Marcus Schiolko
Dissertation Project
Development and review evaluation of interactive Conceptual Strand Maps for Science to promote the coherence of the content of chemistry lessons (CoSMaS)
Curriculum Vitae
Since 02/2022
PhD-student as seconded teacher, Duisburg-Essen University (AG Ropohl)
07/2019 – 08/2021
Member of the working group OER@IPN in didactics of chemistry, Duisburg-Essen University
08/2017 - 01/2022
Chemistry and religion teacher at an upper secondary school, Gymnasium an der Wolfskuhle
05/2017 – 07/2017
Substitute teacher, Gymnasium Fabritianium Krefeld
11/2017
Second state examination for teaching chemistry and religion in upper secondary schools, Seminar for Teacher Training Hamm
11/2015 – 04/2017
In-service teacher training, Seminar for Teacher Training Hamm
10/2013 – 09/2015
Master of Education, teaching degree Gymnasium/Gesamtschule Chemistry/Religion at the University of Münster
10/2010 – 09/2013
Bachelor of Science, teaching degree Gymnasium/Gesamtschule Chemistry/Religion at the University of Münster
10/2009 – 09/2010
Bachelor of Science, teaching degree Gymnasium/Gesamtschule Chemistry/Maths at the University of Münster
07/2008 – 08/2009
Basic military service, Glückauf Kaserne Unna-Königsborn
06/2008
Abitur, Willy-Brandt-Gesamtschule Bergkamen (German university entrance qualification)
Publications
Presentations
Schiolko, M., & Ropohl, M. (2022). Wissenslandkarten zur Förderung der inhaltlichen Kohärenz von Chemieunterricht. Vortrag zum Doktorierendenkolloqium der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Blaubeuren.
Poster
Schiolko, M., & Ropohl, M. (2023). Conceptual Strand Maps als Tool in der Chemielehrkräftebildung zur Förderung der inhaltlichen Kohärenz in der Unterrichtsplanung? Posterbeitrag zum Tag der Bildungsforschung 2023, Essen.
Schiolko, M., & Ropohl, M. (2022). Wissenslandkarten zur Förderung der inhaltlichen Kohärenz von Chemieunterricht. Posterbeitrag zur Jahrestagung 2022 der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Aachen.
Beese, M., Kirstein, D., Krake, H., Schiolko, M. (2022). Chemische Konzepte und Sprache im Übergang-Ein Seminarkonzept zur praxisnahen Ausbildung von Lehramtsstudierenden in den Fächern Sachunterricht und Chemie in der Sekundarstufe I. ProDaZ-Tagung 2022, Essen, Deutschland
Conference proceedings
Schiolko, M., & Ropohl, M. (2023). Wissenslandkarten als Tool in der Chemielehrkräftebildung zur Förderung der Kohärenz in der Unterrichtsplanung. In: Lernen, Lehren und Forschen in einer digital geprägten Welt: 49. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP) / 49. GDCP-Jahrestagung 2022; 12 - 15. September 2022; Aachen / van Vorst, Helena (Hrsg.) 2023, S. 639 – 642.