Mitarbeiter*Innen
Univ.-Prof. Dr.Lisa von Stockhausen
Allgemeine Psychologie I: Sprache und Kognition
Fakultät für Bildungswissenschaften
Universität Duisburg-Essen
Fakultät für Bildungswissenschaften
Universität Duisburg-Essen
Universitätsstraße 2
45141 Essen
45141 Essen
Anmeldung zur Sprechstunde
Um einen Sprechstundentermin zu erhalten, schreiben Sie mir bitte eine kurze Mail mit Ihrem Anliegen. Ich werde Ihnen schnellstmöglich mit entsprechenden Terminvorschlägen antworten. Die Sprechstunde kann per Videokonferenz oder Telefongespräch wahrgenommen werden.
Zur Person
Mitglied des Institutsrates, Mitglied des Prüfungsausschusses des Studiengangs Psychologie (B.Sc./M.Sc.), Mitglied der Ethikkommission des Instituts für Psychologie
- seit 2012 Universitätsprofessorin für Allgemeine Psychologie I: Sprache und Kognition an der Universität Duisburg-Essen
- 2012 - 2016 Prodekanin für Diversity Management an der Fakultät für Bildungswissenschaften
- 2010 - 2013 Training Coordinator des Marie Curie Initial Training Network: Language, Cognition, and Gender (ITN LCG)
- 1997 – 2012 Wissenschaftliche Mitarbeiterin, wissenschaftliche Assistentin und Akademische Rätin an der Universität Heidelberg (Promotion 2001, Habilitation 2007)
- 2003 Forschungsaufenthalte an der University of Glasgow, UK, und der University of Massachusetts, Amherst, US
- 1995-1997 wissenschaftliche Mitarbeiterin an den Universitäten Greifswald und Trier
- 1988-1994 Studium der Psychologie an der Universität Bonn
Forschungsschwerpunkte und -interessen
- Sprachpsychologie/Psycholinguistik
- Kognition und Achtsamkeit
- Soziale Kognition
- Theoretische Psychologie
Publikationen
-
Effects of short mindful breathing meditations on executive functioning in two randomized controlled double-blinded experimentsIn: Acta Psychologica Jg. 239 (2023) 104006Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Mechanisms Underlying Cognitive Effects of Inducing a Mindful StateIn: Journal of Cognition Jg. 5 (2022) Nr. 1, 13Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Mindfulness Training for Improving Attention Regulation in University Students : Is It Effective? and Do Yoga and Homework Matter?In: Frontiers in Psychology Jg. 11 (2020) S. 719Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
A language index of grammatical gender dimensions to study the impact of grammatical gender on the way we perceive women and menIn: Frontiers in Psychology Jg. 10 (2019) Nr. JULY, S. 1604Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Effects of mindfulness training on regulatory and academic abilities in preadolescents : Results from a pilot studyIn: Open Psychology Jg. 1 (2019) Nr. 1, S. 69 - 93Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Improving emotion regulation and mood in teacher trainees : Effectiveness of two mindfulness trainingsIn: Brain and Behavior Jg. 9 (2019) Nr. 9, e01390Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Gender-fair language in job advertisements : A cross-linguistic and cross-cultural analysisIn: Journal of Cross-Cultural Psychology Jg. 48 (2017) Nr. 3, S. 384 - 401Online Volltext: dx.doi.org/
-
Prominence of gender cues in the assignment of thematic roles in GermanIn: Applied Psycholinguistics Jg. 38 (2017) Nr. 5, S. 1133 - 1172Online Volltext: dx.doi.org/
-
Cognitive effects of mindfulness training : Results of a pilot study based on a theory driven approachIn: Frontiers in Psychology Jg. 7 (2016) Nr. JUL, S. 1037Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Cross-linguistic evidence for gender as a prominence featureIn: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 1356Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Isolating stereotypical gender in a grammatical gender language : Evidence from eye movementsIn: Applied Psycholinguistics Jg. 36 (2015) Nr. 4, S. 977 - 1006Online Volltext: dx.doi.org/
-
Role descriptions induce gender mismatch effects in eye movements during readingIn: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 1607Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Influences of grammatical and stereotypical gender during reading : eye movements in pronominal and noun phrase anaphor resolutionIn: Language, Cognition and Neuroscience Jg. 29 (2014) Nr. 7, S. 781 - 803Online Volltext: dx.doi.org/
-
Mental representations of gender-fair nouns in German legal language : an eye-movement and questionnaire-based studyIn: Linguistische Berichte (2014) Nr. 237, S. 57 - 80
-
Norms on the gender perception of role nouns in Czech, English, French, German, Italian, Norwegian, and SlovakIn: Behavior Research Methods Jg. 46 (2014) Nr. 3, S. 841 - 871Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
The gender-typicality of faces and its impact on visual processing and on hiring decisionsIn: Experimental Psychology Jg. 60 (2013) Nr. 6, S. 444 - 452Online Volltext: dx.doi.org/
-
Processing grammatical gender of role nouns : Further evidence from eye-movementsIn: Journal of Cognitive Psychology Jg. 23 (2011) Nr. 8, S. 998 - 1014Online Volltext: dx.doi.org/
-
Recht verständlich und "gender-fair" : Wie sollen Personen in amtlichen Texten bezeichnet werden? ; Ein Vergleich verschiedener Rezipientengruppen zur Akzeptanz geschlechtergerechter RechtsspracheIn: Linguistische Berichte (2011) Nr. 227, S. 297 - 322Online Volltext: dx.doi.org/
-
Effects of role typicality on processing person information in German : Evidence from an ERP studyIn: Brain Research Jg. 1353 (2010) S. 133 - 144Online Volltext: dx.doi.org/
-
On the semantic content of grammatical gender and its impact on the representation of human referentsIn: Experimental Psychology Jg. 57 (2010) Nr. 5, S. 367 - 375Online Volltext: dx.doi.org/
-
Möglichkeiten geschlechtergerechten Formulierens in juristischen TextenIn: Der Sprachdienst / Gesellschaft für Deutsche Sprache, GfdS Jg. 52 (2008) Nr. 4, S. 161 - 172
-
What's in a (role) name? : Formal and conceptual aspects of comprehending personal nounsIn: Journal of Psycholinguistic Research Jg. 36 (2007) Nr. 6, S. 431 - 456Online Volltext: dx.doi.org/
-
Automatic activation and use of gender subgroupsIn: Sex Roles Jg. 55 (2006) Nr. 7-8, S. 435 - 444Online Volltext: dx.doi.org/
-
How formal versus semantic gender influences the interpretation of person denotationsIn: Swiss Journal of Psychology Jg. 65 (2006) Nr. 3, S. 157 - 165Online Volltext: dx.doi.org/
-
Zur Geschichte des Generischen Maskulinums : Sprachphilosophische, sprachwissenschaftliche und psychologische Aspekte im historischen DiskursIn: Zeitschrift für Germanistische Linguistik (ZGL) Jg. 33 (2006) Nr. 2-3, S. 212 - 235Online Volltext: dx.doi.org/
-
Die Repräsentation generisch maskuliner Personenbezeichnungen : Eine theoretische Integration bisheriger BefundeIn: Zeitschrift für Psychologie / Journal of Psychology Jg. 213 (2005) Nr. 3, S. 167 - 175Online Volltext: dx.doi.org/
-
Gender markedness of language : The impact of grammatical and nonlinguistic information on the mental representation of person informationIn: Journal of Language and Social Psychology Jg. 23 (2004) Nr. 3, S. 272 - 307Online Volltext: dx.doi.org/
-
On the use of the grammatical gender of anaphoric pronouns in German : A comparison between Finns and GermansIn: Sprache und Kognition Jg. 18 (1999) Nr. 3/4, S. 123 - 135Online Volltext: dx.doi.org/
-
Irrelevant auditory material affects countingIn: Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition Jg. 24 (1998) Nr. 1, S. 48 - 67
-
On the irrelevance of semantic information for the "irrelevant speech" effectIn: The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A: Human Experimental Psychology Jg. 49 (1996) Nr. 3, S. 765 - 779Online Volltext: dx.doi.org/
-
Zur Psychologie des "generischen" MaskulinumsIn: Sprache und Kognition Jg. 15 (1996) Nr. 3, S. 152 - 166
-
Empirical evidence for subtle gender biases in languageIn: The Acquisition of Gender: Crosslinguistic perspectives / Ayoun, Dalila (Hrsg.) 2022, S. 49 - 70Online Volltext: dx.doi.org/
-
The Nature of LanguageIn: The Psychology of Human Thought / Sternberg, Robert J.; Funke, Joachim (Hrsg.) 2019, S. 199 - 212(Open Access)
-
Die Verarbeitung konventioneller und unkonventioneller Metaphern : eine BlickbewegungsstudieIn: Metapher und Metonymie: theoretische, methodische und empirische Zugänge / Spieß, Constanze; Köpcke, Klaus-Michael (Hrsg.) 2015, S. 355 - 371Online Volltext: dx.doi.org/
-
Representation of the sexes in languageIn: Social communication / Fiedler, Klaus (Hrsg.) 2007, S. 163 - 187Online Volltext: dx.doi.org/
-
Zur psychologischen Wirkung und Akzeptanz generisch maskuliner Personenbezeichnungen und deren Alternativen in juristischen TextenIn: Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache / Irmen, Lisa (Hrsg.) 2007, S. 190 - 200Online Volltext: dx.doi.org/
-
SatzverstehenIn: Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Kognition / Funke, Joachim (Hrsg.) 2006, S. 601 - 611
-
Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der SpracheIn: Psychologische Rundschau Göttingen Jg. 58,3, Themenheft (2007) 55 Seiten
-
Zur automatischen Aktivierung und Anwendung von GeschlechtskategorienIn: Aktuelle psychologische Forschung Lengerich Jg. 34 (2001) 235 S. : graph. Darst.
-
Editorial : Language, cognition, and genderIn: Frontiers in Psychology Jg. 7 (2016) S. 772Online Volltext: dx.doi.org/
-
EditorialIn: Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache / Irmen, Lisa (Hrsg.) (2007) S. 169 - 170Online Volltext: dx.doi.org/