Annika Gooß
Annika Gooß
Research assistant
Room S06 S05 A35
Phone +49 201 183 - 4984
Email annika.gooss@uni-due.de
Consultation hours Arrangement via Email
Vita
Since 11/2020 |
Research Assistant Project "inklud.nrw" (connection between inclusion and teacher training) joint research of the University of Paderborn in cooperation with the University of Bielefeld, Duisburg-Essen and Siegen |
11-12/2018 |
Ph.D. exchange for young academics funded by Center of Excellence for Technology Education (CETE) |
12/2016 |
Research assistent for the study group "Schulforschung" ("School Research") University of Duisburg- Essen |
2014- 2016 |
Master of Arts in Educational Science "Innovation and Management in the Educational System", University of Erfurt |
10/2014 - 06/2016 |
Student assistant Political education for young adults, Protestant Acadamy of Thüringen, Erfurt (Neudietendorf) |
2011 - 2014 |
Bachelor of Arts in Pedagogy Otto-Friedrich University of Bamberg |
Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt inklud.nrw (Verknüpfung von Inklusion und Digitalisierung in der Lehrer*innenbildung) Verbundprojekt unter der Konsortialführung der Universität Paderborn in Kooperation mit den Universitäten Bielefeld, Duisburg-Essen und Siegen |
PhD.
Technological problem-solving ability of primary school children
The requirements following constant technological development or further development drastically influence areas of human life. Adopting knowledge and competences on how to handle technological problems as well as creating a reflexive view on technological development are necessary and need to be supported as early as possible (e.g. Ziefle/Jakobs 2009). At the same time, are gender stereotypes present in today’s society, that regard technology as well as other STEM areas: boys are held up as experimenters while girls are regarded as technologically uninterested and untalented (e.g. Faulstich-Wieland 2010; Björkholm 2010). How children deal with technological problems and whether actual differences between the behavior of girls and boys are recognizable has barely been researched scientifically. Hence, the central question of the research work examines how children in primary schools solve technological problems.
Publications
Mammes, I., Adenstedt, V., Gooß, A., (2020), Das Technikverständnis von Grundschülern. In: Geißel, B., Gschwendtner, T. (Hrsg.), Einblicke in aktuelle Forschungsarbeiten der Technikdidaktik (S. 39-66). Berlin, Germany: Logos Verlag GmbH.
Adenstedt, V., Gooß, A. (2020). Primary-school pupils' self-efficacy and its influence on solving technological problem-based design tasks. In: Vries de, M.J. & Fletcher, S. & Kruse, S. & Labudde, P. & Lang, M. & Mammes, I. & Max, C. & Münk, D. & Nicholl, B. & Strobel, J. & Winterbottom, M. (Eds.) (2020), The Impact of Technology Education. International Insights (Pg.13-30). Münster: Waxmann.
Mammes, I., Gooß, A. (2019) Technikverständnis in Bildungsplänen des Elementar- und Primarbereichs unter berücksichtigung der Genderperspektive. In: Schlemmer, E., Binder, M. (Hrsg.), MINT oder CARE? Gendersensible Berufsorientierung in Zeiten digitalen und demografischen Wandels (S. 136-150). Weinheim Basel: Verlagsgruppe Beltz.
Mammes, I., Adenstedt, V., Gooß, A., & Graube, G. (2019). Technology, Information Technology and Natural Science as Basics for Innovation : Education Rethought – TINA: An Interdisciplinary Approach. In A. F. Koch, S. Kruse, & P. Labudde (Hrsg.), Zur Bedeutung der technischen Bildung in Fächerverbünden. Multiperspektivische Beiträge aus Europa und Disziplinen (S. 94–108). Heidelberg: Springer.
Lectures & Workshops
GER Leuphana University of Lüneburg
Lüneburg |
Talk “Zum technischen problembasierten Konstruieren in der Grundschule“ |
GDSU Brüche und Brücken – Übergänge im Kontext des Sachunterrichts Jahrestagung 2019 |
L Université du Luxembourg Esch-sur-AlzetteDezember 2018 |
Talk “Technical problem-based constructing of primary-school pupils” |
Université du Luxembourg Technology Education Research |
L Université du Luxembourg Esch-sur-AlzetteNovember 2018 |
Talk „Technical problem-based constructing of primary-school pupils - A video analysis of children between the age of 9 and 10 years” |
Université du Luxembourg Ph.D. Colloquium |
GER University of Duisburg-Essen Essen |
Talk „Zum technischen problembasierten Konstruieren von Grundschulkindern: Eine Videoanalyse von Kindern zwischen neun und 10 Jahren“ |
JOTED Symposium 2018 Technikdidaktik-Symposium |
GER University of Duisburg-Essen EssenJuly 2018 |
Talk “Technological problem-solving ability of primary school children” |
Center of Excellence for Technology Education Summer School 2018 |
GER Technical University of Dresden Dresden |
Poster „Die technische Problemlösefähigkeit von Grundschulkindern“ |
GDSU-Jahrestagung 2018 |
GER University of Duisburg-Essen EssenFebruary 2018 |
Workshop Tech-Event |
"Technikperspektive im Sachunterricht Workshop zum Technischen Selbstkonzept von durchschnittlich Neunjährigen" |
GER University of Duisburg-Essen EssenFebruary 2018 |
Poster „Erhebung der technischen Problemlösefähigkeit von Grundschulkindern” |
GDSU and CETE "Netzwerkkonferenz Forschung zur Technischen Bildung im Elementar- und Primarbereich" |
GER University of Siegen Siegen |
Poster "Die technische Problemlösefähigkeit von Grundschulkindern" |
University of Siegen 2. technikdidaktische Symposium |
GER Pädagogische Hochschule Weingarten Weingarten |
Lecture "Technikverständnis in Bildungsplänen des Elementar- und Primarbereichs - Förderung oder Hemmnis für die Entwicklung des Technikinteresses von Mädchen?" |
Pädagogische Hochschule Weingarten u. Akademie der Diözese Rottenburg-Stuttgart Berufswahl von Frauen in MINT- und CARE-Berufen |
UK University of Cambridge Cambridge |
Talk "Technical problem solving ability of the average nine year old" |
University of Cambridge Ph.D. Colloquium |