Die Personen am Instituts für Psychologie

Daten fehlerhaft? Sie können Ihre Daten im Informationssystem der Universität DuECampus selbst ändern. Sie benötigen dazu Ihre Uni-Kennung. Für einen Neu-Eintrag wenden Sie sich bitte an das Dekanat.

Fakultät für Bildungswissenschaft

Anschrift
Universitätsstraße 2
45141 Essen
Raum
S06 S03 B51
Sprechzeiten
siehe Homepage

Funktionen

  • Universitätsprofessor/in, Institut für Psychologie

  • Professor/in, Fakultätsrat

  • Mitglied, Prüfungsausschuss des Studiengangs Psychologie (B. Sc.)

Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.

    Artikel in Zeitschriften

  • Vieth, Elena; von Stockhausen, Lisa
    Effects of short mindful breathing meditations on executive functioning in two randomized controlled double-blinded experiments
    In: Acta Psychologica Jg. 239 (2023) 104006
  • Vieth, Elena; von Stockhausen, Lisa
    Mechanisms Underlying Cognitive Effects of Inducing a Mindful State
    In: Journal of Cognition Jg. 5 (2022) Nr. 1, 13
  • Wimmer, Lena; Bellingrath, Silja; von Stockhausen, Lisa
    Mindfulness Training for Improving Attention Regulation in University Students : Is It Effective? and Do Yoga and Homework Matter?
    In: Frontiers in Psychology Jg. 11 (2020) S. 719
  • Gygax, Pascal Mark; Elmiger, Daniel; Zufferey, Sandrine; Garnham, Alan; Sczesny, Sabine; von Stockhausen, Lisa; Braun, Friederike; Oakhill, Jane
    A language index of grammatical gender dimensions to study the impact of grammatical gender on the way we perceive women and men
    In: Frontiers in Psychology Jg. 10 (2019) Nr. JULY, S. 1604
  • Wimmer, Lena; von Stockhausen, Lisa; Bellingrath, Silja
    Effects of mindfulness training on regulatory and academic abilities in preadolescents : Results from a pilot study
    In: Open Psychology Jg. 1 (2019) Nr. 1, S. 69 - 93
  • Wimmer, Lena; von Stockhausen, Lisa; Bellingrath, Silja
    Improving emotion regulation and mood in teacher trainees : Effectiveness of two mindfulness trainings
    In: Brain and Behavior Jg. 9 (2019) Nr. 9, e01390
  • Hodel, Lea; Formanowicz, Magdalena; Sczesny, Sabine; Valdrová, Jana; von Stockhausen, Lisa
    Gender-fair language in job advertisements : A cross-linguistic and cross-cultural analysis
    In: Journal of Cross-Cultural Psychology Jg. 48 (2017) Nr. 3, S. 384 - 401
  • Esaulova, Yulia; Reali, Chiara; von Stockhausen, Lisa
    Prominence of gender cues in the assignment of thematic roles in German
    In: Applied Psycholinguistics Jg. 38 (2017) Nr. 5, S. 1133 - 1172
  • Wimmer, Lena; Bellingrath, Silja; von Stockhausen, Lisa
    Cognitive effects of mindfulness training : Results of a pilot study based on a theory driven approach
    In: Frontiers in Psychology Jg. 7 (2016) Nr. JUL, S. 1037
  • Esaulova, Yulia; von Stockhausen, Lisa
    Cross-linguistic evidence for gender as a prominence feature
    In: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 1356
  • Reali, Chiara; Esaulova, Yulia; von Stockhausen, Lisa
    Isolating stereotypical gender in a grammatical gender language : Evidence from eye movements
    In: Applied Psycholinguistics Jg. 36 (2015) Nr. 4, S. 977 - 1006
  • Reali, Chiara; Esaulova, Yulia; Öttl, Anton; von Stockhausen, Lisa
    Role descriptions induce gender mismatch effects in eye movements during reading
    In: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 1607
  • Esaulova, Yulia; Reali, Chiara; von Stockhausen, Lisa
    Influences of grammatical and stereotypical gender during reading : eye movements in pronominal and noun phrase anaphor resolution
    In: Language, Cognition and Neuroscience Jg. 29 (2014) Nr. 7, S. 781 - 803
  • Steiger-Loerbroks, Vera; von Stockhausen, Lisa
    Mental representations of gender-fair nouns in German legal language : an eye-movement and questionnaire-based study
    In: Linguistische Berichte (2014) Nr. 237, S. 57 - 80
  • Misersky, Julia; Gygax, Pascal M.; Canal, Paolo; Gabriel, Ute; Garnham, Alan; Braun, Friederike; Chiarini, Tania; Englund, Kjellrun; Hanulikova, Adriana; Öttl, Anton; Valdrova, Jana; von Stockhausen, Lisa; Sczesny, Sabine
    Norms on the gender perception of role nouns in Czech, English, French, German, Italian, Norwegian, and Slovak
    In: Behavior Research Methods Jg. 46 (2014) Nr. 3, S. 841 - 871
  • von Stockhausen, Lisa; Koeser, Sara; Sczesny, Sabine
    The gender-typicality of faces and its impact on visual processing and on hiring decisions
    In: Experimental Psychology Jg. 60 (2013) Nr. 6, S. 444 - 452
  • Irmen, Lisa; Schumann, Eva
    Processing grammatical gender of role nouns : Further evidence from eye-movements
    In: Journal of Cognitive Psychology Jg. 23 (2011) Nr. 8, S. 998 - 1014
  • Steiger, Vera; Irmen, Lisa
    Recht verständlich und "gender-fair" : Wie sollen Personen in amtlichen Texten bezeichnet werden? ; Ein Vergleich verschiedener Rezipientengruppen zur Akzeptanz geschlechtergerechter Rechtssprache
    In: Linguistische Berichte (2011) Nr. 227, S. 297 - 322
  • Irmen, Lisa; Holt, Daniel V.; Weisbrod, Matthias
    Effects of role typicality on processing person information in German : Evidence from an ERP study
    In: Brain Research Jg. 1353 (2010) S. 133 - 144
  • Irmen, Lisa; Kurovskaja, Julia
    On the semantic content of grammatical gender and its impact on the representation of human referents
    In: Experimental Psychology Jg. 57 (2010) Nr. 5, S. 367 - 375
  • Steiger, Vera; Irmen, Lisa
    Möglichkeiten geschlechtergerechten Formulierens in juristischen Texten
    In: Der Sprachdienst / Gesellschaft für Deutsche Sprache, GfdS Jg. 52 (2008) Nr. 4, S. 161 - 172
  • Irmen, Lisa
    What's in a (role) name? : Formal and conceptual aspects of comprehending personal nouns
    In: Journal of Psycholinguistic Research Jg. 36 (2007) Nr. 6, S. 431 - 456
  • Irmen, Lisa
    Automatic activation and use of gender subgroups
    In: Sex Roles Jg. 55 (2006) Nr. 7-8, S. 435 - 444
  • Irmen, Lisa; Roßberg, Nadja
    How formal versus semantic gender influences the interpretation of person denotations
    In: Swiss Journal of Psychology Jg. 65 (2006) Nr. 3, S. 157 - 165
  • Irmen, Lisa; Steiger, Vera
    Zur Geschichte des Generischen Maskulinums : Sprachphilosophische, sprachwissenschaftliche und psychologische Aspekte im historischen Diskurs
    In: Zeitschrift für Germanistische Linguistik (ZGL) Jg. 33 (2006) Nr. 2-3, S. 212 - 235
  • Irmen, Lisa; Linner, Ute
    Die Repräsentation generisch maskuliner Personenbezeichnungen : Eine theoretische Integration bisheriger Befunde
    In: Zeitschrift für Psychologie / Journal of Psychology Jg. 213 (2005) Nr. 3, S. 167 - 175
  • Irmen, Lisa; Roßberg, Nadja
    Gender markedness of language : The impact of grammatical and nonlinguistic information on the mental representation of person information
    In: Journal of Language and Social Psychology Jg. 23 (2004) Nr. 3, S. 272 - 307
  • Irmen, Lisa; Knoll, Jochen
    On the use of the grammatical gender of anaphoric pronouns in German : A comparison between Finns and Germans
    In: Sprache und Kognition Jg. 18 (1999) Nr. 3/4, S. 123 - 135
  • Buchner, Axel; Steffens, Melanie C.; Irmen, Lisa; Wender, Karl F.
    Irrelevant auditory material affects counting
    In: Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition Jg. 24 (1998) Nr. 1, S. 48 - 67
  • Buchner, Axel; Irmen, Lisa; Erdfelder, Edgar
    On the irrelevance of semantic information for the "irrelevant speech" effect
    In: The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A: Human Experimental Psychology Jg. 49 (1996) Nr. 3, S. 765 - 779
  • Irmen, Lisa; Köhncke, Astrid
    Zur Psychologie des "generischen" Maskulinums
    In: Sprache und Kognition Jg. 15 (1996) Nr. 3, S. 152 - 166
  • Vorworte / Nachworte

  • Garnham, Alan; Oakhill, Jane; von Stockhausen, Lisa; Sczesny, Sabine
    Editorial : Language, cognition, and gender
    In: Frontiers in Psychology Jg. 7 (2016) S. 772
  • Irmen, Lisa
    Editorial
    In: Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache / Irmen, Lisa (Hrsg.) (2007) S. 169 - 170
  • Beiträge in Sammelwerken und Tagungsbänden

  • Esaulova, Yulia; von Stockhausen, Lisa
    Empirical evidence for subtle gender biases in language
    In: The Acquisition of Gender: Crosslinguistic perspectives / Ayoun, Dalila (Hrsg.) 2022, S. 49 - 70
  • von Stockhausen, Lisa; Funke, Joachim
    The Nature of Language
    In: The Psychology of Human Thought / Sternberg, Robert J.; Funke, Joachim (Hrsg.) 2019, S. 199 - 212
  • von Stockhausen, Lisa; Christmann, Ursula
    Die Verarbeitung konventioneller und unkonventioneller Metaphern : eine Blickbewegungsstudie
    In: Metapher und Metonymie: theoretische, methodische und empirische Zugänge / Spieß, Constanze; Köpcke, Klaus-Michael (Hrsg.) 2015, S. 355 - 371
  • Stahlberg, Dagmar; Braun, Friederike; Irmen, Lisa; Sczesny, Sabine
    Representation of the sexes in language
    In: Social communication / Fiedler, Klaus (Hrsg.) 2007, S. 163 - 187
  • Steiger, Vera; Irmen, Lisa
    Zur psychologischen Wirkung und Akzeptanz generisch maskuliner Personenbezeichnungen und deren Alternativen in juristischen Texten
    In: Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache / Irmen, Lisa (Hrsg.) 2007, S. 190 - 200
  • Irmen, Lisa
    Satzverstehen
    In: Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Kognition / Funke, Joachim (Hrsg.) 2006, S. 601 - 611
  • Bücher/Sammelwerke/Tagungsbände

  • Irmen, Lisa (Hrsg.)
    Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache
    In: Psychologische Rundschau Göttingen Jg. 58,3, Themenheft (2007) 55 Seiten
  • Irmen, Lisa
    Zur automatischen Aktivierung und Anwendung von Geschlechtskategorien
    In: Aktuelle psychologische Forschung Lengerich Jg. 34 (2001) 235 S. : graph. Darst.
  • Poster / Posterbeiträge

  • Wimmer, Lena; Bellingrath, Silja; von Stockhausen, Lisa;
    Cognitive effects of a mindfulness training with fifth graders
    19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Paphos, Cyprus,
    Paphos (2015)
  • Vorträge

  • Bellingrath, Silja; Wimmer, Lena; von Stockhausen, Lisa;
    Das Projekt Achtsame Schule : Untersuchung des Einflusses eines Achtsamkeitstrainings bei Schülerinnen und Schülern auf die Selbstregulation
    49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie,
    Bochum (2014)