Postdocs
Dr. Anja Gampe
Anja Gampe arbeitete von 2004 bis 2010 am MPI für evolutionäre Anthropologie, Leipzig, Deutschland, und besuchte 2006 die University of Portsmouth, UK. Sie erhielt den Magister-Abschluss in Linguistik, Mathematik und Sinologie von der Universität Leipzig, Deutschland, im Jahr 2010. Ihr Promotionsstudium wurde durch ein Stipendium am MPI für Kognitions- und Neurowissenschaften in Leipzig unterstützt und sie erhielt 2013 den Doktortitel (Dr. phil.) in Psychologie an der Universität Zürich, Schweiz. Von 2013 bis 2020 war sie als Postdoktorandin an der Universität Zürich tätig. Seit 2020 ist sie Postdoc am Graduiertenkolleg. Anja Gampe interessiert sich für Interaktionsprozesse. In ihrer Forschung untersucht sie die Schnittstelle zwischen kognitiver Entwicklung und Spracherwerb, insbesondere bei Kindern, die mit zwei Sprachen und zwei Kulturen aufwachsen.
Forschung |
Ausgewählte Publikationen |
Kontakt |
Projekte am Kolleg |
Vollständige Publikationsliste |
Forschungsschwerpunkte
- bilingualer Spracherwerb
- interkulturelle Entwicklung
- Interaktionsdynamiken
Ausgewählte Publikationen
- Byers‐Heinlein, K., Tsui, R. K.-Y., Renswoude, D. van, Black, A. K., Barr, R., Brown, A., Colomer, M., Durrant, S., Gampe, A., Gonzalez‐Gomez, N., Hay, J. F., Hernik, M., Jartó, M., Kovács, Á. M., Laoun‐Rubenstein, A., Lew‐Williams, C., Liszkowski, U., Liu, L., Noble, C., … Singh, L. (2021). The development of gaze following in monolingual and bilingual infants: A multi-laboratory study. Infancy, 26(1), 4–38. DOI: 10.1111/infa.12360
- Gampe, A., Hartmann, L., & Daum, M. M. (2020). Dynamic interaction patterns of monolingual and bilingual infants with their parents, Journal of Child Language, 47(1), 45-63. DOI: 10.1017/S0305000919000631
- Gampe, A., Wermelinger, S., & Daum, M. M. (2019). Bilingual children adapt to the needs of their communication partners, monolinguals do not. Child Development, 90(1), 98–107. DOI: 10.1111/cdev.13190
Institut für Kommunikationswissenschaft
47058 Duisburg
Funktionen
-
Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in, Institut für Sozioökonomie
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
From everyday exposure to pragmatic mastery The COME perspectiveIn: International Review of Pragmatics (IRP) Jg. 16 (2024) Nr. 1, S. 149 - 161Online Volltext: dx.doi.org/
-
Responsible Research is also concerned with generalizability : Recognizing efforts to reflect upon and increase generalizability in hiring and promotion decisions in psychologyIn: Meta-Psychology Jg. 8 (2024)Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Speaker Competence Affects Prefrontal Theta and Occipital Alpha Power during Selective Word Learning in PreschoolersIn: Journal of Cognitive Neuroscience Jg. 36 (2024) Nr. 7, S. 1523 - 1540Online Volltext: dx.doi.org/
-
The proximate regulation of prosocial behaviour : Towards a conceptual framework for comparative researchIn: Animal Cognition Jg. 27 (2024) Nr. 1, 5Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
How children speak with their voice assistant Sila depends on what they think about herIn: Computers in Human Behavior Jg. 143 (2023) 107693Online Volltext: dx.doi.org/
-
Moralische Entwicklung interkultureller Kinder : Praktischer Leitfaden für Psychotherapeut:innenIn: Die Psychotherapie Jg. 68 (2023) Nr. 5, S. 368 - 372Online Volltext: dx.doi.org/
-
Children's group loyalty is related to parental in-group collectivismIn: Cognitive Development Jg. 61 (2022) 101130Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
The kleine Weltentdecker App : A smartphone-based developmental diaryIn: Behavior Research Methods Jg. 54 (2022) Nr. 5, S. 2522 - 2544Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
A Multilab Study of Bilingual Infants : Exploring the Preference for Infant-Directed SpeechIn: Advances in Methods and Practices in Psychological Science (AMPPS) Jg. 4 (2021) Nr. 1, S. 251524592097462Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Does Linguistic Similarity Affect Early Simultaneous Bilingual Language Acquisition?In: Journal of Language Contact Jg. 13 (2021) Nr. 3, S. 482 - 500Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
The development of gaze following in monolingual and bilingual infants : A multi‐laboratory studyIn: Infancy Jg. 26 (2021) Nr. 1, S. 4 - 38Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Communicative and social consequences of interactions with voice assistantsIn: Computers in Human Behavior Jg. 112 (2020) S. 106466Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Do you understand what I want to tell you? : Early sensitivity in bilinguals' iconic gesture perception and productionIn: Developmental Science Jg. 23 (2020) Nr. 5, S. e12943Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Quantifying Sources of Variability in Infancy Research Using the Infant-Directed-Speech PreferenceIn: Advances in Methods and Practices in Psychological Science (AMPPS) Jg. 3 (2020) Nr. 1, S. 24 - 52Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Understanding verbal indirect communication in monolingual and bilingual childrenIn: Cognitive Development Jg. 55 (2020) 100912Online Volltext: dx.doi.org/
-
Bilingual Children Adapt to the Needs of Their Communication Partners, Monolinguals Do NotIn: Child Development Jg. 90 (2019) Nr. 1, S. 98 - 107Online Volltext: dx.doi.org/
-
Dynamic interaction patterns of monolingual and bilingual infants with their parentsIn: Journal of Child Language Jg. 47 (2019) Nr. 1, S. 45 - 63Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Effects of the Type of Childcare on Toddlers’ Motor, Social, Cognitive, and Language SkillsIn: Swiss Journal of Psychology Jg. 78 (2019) Nr. 3-4, S. 81 - 90Online Volltext: dx.doi.org/
-
Higher levels of motor competence are associated with reduced interference in action perception across the lifespanIn: Psychological Research Jg. 83 (2019) Nr. 3, S. 432 - 444Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Infant perception of VOT and closure duration contrastsIn: Journal of Phonetics Jg. 77 (2019) S. 100916Online Volltext: dx.doi.org/
-
The dynamics of the interrelation of perception and action across the life spanIn: Psychological Research Jg. 83 (2019) Nr. 1, S. 116 - 131Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
BILEX: A new tool measuring bilingual children’s lexicons and translational equivalentsIn: First Language Jg. 38 (2018) Nr. 3, S. 263 - 283Online Volltext: dx.doi.org/
-
How preschoolers react to norm violations is associated with cultureIn: Journal of Experimental Child Psychology Jg. 165 (2018) S. 135 - 147Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Interference of action perception on action production increases across the adult life spanIn: Experimental Brain Research Jg. 236 (2018) Nr. 2, S. 577 - 586Online Volltext: dx.doi.org/; Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Bilingual toddlers have advanced abilities to repair communication failureIn: Journal of Experimental Child Psychology Jg. 155 (2017) S. 84 - 94Online Volltext: dx.doi.org/
-
Effects of movement distance, duration, velocity, and type on action prediction in 12-month-oldsIn: Infant Behavior and Development Jg. 43 (2016) S. 75 - 84Online Volltext: dx.doi.org/
-
Imitation is beneficial for verb learning in toddlersIn: European Journal of Developmental Psychology Jg. 13 (2016) Nr. 5, S. 594 - 613Online Volltext: dx.doi.org/
-
Measuring action understanding : Relations between goal prediction and imitationIn: British Journal of Developmental Psychology Jg. 34 (2016) Nr. 1, S. 53 - 65Online Volltext: dx.doi.org/
-
Intra-individual variability and continuity of action and perception measures in infantsIn: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 327Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Limitations to the cultural ratchet effect in young childrenIn: Journal of Experimental Child Psychology Jg. 126 (2014) S. 152 - 160Online Volltext: dx.doi.org/
-
Productive verbs facilitate action prediction in toddlersIn: Infancy Jg. 19 (2014) Nr. 3, S. 301 - 325Online Volltext: dx.doi.org/
-
Eighteen-month-olds learn novel words through overhearingIn: First Language Jg. 32 (2012) Nr. 3, S. 385 - 397Online Volltext: dx.doi.org/
-
Special Issue on the “Interrelations between non-linguistic and linguistic representations of cognition and action in development”In: Journal of Experimental Child Psychology Jg. 151 (2016) S. 1 - 4Online Volltext: dx.doi.org/
-
Weltoffenheit, Toleranz und Gemeinsinn : Chancen und Herausforderungen in der GegenwartsgesellschaftIn: Gesellschaft der Unterschiede Bielefeld (2024) 230 Seiten