36 (2007) Nr. 6, S. 431 - 456
-
Zur psychologischen Wirkung und Akzeptanz generisch maskuliner Personenbezeichnungen und deren Alternativen in juristischen TextenIn: : Psychologische Rundschau : offizielles Organ der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) ; zugleich Informationsorgan des Berufsverbandes Deutscher Psychologinnen und Psychologen (BDP) Jg. 58 (2007) Nr. 3, S. 190 - 200
-
Automatic activation and use of gender subgroupsIn: Sex roles: a journal of research Jg. 55 (2006) Nr. 7/8, S. 435 - 444
-
How formal versus semantic gender influences the interpretation of person denotationsIn: Swiss journal of psychology : official publication of the Swiss Psychological Society = Schweizerische Zeitschrift für Psychologie = Revue suisse de psychologie Jg. 65 (2006) Nr. 3, S. 157 - 165
-
Die Repräsentation generisch maskuliner Personenbezeichnungen: Eine theoretische Integration bisheriger Befunde.In: Zeitschrift für Psychologie Jg. 213 (2005) Nr. 3, S. 167 - 175
-
Zur Geschichte des Generischen Maskulinums : Sprachphilosophische, sprachwissenschaftliche und psychologische Aspekte im historischen DiskursIn: Zeitschrift für Germanistische Linguistik (ZGL) Jg. 33 (2005) Nr. 6, S. 212 - 235
-
Gender markedness of language: The impact of grammatical and nonlinguistic information on the mental representation of person informationIn: Journal of language and social psychology Jg. 23 (2004) Nr. 3, S. 272 - 307
-
On the use of the grammatical gender of anaphoric pronouns in German – A comparison between Finns and GermansIn: Sprache & Kognition : Zeitschrift für Sprach- u. Kognitionspsychologie u. ihre Grenzgebiete. Jg. 18 (1999) Nr. 3-4, S. 123 - 135
-
Irrelevant auditory material affects countingIn: Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition Jg. 24 (1998) Nr. 1, S. 48 - 67
-
On the irrelevance of semantic information for the "irrelevant speech" effectIn: The Quarterly Journal of Experimental Psychology Jg. 49a (1996) Nr. 3, S. 765 - 779
-
Zur Psychologie des "generischen" MaskulinumsIn: Sprache & Kognition : Zeitschrift für Sprach- u. Kognitionspsychologie u. ihre Grenzgebiete Jg. 15 (1996) Nr. 3, S. 152 - 166
-
Editorial : Language, cognition, and genderIn: Frontiers in Psychology Jg. 7 (2016) S. 772Online Volltext: dx.doi.org/
-
Empirical evidence for subtle gender biases in languageIn: The Acquisition of Gender: Crosslinguistic perspectives / Ayoun, Dalila (Hrsg.) 2022, S. 49 - 70Online Volltext: dx.doi.org/
-
The Nature of LanguageIn: The Psychology of Human Thought / Sternberg, Robert J.; Funke, Joachim (Hrsg.) 2019, S. 199 - 212(Open Access)
-
Die Verarbeitung konventioneller und unkonventioneller Metaphern : eine BlickbewegungsstudieIn: Metapher und Metonymie: theoretische, methodische und empirische Zugänge / Spieß, Constanze; Köpcke, Klaus-Michael (Hrsg.) 2015, S. 355 - 371Online Volltext: dx.doi.org/
-
Representation of the sexes in languageIn: Social communication / Fiedler, Klaus (Hrsg.) 2007, S. 163 - 187
-
SatzverstehenIn: Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Kognition: (Handbuch der Psychologie ; 5) / Funke, Joachim (Hrsg.) 2006, S. 601 - 611
-
Themenheft kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der SpracheIn: Psychologische Rundschau ; Jg. 58, H. 3 Göttingen (2007) 170 - 223
-
Zur automatischen Aktivierung und Anwendung von GeschlechtskategorienIn: Aktuelle psychologische Forschung Lengerich Jg. 34 (2001) 235 S. : graph. Darst.
-
Cognitive effects of a mindfulness training with fifth graders
19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Paphos, Cyprus,Paphos (2015) -
Das Projekt Achtsame Schule : Untersuchung des Einflusses eines Achtsamkeitstrainings bei Schülerinnen und Schülern auf die Selbstregulation
49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie,Bochum (2014)