Dissertation Project by Jan-Martin Österlein
Dissertation project
Investigating the effects of writing support on lab reports‘ quality and content-related learning gains in chemistry
Project: „Fachsprache in Chemie entwickeln (FinChen) [Developing scientific language in chemistry]“
Funded by „Graduiertenkolleg zu querschnittlichen Fragen der Lehrer:innenbildung (GKQL)”
The project „Fachsprache in Chemie entwickeln (FinChen)“ is a sub-project of the „Graduiertenkolleg zu querschnittlichen Fragen der Lehrer:innenbildung (GKQL) 2019” (sub-project F) of the University of Duisburg-Essen. The major goal of the project is the development of support measures for lab report writing in chemistry education and the evaluation of the effectiveness regarding the quality of students’ lab reports and their content-related learning gains. Considering the individual preconditions of the attending students, favoring conditions for the effectiveness of the different support measures will be investigated.
Curriculum Vitae
Publications
Presentations
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S., & Morek, M. (2023). Promoting students’ writing in the context of scientific inquiry. Presentation at the annual conference of the National Association for Research in Science Teaching (NARST) 2023, Chicago, USA.
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S., & Morek, M. (2023). „Kein Salz, keine Leitung“ – Von fachsprachlichem Förderbedarf in Versuchsprotokollen. Presentation at the closing event of the „Graduiertenkollegs zu Querschnittsaufgaben der Lehrer:innenbildung“ 2023, Essen, Germany.
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S., & Morek, M. (2020). Investigating the effects of instructional support to improve writing in chemistry education. Presentation at the Virtual Doctoral Network (VDN) within the Summer School 2020 of the European Science Education Research Association (ESERA), Oxford, England, online.
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S., & Morek, M. (2020). Untersuchung der Wirksamkeit von Schreibfördermaßnahmen im Chemieunterricht. Short presentation at the „Tag der Bildungsforschung 2020“ of the Interdisziplinäres Zentrum für Bildungsforschung [Interdisciplinary Centre of Educational Research] (IZfB), Essen, Germany.
Poster presentations
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2023). Förderung protokollbezogener Schreibfertigkeiten im Kontext der Erkenntnisgewinnung. Poster presentation at the annual conference of the Gesellschaft für empirische Bildungsforschung [Society for Empirical Educational Research] (GEBF) 2023, Essen, Germany.
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2023). Bessere Protokolle schreiben – aber wie? Poster presentation at the „Tag der Bildungsforschung 2023“ of the Interdisziplinäres Zentrum für Bildungsforschung [Interdisciplinary Centre of Educational Research] (IZfB).
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2022). Förderung protokollbezogener Schreibfertigkeiten im Chemieunterricht. Poster presentation at the annual conference of the Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik [Society for chemistry and physics education] (GDCP) 2022, Aachen, Germany.
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2022). Investigating the effects of instructional support on students’ inquiry-based writing in chemistry. Poster presentation at the annual conference of the National Association of Research in Science Teaching (NARST) 2022, Vancouver, Canada.
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2022). Förderung protokollbezogener Schreibfertigkeiten im Kontext der naturwissenschaftlichen Erkenntnisgewinnung. Poster presentation at the annual conference of the Gesellschaft für empirische Bildungsforschung [Society for Empirical Educational Research] (GEBF) 2022, online.
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2021, angenommen). Investigating the effects of instructional support on students’ writing in chemistry. Poster presentation at the annual conference of the European Science Education Research Association (ESERA) 2021, online.
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2020). Untersuchung der Wirksamkeit von Schreibfördermaßnahmen im Chemieunterricht. Poster presentation at the annual conference of the Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik [Society for chemistry and physics education] (GDCP) 2020, online.
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2020). Investigating the effects of instructional support to improve writing in chemistry education. Poster presentation at the Virtual Doctoral Network (VDN), Summer School 2020 of the European Science Education Research Association (ESERA), Oxford, England, online.
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2020). Untersuchung der Wirksamkeit von Schreibfördermaßnahmen im Chemieunterricht. Poster presentation at the „Tag der Bildungsforschung 2020“ of the Interdisziplinäres Zentrum für Bildungsforschung [Interdisciplinary Centre of Educational Research] (IZfB).
Conference Proceedings
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2023). Förderung protokollbezogener Schreibfertigkeiten im Chemieunterricht. In van Vorst, H. (Hrsg.), Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik [Society for chemistry and physics education], Annual Conference 2022 in Aachen, Germany (Bd. 43, S. 981–984).
Österlein, J., Ropohl, M., Habig, S. & Morek, M. (2022). Förderung protokollbezogener Textproduktionsfertigkeiten im Kontext der Erkenntnisgewinnung. In Habig, S. & van Vorst, H. (Hrsg.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik [Society for chemistry and physics education], virtuelle Jahrestagung, 2021 (Bd. 42, S. 748–751).
Österlein, J., Ropohl, M., Morek, M. & Habig, S. (2021). Untersuchung der Wirksamkeit von Schreibfördermaßnahmen im Chemieunterricht. In Habig, S. (Hrsg.), Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch? Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik [Society for chemistry and physics education], virtuelle Jahrestagung, 2020 (Bd. 41, S. 533–536).