Annika Gooß

Research assistant
 

Room   S06 S05 A35
Phone  +49 201 183 - 4984
Email     annika.gooss@uni-due.de

Consultation hours Arrangement via Email

Vita

Since 11/2020

Research Assistant

Project "inklud.nrw" (connection between inclusion and teacher training)

joint research of the University of Paderborn in cooperation with the University of Bielefeld, Duisburg-Essen and Siegen

11-12/2018

Ph.D. exchange for young academics

funded by Center of Excellence for Technology Education (CETE)
Université du Luxembourg
Interdisciplinary Centre for Security, Reliability and Trust
Esch-sur-Alzette, L

12/2016

Research assistent for the study group "Schulforschung" ("School Research")

University of Duisburg- Essen

2014- 2016

Master of Arts in Educational Science 

"Innovation and Management in the Educational System", University of Erfurt

10/2014 - 06/2016

Student assistant

Political education for young adults, Protestant Acadamy of Thüringen, Erfurt (Neudietendorf)

2011 - 2014

Bachelor of Arts in Pedagogy

 Otto-Friedrich University of Bamberg

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

im Projekt inklud.nrw (Verknüpfung von Inklusion und Digitalisierung in der Lehrer*innenbildung)

Verbundprojekt unter der Konsortialführung der Universität Paderborn in Kooperation mit den Universitäten Bielefeld, Duisburg-Essen und Siegen

PhD.

Technological problem-solving ability of primary school children

The requirements following constant technological development or further development drastically influence areas of human life. Adopting knowledge and competences on how to handle technological problems as well as creating a reflexive view on technological development are necessary and need to be supported as early as possible (e.g. Ziefle/Jakobs 2009). At the same time, are gender stereotypes present in today’s society, that regard technology as well as other STEM areas: boys are held up as experimenters while girls are regarded as technologically uninterested and untalented (e.g. Faulstich-Wieland 2010; Björkholm 2010). How children deal with technological problems and whether actual differences between the behavior of girls and boys are recognizable has barely been researched scientifically. Hence, the central question of the research work examines how children in primary schools solve technological problems.

more information

Publications

Mammes, I., Adenstedt, V., Gooß, A., (2020), Das Technikverständnis von Grundschülern. In: Geißel, B., Gschwendtner, T. (Hrsg.), Einblicke in aktuelle Forschungsarbeiten der Technikdidaktik (S. 39-66). Berlin, Germany: Logos Verlag GmbH.

Adenstedt, V., Gooß, A. (2020). Primary-school pupils' self-efficacy and its influence on solving technological problem-based design tasks. In: Vries de, M.J. & Fletcher, S. & Kruse, S. & Labudde, P. & Lang, M. & Mammes, I. & Max, C. & Münk, D. & Nicholl, B. & Strobel, J. & Winterbottom, M. (Eds.) (2020), The Impact of Technology Education. International Insights (Pg.13-30). Münster: Waxmann.

Mammes, I., Gooß, A. (2019) Technikverständnis in Bildungsplänen des Elementar- und Primarbereichs unter berücksichtigung der Genderperspektive. In: Schlemmer, E., Binder, M. (Hrsg.), MINT oder CARE? Gendersensible Berufsorientierung in Zeiten digitalen und demografischen Wandels (S. 136-150). Weinheim Basel: Verlagsgruppe Beltz.

Mammes, I., Adenstedt, V., Gooß, A., & Graube, G. (2019). Technology, Information Technology and Natural Science as Basics for Innovation : Education Rethought – TINA: An Interdisciplinary Approach. In A. F. Koch, S. Kruse, & P. Labudde (Hrsg.), Zur Bedeutung der technischen Bildung in Fächerverbünden. Multiperspektivische Beiträge aus Europa und Disziplinen (S. 94–108). Heidelberg: Springer.

Lectures & Workshops

GER

Leuphana University of Lüneburg

 

Lüneburg
March 2019

Talk 

“Zum technischen problembasierten Konstruieren in der Grundschule“

GDSU

Brüche und Brücken – Übergänge im Kontext des Sachunterrichts

Jahrestagung 2019

L

Université du Luxembourg

Esch-sur-Alzette
Dezember 2018

Talk

“Technical problem-based constructing of primary-school pupils”

Université du Luxembourg 

Technology Education Research 

L

Université du Luxembourg

Esch-sur-Alzette
November 2018

Talk

„Technical problem-based constructing of primary-school pupils - A video analysis of children between the age of 9 and 10 years”

Université du Luxembourg 

Ph.D. Colloquium 

GER

University of Duisburg-Essen

Essen
November 2018

Talk

„Zum technischen problembasierten Konstruieren von Grundschulkindern: Eine Videoanalyse von Kindern zwischen neun und 10 Jahren“

JOTED Symposium 2018

Technikdidaktik-Symposium

GER

University of Duisburg-Essen

Essen
July 2018

Talk

“Technological problem-solving ability of primary school children”

Center of Excellence for Technology Education

Summer School 2018

GER

Technical University of Dresden

Dresden
März 2018

Poster

„Die technische Problemlösefähigkeit von Grundschulkindern“

GDSU-Jahrestagung 2018

GER

University of Duisburg-Essen

Essen
February 2018

Workshop

Tech-Event
„Laufbürste Bürstenfuzzi und seine Gang-
Vibrationsroboter und geschlossener Stromkreis"

"Technikperspektive im Sachunterricht

Workshop zum Technischen Selbstkonzept von durchschnittlich Neunjährigen"

GER

University of Duisburg-Essen

Essen
February 2018

Poster

„Erhebung der technischen Problemlösefähigkeit von Grundschulkindern”

GDSU and CETE

"Netzwerkkonferenz Forschung zur Technischen Bildung im Elementar- und Primarbereich"

GER

University of Siegen

Siegen
November
2017

Poster

"Die technische Problemlösefähigkeit von Grundschulkindern"

University of Siegen

2. technikdidaktische Symposium

GER

Pädagogische Hochschule Weingarten

Weingarten
November 2017

Lecture

"Technikverständnis in Bildungsplänen des Elementar- und Primarbereichs - Förderung oder Hemmnis für die Entwicklung des Technikinteresses von Mädchen?"

Pädagogische Hochschule Weingarten u. Akademie der Diözese Rottenburg-Stuttgart

Berufswahl von Frauen in MINT- und CARE-Berufen

UK

University of Cambridge

Cambridge
May 2017

Talk

"Technical problem solving ability of the average nine year old"

University of Cambridge

Ph.D. Colloquium