Personensuche
Personensuche
Es wurde 1 Person gefunden.
Anschrift
Thea-Leymann-Straße 9
45127 Essen
45127 Essen
Raum
WSC-O-2.43
Telefon
E-Mail
Sprechzeiten
nach Voranmeldung per E-Mail
Funktionen
-
Vorsitz, Prüfungsausschuss für die Zwischenprüfung im Studiengang Lehramt Mathematik LGr, LHRGe
-
Universitätsprofessor/in, Personal FB Mathematik, Campus Essen
Aktuelle Veranstaltungen
Keine aktuellen Veranstaltungen.
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
2023 WS
-
2023 SS
-
2022 WS
-
2022 SS
-
2021 WS
-
2021 SS
-
2020 WS
-
2020 SS
-
2019 WS
-
2019 SS
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
Mathematical interaction shaped by communication, epistemological constraints and enactivismIn: ZDM - Mathematics Education: The International Journal on Mathematics Education Jg. 47 (2015) Nr. 2, S. 281 - 293Online Volltext: dx.doi.org/
-
Students constructing meaning for the number line in small-group discussions : negotiation of essential epistemological issues of visual representationsIn: ZDM - Mathematics Education: The International Journal on Mathematics Education Jg. 46 (2014) Nr. 1, S. 15 - 27Online Volltext: dx.doi.org/
-
Visualization as an epistemological learning tool : an introductionIn: ZDM - Mathematics Education: The International Journal on Mathematics Education Jg. 46 (2014) Nr. 1, S. 1 - 2Online Volltext: dx.doi.org/
-
Young students’ subjective interpretations of mathematical diagrams : Elements of the theoretical construct “frame-based interpreting competence”In: ZDM - Mathematics Education: The International Journal on Mathematics Education Jg. 46 (2014) Nr. 1, S. 3 - 14Online Volltext: dx.doi.org/
-
Dispute in mathematical classroom discourse : "No go" or chance for fundamental learning?In: Orbis scholae Jg. 16 (2012) Nr. 2, S. 103 - 118
-
Communicative characteristics of teachers' mathematical talk with children : From knowledge transfer to knowledge investigationIn: ZDM - Mathematics Education: The International Journal on Mathematics Education Jg. 43 (2011) Nr. 6, S. 927 - 939Online Volltext: dx.doi.org/
-
Children's Ways of Mathematical Argumentation in the Classroom Environment.In: Journal of Mathematics Teacher Education Jg. 8 (2009) Nr. 1, S. 59 - 71
-
Form of mathematical interaction in different social settings-examples from students', teachers' and teacher-students' communication about mathematics.In: Journal of Mathematics Teacher Education Jg. 12 (2009) Nr. 2, S. 111 - 132Online Volltext: dx.doi.org/
-
Changed views on mathematical knowledge in the course od didactical theory development : Independent corpus od scientific knowledge or result of social constructionIn: ZDM - Mathematics Education: The International Journal on Mathematics Education Jg. 40 (2008) Nr. 1, S. 303 - 316
-
Epistemology of mathematical knowledge and teacher-learner interaction.In: ZDM - Mathematics Education: The International Journal on Mathematics Education Jg. 39 (2007) Nr. 1/2, S. 95 - 106
-
Inter-relating Theory and Practice in Mathematics Teacher Education : Editorial for Special IssueIn: Journal of Mathematics Teacher Education Jg. 9 (2006) Nr. 2, S. 103 - 108Online Volltext: dx.doi.org/
-
Noticing Children’s Learning Processes – Teachers Jointly Reflect Their Own Classroom Interaction for Improving Mathematics TeachingIn: Journal of Mathematics Teacher Education Jg. 9 (2006) Nr. 2, S. 157 - 185Online Volltext: dx.doi.org/
-
Noticing Children’s Learning Processes – Teachers Jointly Reflect on Their Own Classroom Interaction for Improving Mathematics TeachingIn: Journal of Mathematics Teacher Education Jg. 9 (2006) Nr. 2, S. 157 - 185
-
What Makes a Sign a Mathematical Sign? An Epistemological Perspective on Mathematical Interaction.In: Educational Studies in Mathematics Jg. 61 (2006) Nr. 1-2, S. 133 - 162
-
Analyzing Mathematical Teaching-Learning Situations - The Interplay of Communicational and Epistemological Constraints.In: Educational Studies in Mathematics Jg. 59 (2005) Nr. 1-3, S. 313 - 324
-
Die Verwendung strukturierter Diagramme im Arithmetikunterricht der Grundschule : Zum Unterschied zwischen empirischer und theoretischer Mehrdeutigkeit mathematischer ZeichenIn: Mathematische Unterrichtspraxis (1994) Nr. 4, S. 7 - 19
-
Symbole, Referenzkontexte und die Konstruktion mathematischer Bedeutung – am Beispiel der negativen Zahlen im UnterrichtIn: Journal für Mathematik-Didaktik: JMD Jg. 15 (1994) Nr. 3/4, S. 277 - 309
-
Die Konstruktion mathematischen Wissens im Unterricht : Eine epistemologische Methode der InteraktionsanalyseIn: Journal für Mathematik-Didaktik: JMD Jg. 14 (1993) Nr. 2, S. 113 - 145Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext
-
Kann man auch ein Meter mit Komma schreiben? : Konkrete Erfahrungen und theoretisches Denken im Mathematikunterricht der GrundschuleIn: Mathematica didactica: Zeitschrift für Didaktik der Mathematik Jg. 16 (1993) Nr. 2, S. 30 - 55
-
The context for the concept of chance – everyday experiences in classroom interactionsIn: Acta didactica Universitatis Comenianae Jg. 2 (1993) S. 20 - 32
-
Eine andere Epistemologie der Schulmathematik – Kann der Lehrer von seinen Schülern lernen? : Transkriptanalyse einer Unterrichtsepisode zum Thema DezimalzahlenIn: Mathematica didactica: Zeitschrift für Didaktik der Mathematik Jg. 14 (1991) S. 69 - 99
-
Mathematics in teaching processes : The disparity between teacher and student knowledgeIn: Recherches en didactique des mathématiques Jg. 11 (1991) Nr. 1, S. 65 - 107
-
Zur Arbeit von Nicolas Balacheff : Construction et analyse d'une situation didactique – Le cas de "la somme des angles d'un triangle" : Konstruktion und Analyse einer didaktischen Situation – Der Fall der "Winkelsumme im Dreieck"In: Journal für Mathematik-Didaktik: JMD Jg. 12 (1991) Nr. 2/3, S. 265 - 274
-
"... was uns bevorsteht, ist das Gebiet der Extrema." : Probleme der Entwicklung mathematischen Wissens im Unterricht – an einer Analysis-Stunde betrachtetIn: Der Mathematikunterricht (1990) Nr. 3, S. 4 - 28
-
Problems in the development of mathematical knowledge in the classroom : the case of a calculus lessonIn: For the Learning of Mathematics Jg. 36 (1990) Nr. 3, S. 37 - 50
-
La relation entre modélisations mathématiques et situations d'expérience pour le savoir probabiliste : Une conception épistémologique pour l'analyse des processus d'enseignementIn: Annales de didactique et de sciences cognitives Jg. 2 (1989) S. 191 - 215
-
Routine and meaning in the mathematics classroomIn: For the learning of mathematics Jg. 9 (1989) Nr. 1, S. 24 - 33
-
"Eigentlich ist das nichts Neues für Euch" : Loder: Läßt sich mathematisches Wissen immer auf bekannte Fakten zurückführen?In: Der Mathematikunterricht (1988) Nr. 2, S. 30 - 43
-
Schulmathematik zwischen praktischen Anforderungen und theoretischen OrientierungenIn: Zentralblatt für Didaktik der Mathematik Jg. 19 (1987) Nr. 2, S. 57 - 64
-
Zur Natur des mathematischen Wissens in der Unterrichtspraxis des LehrersIn: Mathematica Didactica - Zeitschrift für Didaktik der Mathematik Jg. 10 (1987) S. 183 - 198
-
L'indépendance stochastiqueIn: Recherches en didactique des mathématiques Jg. 7 (1986) Nr. 3, S. 5 - 49
-
Dimensionen des Verhältnisbegriffs im StochastikunterrichtIn: Mathematica didactica: Zeitschrift für Didaktik der Mathematik Jg. 8 (1985) S. 217 - 238
-
Mathematische Begriffe in didaktischen Situationen: das Beispiel der WahrscheinlichkeitIn: Journal für Mathematik-Didaktik: JMD Jg. 6 (1985) Nr. 2, S. 85 - 118
-
Wie verteilen sich die Kugeln beim Galtonbrett wirklich?In: Mathematik lehren (1985) Nr. 12, S. 31-34, 38
-
Zur Entwicklung des Wahrscheinlichkeitsbegriffs - Bernoullis Theorem aus didaktischer SichtIn: Journal für Mathematik-Didaktik: JMD Jg. 1 (1980) Nr. 3, S. 115 - 141
-
Mathematical knowledge in processes of teaching and learning at school - Its specific nature and epistemological statusIn: Proceedings of the International Congress of Mathematicians / Pal, Arup; Bhatia, Rajendra; International Congress of Mathematicians, Hyderabad, August 19-27, 2010 2010, S. 680 - 689
-
Visualisations as Examples of Employing Students' Powers to GeneralizeIn: Mathematical action & structures of noticing: studies on John Mason's contribution to mathematics education / Lerman, Stephen (Hrsg.) 2009, S. 75 - 83
-
Individuals, Teams, and Networks: Fundamental Constraints of Professional Communication Processes of Teachers and Scientists about Teaching and Learning Mathematics.In: International handbook of mathematics teacher education:: Participants in Mathematics Teacher Education: Individuals, Teams, and Network. / Krainer, K.; Wood, T. (Hrsg.) 2008, S. 369 - 382
-
Manipulatives as tools in teacher education.In: International handbook of mathematics teacher education: Volume 2:: Tools and Processes in Mathematics Teacher Education. / Tirosh, D.; Wood, T. (Hrsg.) 2008, S. 157 - 181
-
Prä-algebraisches Denken von Grundschulkindern.In: Algebraisches Denken.: Festschrift für Lisa Hefendehl-Hebeker. / Barzel, B.; Berlin, T.; Bertalan, D.; Fischer, A. (Hrsg.) 2008, S. 35 - 42
-
Anschauung und Sehverstehen -Grundschulkinder lernen in Konkreten das Abstrakte zu sehen und zu verstehen.In: Hendrik Radatz: Impulse für den Mathematikunterricht. / Lorenz, J.H.; Schipper, W. (Hrsg.) 2007, S. 62 - 68
-
Zahlen geschickt addierenIn: Arithmetik als Prozess / Müller, Gerhard N. (Hrsg.) 2004, S. 55 - 69
-
Übergang von halbschriftlichen Rechenstrategien zu schriftlichen Algorithmen – Addition im TausenderraumIn: Mathematik für Kinder - Mathematik von Kindern / Scherer, Petra; Arbeitskreis Grundschule (Hrsg.) 2004, S. 163 - 173
-
The professionalisation of mathematics teachers' knowledge : teachers commonly reflect feedbacks to their own instruction activityIn: Proceedings of the Third Conference of the European Society for Research in Mathematics Education / CERME 3; February 28 – March 3, 2003; Bellaria, Italy / Mariotti, M. A. (Hrsg.) 2003
-
Strategien und Begründungen an Veranschaulichungen – Statische und dynamische DeutungenIn: Beiträge zur Didaktik der Mathematik in der Primarstufe: Festschrift für Siegbert Schmidt / Weiser, W.; Wollring, B. (Hrsg.) 2001, S. 188 - 201
-
Frosch, Känguruh und Zehnerübergang – Epistemologische Probleme beim Verstehen von Rechenstrategien im Mathematikunterricht der GrundschuleIn: Verstehen und Verständigung / Maier, Hermann (Hrsg.) 1994, S. 182 - 217
-
The relation between social and conceptual conventions in everyday mathematics teaching
Second Italian German Bilateral Symposium on Didactics of Mathematics; 21 - 26 April 1992; Georgsmarienhütte,In: Proceedings of the Second Italian German Bilateral Symposium on Didactics of Mathematics, Haus Ohrbeck (Georgsmarienhütte), 21 - 26 April 1992 / Bazzini, Luciana (Hrsg.) 1994, S. 369 - 383 -
Mathematical understanding in classroom interaction – the interrelation of social and epistemological constraints
3rd Bratislava International Symposium on Mathematical Education, August 25 - 27, 1993, Bratislava, Slovakia,In: Proceedings of the BISME 3 / Bero, Peter (Hrsg.) 1993, S. 23 - 51 -
Cooperative learning and the theoretical nature of mathematical knowledgeIn: Cooperative learning with the less able students in mathematics / Verstappen, P. (Hrsg.) 1992, S. 18 - 32
-
The theoretical nature of probability in the classroomIn: Chance encounters: probability in education / Kapadia, Ramesh; Borovcnik, Manfred (Hrsg.) 1991, S. 135 - 167Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext
-
Use of the chance concept in everyday teaching
Third International Conference on Teaching Statistics (ICoTS 3), 1990, Dunedin, New Zealand,In: Proceedings of the Third International Conference on Teaching Statistics (ICoTS 3), Dunedin, New Zealand, 1990. Vol. 1: School and general issues / Vere-Jones, David (Hrsg.) 1991, S. 329 - 337 -
Wie unterrichten Lehrer stochastische Grundbegriffe? : Eine vergleichende Falluntersuchung zwischen Grund- und Erweiterungskurs einer 7. KlasseIn: Aufgaben als Anforderungen an Lehrer und Schüler / Bromme, Rainer (Hrsg.) 1990, S. 231 - 273
-
Nature du savoir mathématique dans la pratique de l'enseignant
Colloque Franco-Allemand de Didactique des Mathématiques et de l'Informatique, 1, 1986, Marseille-Luminy, France,In: Actes du premier Colloque Franco-Allemand de Didactique des Mathématiques et de l’Informatique / Laborde, Colette (Hrsg.) 1988, S. 307 - 316 -
ÄhnlichkeitIn: Funktionsbegriff und funktionales Denken / von Harten, Gerd (Hrsg.) 1986 S. 85-130, Literatur auf den Seiten 181-187
-
Zur Behandlung stochastischer Grundbegriffe im Unterricht - Eine vergleichende Falluntersuchung zwischen Grund- und Erweiterungskurs einer 7. KlasseIn: Beiträge zum Mathematikuntericht 1985: 19. Bundestagung vom 05.3. bis 08.3.1985 in Gießen 1985, S. 302 - 304
-
Mathematical concepts in didactical situations as complex systems: the case of probabilityIn: Theory of mathematics education (TME) / ICME 5 - Topic area and miniconference, Adelaide, Australia, Aug. 24–30, 1984 / ICME 5 - Topic area and miniconference; Aug. 24-30, 30-31, 1984; Adelaide, Australia / Steiner, Hans-Georg (Hrsg.) 1984, S. 56 - 88
-
Stochastik in der Lehrerfortbildung
18. Bundestagung für Didaktik der Mathematik; 13.3. - 16.3.1984; Oldenburg,In: Beiträge zum Mathematikunterricht 1984: 18. Bundestagung vom 13.3. bis 16.3.1984 in Oldenburg 1984, S. 326 - 329 -
Wahrscheinlichkeit als allgemeine Messtheorie : Vorschläge für eine didaktische Konzeption des Entwicklungsprozesses der WahrscheinlichkeitIn: Stochastik im Schulunterricht: Beiträge zum 3. Internationalen Symposium für "Didaktik der Mathematik" vom 29.9. - 3.10.1980 / 3. Internationales Symposium für Didaktik der Mathematik; 29.9. - 3.10.1980; Klagenfurt / Dörfler, Willibald; Fischer, E. (Hrsg.) 1981, S. 223 - 230
-
Probability and Statistical Mechanics. An Historico-Epistemological Case StudyIn: Co-operation between Science Teachers and Mathematics Teachers: Proceedings of a Conference Bielefeld 1978 / Co-operation between Science Teachers and Mathematics Teachers; September 17 - 23, 1978; Bielefeld / Steiner, Hans-Georg (Hrsg.) 1979, S. 151 - 178
-
Probleme der BegriffsentwicklungIn: Beiträge zum Mathematikunterricht: Vorträge auf der ... Tagung für Didaktik der Mathematik. 1976. 10. Bundestagung vom 30.3. bis 2.4.1976 in Augsburg / 10. Bundestagung für Didaktik der Mathematik, Augsburg, 30.03.- 02.04.1976 1976, S. 221 - 224
-
Praxisleitfaden zur kooperativen Reflexion des eigenen Mathematikunterrichts : Arbeiten aus dem Institut für Didaktik der Mathematik der Universität BielefeldIn: Occasional Paper Bielefeld Jg. 189 (2008) 60 Seiten
-
The Construction of New Mathematical Konowledge in Classroom Interaction - An Epistemological Perspective.Berlin/New York (2005) 233 Seiten
-
Exemple de renversement du contenu intuitif d'un concept et de so définition mathématique fomelle: l'indépendance stochastiqueIn: Occasional Paper Bielefeld Jg. 39 (1983) 19 S.
-
Zur Entwicklung des Wahrscheinlichkeitsbegriffs: das Anwendungsproblem in der Wahrscheinlichkeitstheorie aus didaktischer SichtIn: Materialien und Studien Bielefeld Jg. 18 (1980) 462 S.
-
The theoretical nature of probability and how to cope with it in the classroomIn: Occasional paper Bielefeld Jg. 99 (1988) 37 S.
-
The interaction between teaching practice and theoretical conceptionsIn: Studies in mathematics education. 7. The teaching of statistics / Morris, Robert (Hrsg.) (1989) S. 202 - 214
-
The interaction between teaching practice and theoretical conceptions : A cooperative model of in-service training in statistics for mathematics teachers (grade 5-10)
Second International Conference on Teaching Statistics (ICoTS II), University of Victoria, 11-16 August 1986, Victoria, Canada,In: Proceedings of the Second International Conference on Teaching Statistics (ICoTS II), University of Victoria, 11-16 August 1986 / Davidson, R. (Hrsg.) (1988) S. 150 - 155