Die Personen am Instituts für Psychologie
Daten fehlerhaft? Sie können Ihre Daten im Informationssystem der Universität DuECampus selbst ändern. Sie benötigen dazu Ihre Uni-Kennung. Für einen Neu-Eintrag wenden Sie sich bitte an das Dekanat.
Fakultät für Bildungswissenschaft
Anschrift
Universitätsstraße 2
45141 Essen
45141 Essen
Raum
S06 S03 B51
Telefon
Telefax
Sprechzeiten
siehe Homepage
Funktionen
-
Universitätsprofessor/in, Institut für Psychologie
-
Professor/in, Fakultätsrat
-
Mitglied, Prüfungsausschuss des Studiengangs Psychologie (B. Sc.)
Aktuelle Veranstaltungen
-
2024 WS
- Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I
- MC6/MC3.4 BK: Stressbewältigung durch Achtsamkeit
- Bewusstsein und Kognition
- Vertiefung zur Vorlesung "Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I" (Kurs A)
- Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I
- Planung und Durchführunge eines Forschungs- oder Entwicklungsprojekts
- Prüfungsausschüsse BSc Psychologie und Master AGB
- E3 - BiWi - Stressbewältigung durch Achtsamkeit - Cr. 2-3
- E3 - BiWi - Bewusstsein und Kognition - Cr. 2-3
- E3 - BiWi - Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I - Cr. 1-3
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
2024 SS
- MC6/MC3.4 BK: Stressbewältigung und Achtsamkeit
- Kognitionspsychologische Zugänge zu Lernen und Leisten – Grundlagen und Anwendungen
- Ausgewählte Forschungsbereiche der Allgemeinen Psychologie I - Kurs A und B
- E3 - BiWi - Stressbewältigung durch Achtsamkeit - Cr. 2-3
- BiWi Raumbuchung - Vorstellung der Experimentellen Praktika
- Prüfungsausschuss
- BiWi Raumbuchung - Modulkonferenz M10 (BSc Psychologie)
-
2023 WS
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
Effects of short mindful breathing meditations on executive functioning in two randomized controlled double-blinded experimentsIn: Acta Psychologica Jg. 239 (2023) 104006Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Mechanisms Underlying Cognitive Effects of Inducing a Mindful StateIn: Journal of Cognition Jg. 5 (2022) Nr. 1, 13Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Mindfulness Training for Improving Attention Regulation in University Students : Is It Effective? and Do Yoga and Homework Matter?In: Frontiers in Psychology Jg. 11 (2020) S. 719Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
A language index of grammatical gender dimensions to study the impact of grammatical gender on the way we perceive women and menIn: Frontiers in Psychology Jg. 10 (2019) Nr. JULY, S. 1604Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Effects of mindfulness training on regulatory and academic abilities in preadolescents : Results from a pilot studyIn: Open Psychology Jg. 1 (2019) Nr. 1, S. 69 - 93Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Improving emotion regulation and mood in teacher trainees : Effectiveness of two mindfulness trainingsIn: Brain and Behavior Jg. 9 (2019) Nr. 9, e01390Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Gender-fair language in job advertisements : A cross-linguistic and cross-cultural analysisIn: Journal of Cross-Cultural Psychology Jg. 48 (2017) Nr. 3, S. 384 - 401Online Volltext: dx.doi.org/
-
Prominence of gender cues in the assignment of thematic roles in GermanIn: Applied Psycholinguistics Jg. 38 (2017) Nr. 5, S. 1133 - 1172Online Volltext: dx.doi.org/
-
Cognitive effects of mindfulness training : Results of a pilot study based on a theory driven approachIn: Frontiers in Psychology Jg. 7 (2016) Nr. JUL, S. 1037Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Cross-linguistic evidence for gender as a prominence featureIn: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 1356Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Isolating stereotypical gender in a grammatical gender language : Evidence from eye movementsIn: Applied Psycholinguistics Jg. 36 (2015) Nr. 4, S. 977 - 1006Online Volltext: dx.doi.org/
-
Role descriptions induce gender mismatch effects in eye movements during readingIn: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 1607Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Influences of grammatical and stereotypical gender during reading : eye movements in pronominal and noun phrase anaphor resolutionIn: Language, Cognition and Neuroscience Jg. 29 (2014) Nr. 7, S. 781 - 803Online Volltext: dx.doi.org/
-
Mental representations of gender-fair nouns in German legal language : an eye-movement and questionnaire-based studyIn: Linguistische Berichte (2014) Nr. 237, S. 57 - 80
-
Norms on the gender perception of role nouns in Czech, English, French, German, Italian, Norwegian, and SlovakIn: Behavior Research Methods Jg. 46 (2014) Nr. 3, S. 841 - 871Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
The gender-typicality of faces and its impact on visual processing and on hiring decisionsIn: Experimental Psychology Jg. 60 (2013) Nr. 6, S. 444 - 452Online Volltext: dx.doi.org/
-
Processing grammatical gender of role nouns : Further evidence from eye-movementsIn: Journal of Cognitive Psychology Jg. 23 (2011) Nr. 8, S. 998 - 1014Online Volltext: dx.doi.org/
-
Recht verständlich und "gender-fair" : Wie sollen Personen in amtlichen Texten bezeichnet werden? ; Ein Vergleich verschiedener Rezipientengruppen zur Akzeptanz geschlechtergerechter RechtsspracheIn: Linguistische Berichte (2011) Nr. 227, S. 297 - 322Online Volltext: dx.doi.org/
-
Effects of role typicality on processing person information in German : Evidence from an ERP studyIn: Brain Research Jg. 1353 (2010) S. 133 - 144Online Volltext: dx.doi.org/
-
On the semantic content of grammatical gender and its impact on the representation of human referentsIn: Experimental Psychology Jg. 57 (2010) Nr. 5, S. 367 - 375Online Volltext: dx.doi.org/
-
Möglichkeiten geschlechtergerechten Formulierens in juristischen TextenIn: Der Sprachdienst / Gesellschaft für Deutsche Sprache, GfdS Jg. 52 (2008) Nr. 4, S. 161 - 172
-
What's in a (role) name? : Formal and conceptual aspects of comprehending personal nounsIn: Journal of Psycholinguistic Research Jg. 36 (2007) Nr. 6, S. 431 - 456Online Volltext: dx.doi.org/
-
Automatic activation and use of gender subgroupsIn: Sex Roles Jg. 55 (2006) Nr. 7-8, S. 435 - 444Online Volltext: dx.doi.org/
-
How formal versus semantic gender influences the interpretation of person denotationsIn: Swiss Journal of Psychology Jg. 65 (2006) Nr. 3, S. 157 - 165Online Volltext: dx.doi.org/
-
Zur Geschichte des Generischen Maskulinums : Sprachphilosophische, sprachwissenschaftliche und psychologische Aspekte im historischen DiskursIn: Zeitschrift für Germanistische Linguistik (ZGL) Jg. 33 (2006) Nr. 2-3, S. 212 - 235Online Volltext: dx.doi.org/
-
Die Repräsentation generisch maskuliner Personenbezeichnungen : Eine theoretische Integration bisheriger BefundeIn: Zeitschrift für Psychologie / Journal of Psychology Jg. 213 (2005) Nr. 3, S. 167 - 175Online Volltext: dx.doi.org/
-
Gender markedness of language : The impact of grammatical and nonlinguistic information on the mental representation of person informationIn: Journal of Language and Social Psychology Jg. 23 (2004) Nr. 3, S. 272 - 307Online Volltext: dx.doi.org/
-
On the use of the grammatical gender of anaphoric pronouns in German : A comparison between Finns and GermansIn: Sprache und Kognition Jg. 18 (1999) Nr. 3/4, S. 123 - 135Online Volltext: dx.doi.org/
-
Irrelevant auditory material affects countingIn: Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition Jg. 24 (1998) Nr. 1, S. 48 - 67
-
On the irrelevance of semantic information for the "irrelevant speech" effectIn: The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A: Human Experimental Psychology Jg. 49 (1996) Nr. 3, S. 765 - 779Online Volltext: dx.doi.org/
-
Zur Psychologie des "generischen" MaskulinumsIn: Sprache und Kognition Jg. 15 (1996) Nr. 3, S. 152 - 166
-
Editorial : Language, cognition, and genderIn: Frontiers in Psychology Jg. 7 (2016) S. 772Online Volltext: dx.doi.org/
-
EditorialIn: Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache / Irmen, Lisa (Hrsg.) (2007) S. 169 - 170Online Volltext: dx.doi.org/
-
Empirical evidence for subtle gender biases in languageIn: The Acquisition of Gender: Crosslinguistic perspectives / Ayoun, Dalila (Hrsg.) 2022, S. 49 - 70Online Volltext: dx.doi.org/
-
The Nature of LanguageIn: The Psychology of Human Thought / Sternberg, Robert J.; Funke, Joachim (Hrsg.) 2019, S. 199 - 212(Open Access)
-
Die Verarbeitung konventioneller und unkonventioneller Metaphern : eine BlickbewegungsstudieIn: Metapher und Metonymie: theoretische, methodische und empirische Zugänge / Spieß, Constanze; Köpcke, Klaus-Michael (Hrsg.) 2015, S. 355 - 371Online Volltext: dx.doi.org/
-
Representation of the sexes in languageIn: Social communication / Fiedler, Klaus (Hrsg.) 2007, S. 163 - 187Online Volltext: dx.doi.org/
-
Zur psychologischen Wirkung und Akzeptanz generisch maskuliner Personenbezeichnungen und deren Alternativen in juristischen TextenIn: Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache / Irmen, Lisa (Hrsg.) 2007, S. 190 - 200Online Volltext: dx.doi.org/
-
SatzverstehenIn: Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Kognition / Funke, Joachim (Hrsg.) 2006, S. 601 - 611
-
Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der SpracheIn: Psychologische Rundschau Göttingen Jg. 58,3, Themenheft (2007) 55 Seiten
-
Zur automatischen Aktivierung und Anwendung von GeschlechtskategorienIn: Aktuelle psychologische Forschung Lengerich Jg. 34 (2001) 235 S. : graph. Darst.
-
Cognitive effects of a mindfulness training with fifth graders
19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Paphos, Cyprus,Paphos (2015) -
Das Projekt Achtsame Schule : Untersuchung des Einflusses eines Achtsamkeitstrainings bei Schülerinnen und Schülern auf die Selbstregulation
49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie,Bochum (2014)