Prof. Dr. Mathias Ropohl

Curriculum Vitae

  • Since 2017: Associate professor for chemistry education, University of Duisburg-Essen
  • 2013 – 2017: Assistant professor for chemistry education, IPN – Leibniz Institute for Science and Mathematics Education at Kiel University
  • 2012 – 2013: Chemistry and geography teacher at an upper secondary school
  • 2012: Second state examination for teaching chemistry and geography in upper secondary schools, Seminar for Teacher Training Düsseldorf II
  • 2010 – 2012: In-service teacher training, Seminar for Teacher Training Düsseldorf II
  • 2010: Doctor’s degree in chemistry, University of Duisburg-Essen
  • 2009: Research visit at Project 2061 of the American Association for the Advancement of Science (AAAS), Washington DC, USA
  • 2007 – 2010: PhD-student at the DFG graduate school ‚Naturwissenschaftlicher Unterricht‘ (GK 902) [Teaching and Learning of Science], University of Duisburg-Essen
  • 2007: First state examination for teaching chemistry and geography in upper secondary schools, University of Duisburg-Essen
  • 2002 – 2007: Studies for teaching chemistry and geography in upper secondary schools, University of Duisburg-Essen
  • 2001 – 2002: Alternative civilian service
  • 2001: Matriculation exams

Research Interests

Development and evaluation of formative assessment practices in inquiry-based learning

Analysis of the use of media in science

Optimization and evaluation of learning opportunities for chemistry (pre-service) teachers

Selected Publications

Tonyali, B., Ropohl, M. & Schwanewedel, J. (2023). What makes representations good representa-tions for science education? A teacher-oriented summary of significant findings and a prac-tical guideline for the transfer into teaching. Chemistry Teacher International. Advance online publication. DOI 10.1515/cti-2022-0019

Nordine, J., Sorge, S., Delen, I., Evans, R., Juuti, K., Lavonen, J., Nilsson, P., Ropohl, M. & Stadler, M. (2021). Promoting Coherent Science Instruction through Coherent Science Teacher Education: A Model Framework for Program Design. Journal of Science Teacher Education. Advance online publication. DOI 10.1080/1046560X.2021.1902631

Ropohl, M. (2021). Traut euch! Vom Mehrwert digitaler Technik und Mini-Fortbildungen. In M. Schratz, I. Michels & A. Wolters (Hrsg.), Menschen machen Schule – mutig eigene Wege gehen (S. 58-77). Hannover: Klett/Kallmeyer.

Ropohl, M. & Sumfleth, E. (2020). Chemie in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Ein Überblick über Curricula und Forschungsschwerpunkte. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Hrsg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (Neuausgabe; S. 395-401). Bad Heilbrunn, Stuttgart: Klinkhardt/UTB.

Emden, M., Ropohl, M. & Sommer, K. (2019). Modellieren als Methode der Erkenntnisgewinnung. Eine Prozess-Perspektive auf eine naturwissenschaftliche Arbeitsweise. Unterricht Chemie, 30(171), 7-11.

Lorentzen, J., Friedrichs, G., Ropohl, M. & Steffensky, M. (2019). Förderung der wahrgenommenen Relevanz von fachlichen Studieninhalten: Evaluation einer Intervention im Lehramtsstudium Chemie. Unterrichtswissenschaft, 47(1), 29-49. DOI 10.1007/s42010-018-00036-1

Ropohl, M. & Rönnebeck, S. (2019). Making learning effective – quantity and quality of pre-service teachers' feedback. International Journal of Science Education, 41(15), 2156-2176. DOI 10.1080/09500693.2019.1663452

Ropohl, M., Härtig, H., Kampschulte, L., Lindmeier, A., Ostermann, A. & Schwanewedel, J. (2018). Planungsbereiche für Medieneinsatz im Fachunterricht. MNU Journal, 71(3), 148-155.

Ropohl, M., Lindmeier, A., Härtig, H., Kampschulte, L., Mühling, A. & Schwanewedel, J. (Hrsg.) (2018). Medieneinsatz im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht. Fachübergreifende Perspektiven auf zentrale Fragestellungen. Hamburg: Joachim Herz Stiftung Verlag.

Ropohl, M., Nielsen, J. A., Olley, C., Rönnebeck S. & Stables, K. (2018). The concept of competence and its relevance for science, technology, and mathematics education. In: J. Dolin & R. Evans (Hrsg.), Transforming assessment – through an interplay between practice, research, and policy (S. 3-25). Contributions from Science Education Research. Cham: Springer International. DOI 10.1007/978-3-319-63248-3

Ropohl, M. & Scheuermann, H. (2018). Welche Rückmeldungen wirken am besten? Ergebnisse einer empirischen Untersuchung von Rückmeldeformen beim Planen von Experimenten. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 24(1), 151-165. DOI 10.1007/s40573-018-0080-0

Tsivitanidou, O. E., Constantinou, C. P., Labudde, P., Rönnebeck, S. & Ropohl, M. (2018). Reciprocal peer assessment as a learning tool for secondary school students in modeling-based learning. European Journal of Psychology of Education, 33(1), 51-73. DOI 10.1007/s10212-017-0341-1

Ropohl, M. & Emden, M. (2017). Zwischen Neu-Entdecken und Nach-Entdecken. Experimentieren als naturwissenschaftliche Arbeitsweise im Unterricht. Naturwissenschaften im Unterricht – Chemie, 28(158), 2-7.

Zenner, C., Scheuermann, H. & Ropohl, M. (2017). Das Kupfer-Problem 2.0. Untersuchung der Schülervorstellungen zur Oxidation von Kupfer. Chemie Konkret, 24(5), 370-380. DOI: 10.1002/ckon.201710311

Scheuermann, H. & Ropohl, M. (2017). Abhängige Variable, unabhängige Variable, Störvariable!? Die Einführung der Variablenkontrollstrategie. Naturwissenschaften im Unterricht – Chemie, 28, 158, S. 19-23.

Ropohl, M. & Emden, M. (2017). Zwischen Neu-Entdecken und Nach-Entdecken. Experimentieren als naturwissenschaftliche Arbeitsweise im Unterricht. Naturwissenschaften im Unterricht – Chemie, 28, 158, S. 2-7.

Rönnebeck, S., Bernholt, S. & Ropohl, M. (2016). Searching for a common ground – A literature review of empirical research on scientific inquiry activities. Studies in Science Education, 52(2), 161-197. DOI: 10.1080/03057267.2016.1206351

Ropohl, M., Scheuermann, H. & Rönnebeck, S. (2015). Diagnostizieren und bewerten mit dem Forscherbogen – Formative Diagnose beim forschenden Lernen. Naturwissenschaften im Unterricht – Chemie, 26(149), 40-44.

Ropohl, M., Rönnebeck, S. & Scheuermann, H. (2015). Naturwissenschaftliche Erkenntnisgewinnung im Chemieunterricht. Das Konzept des forschenden Lernens. Praxis der Naturwissenschaften – Chemie in der Schule, 64(6), 5-8.

Ropohl, M., Walpuski, M. & Sumfleth, E. (2015). Welches Aufgabenformat ist das richtige? – Empirischer Vergleich zweier Aufgabenformate zur standardbasierten Kompetenzmessung. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 21, S. 1-15. DOI 10.1007/s40573-014-0020-6.

Ropohl, M., Sumfleth, E. & Walpuski, M. (2014). Lehrpläne, Kerncurricula, Bildungspläne usw. – Gibt es eine Einheit in der Vielfalt inhaltlicher Vorgaben für das Fach Chemie? Chemie Konkret, 21,1, S. 7-14. DOI: 10.1002/ckon.201410213

Walpuski, M. & Ropohl, M. (2014). Statistische Verfahren für die Analyse des Einflusses von Aufgabenmerkmalen auf die Aufgabenschwierigkeit. In: D. Krüger, I. Parchmann & H. Schecker (Hrsg.), Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung (S. 385-398). Heidelberg: Springer Spektrum. DOI: 10.1007/978-3-642-37827-0_30

Walpuski, M., Ropohl, M. & Sumfleth, E. (2011). Students’ knowledge about chemical reactions – development and analysis of standard-based test items. Chemistry Education: Research and Practice, 12, S. 174-183. DOI: 10.1039/C1RP90022F.

Ongoing Projects



Logo Beck

ComeMINT-Network | training through networking - networking through training. Conditions for success of adaptive STEM education modules in community networks
 

CoSMaS-Logo

CoSMaS – Conceptual Strand Maps for Science

 

FLaME-Logo

FLaME – Feedback, Lernerfolg und affektive Merkmale beim Experimentieren
 

DECoSTE Logo

DECoSTE - Designing and Enacting Coherent Science Teacher Education

 

Finchen

FinChen - Fachsprache in Chemie entwickeln​ [Developing language in chemistry]

Completed Projects

LOGO_Lernerfolg mit der digitalen Lernleiter

​Lernerfolg mit der digitalen Lernleiter [succesfull learning with Ladders of Learning]

Fire2

FiRe2 – Feedback im Referendariat zu externen Repräsentationen [Feedback during in-service teacher education regarding multiple external representations]

 

OER@IPN-Logo

OER@IPN – Transfer and Promotion of Research-based STEM Education: Communities of Practice for the Adaptation and Implementation of Science and Math Open Educational Ressource

 

CAU-LiB – Lehramt in Bewegung [Optimizing teacher education at Kiel University]

Publikation aus dem Projekt: Lorentzen, J., Friedrichs, G., Ropohl, M. & Steffensky, M. (2019). Förderung der wahrgenommenen Relevanz von fachlichen Studieninhalten: Evaluation einer Intervention im Lehramtsstudium Chemie. Unterrichtswissenschaft, 47(1), 29-49. DOI 10.1007/s42010-018-00036-1

 

MiU – Medien im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht [Media in mathematics and science]

Publikation aus dem Projekt: Ropohl, M., Lindmeier, A., Härtig, H., Kampschulte, L., Mühling, A. & Schwanewedel, J. (Hrsg.) (2018). Medieneinsatz im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht. Fachübergreifende Perspektiven auf zentrale Fragestellungen. Hamburg: Joachim Herz Stiftung Verlag.

 

PICoSTE – Promoting Instructional Coherence in Science through Teacher Education

Publikation aus dem Projekt: Nordine, J., Sorge, S., Delen, I., Evans, R., Juuti, K., Lavonen, J., Nilsson, P., Ropohl, M. & Stadler, M. (2021). Promoting Coherent Science Instruction through Coherent Science Teacher Education: A Model Framework for Program Design. Journal of Science Teacher Education. Advance online publication. DOI 10.1080/1046560X.2021.1902631

 

LOGO_Assist-Me

ASSIST-ME – Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education

Publikation aus dem Projekt: Rönnebeck, S., Bernholt, S. & Ropohl, M. (2016). Searching for a common ground – A literature review of empirical research on scientific inquiry activities. Studies in Science Education, 52(2), 161-197. DOI: 10.1080/03057267.2016.1206351

Tasks at international associations

member of the international committee of the National Association for Research in Science Teaching (NARST; since 2020)

strand chair for research strand 11 ‘Evaluation and Assessment of Student Learning and Development‘ der European Science Education Research Association (ESERA; since 2018)