Personensuche
Personensuche
Es wurde 1 Person gefunden.
Aktuelle Veranstaltungen
Keine aktuellen Veranstaltungen.
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
Keine vergangenen Veranstaltungen.
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
How generative drawing affects the learning process : An eye-tracking analysisIn: Applied Cognitive Psychology Jg. 33 (2019) Nr. 6, S. 1147 - 1164Online Volltext: dx.doi.org/
-
Measuring cognitive load with subjective rating scales during problem solving : differences between immediate and delayed ratingsIn: Instructional Science Jg. 43 (2015) Nr. 1, S. 93 - 114Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Reducing reality shock : The effects of classroom management skills training on beginning teachersIn: Teaching and Teacher Education Jg. 48 (2015) S. 1 - 12Online Volltext: dx.doi.org/
-
Drawing pictures during learning from scientific text : testing the generative drawing effect and the prognostic drawing effectIn: Contemporary Educational Psychology Jg. 39 (2014) Nr. 4, S. 275 - 286Online Volltext: dx.doi.org/
-
Self-efficacy in classroom management, classroom disturbances, and emotional exhaustion : A moderated mediation analysis of teacher candidatesIn: Journal of Educational Psychology Jg. 106 (2014) Nr. 2, S. 569 - 583Online Volltext: dx.doi.org/
-
Sind Fachsprache und Fachwissen bezogen auf Physik unterscheidbar?In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften: ZfDN ; Biologie, Chemie, Physik Jg. 18 (2012) S. 383 - 392
-
Welche bildungswissenschaftlichen Inhalte sind wichtig in der Lehrerbildung? : Ergebnisse einer Delphi-StudieIn: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft: ZfE Jg. 15 (2012) Nr. 4, S. 649 - 682Online Volltext: dx.doi.org/
-
Cognitive load and instructionally supported learning with provided and learner-generated visualizationsIn: Computers in Human Behavior Jg. 27 (2011) Nr. 1, S. 89 - 93Online Volltext: dx.doi.org/
-
Der Einsatz von vorgegebenen und selbst generierten Bildern als Textverstehenshilfe beim Lernen aus einem naturwissenschaftlichen SachtextIn: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie Jg. 24 (2010) Nr. 3/4, S. 221 - 233Online Volltext: dx.doi.org/
-
Drawing as a Generative Activity and Drawing as a Prognostic ActivityIn: Journal of Educational Psychology Jg. 102 (2010) Nr. 4, S. 872 - 879Online Volltext: dx.doi.org/
-
Lernen mit Multimedia - Chance und HerausforderungIn: Unterricht Pflege Jg. 15 (2010) Nr. 4, S. 14 - 17
-
Motivating or distracting? : Howdecorative pictures can fosterlearning in primary schools
31st International Congress of Psychology ; 24–29 July 2016, Yokohama, Japan,In: International Journal of Psychology Jg. 51 (2016) Nr. S1, S. 478Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access) -
Ein Training zur Förderung des selbstregulierten Lernens durch ExperimentierenIn: Auf dem Weg zum Ganztagsgymnasium: Erste Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitforschung zum Projekt Ganz In / Wendt, Heike; Bos, Wilfried (Hrsg.) 2015, S. 396 - 413
-
Lernen mit MedienIn: Pädagogische Psychologie: mit Online-Materialien / Seidel, Tina; Krapp, Andreas (Hrsg.) 2014, S. 297 - 322
-
The generative drawing principle in multimedia LearningIn: The Cambridge handbook of multimedia learning / Mayer, Richard E. (Hrsg.) 2014, S. 433 - 448Online Volltext: dx.doi.org/
-
Einfluss selbstregulierten Lernens auf den Lernerfolg an HochschulenIn: Inquiry-based Learning - Forschendes Lernen: Jahrestagung in Hannover 2012 / Bernholt, Sascha (Hrsg.) 2013, S. 623 - 625
-
Hypermedia and self-regulation : an interplay in both directionsIn: International Handbook of Metacognition and Learning Technologies / Azevedo, Roger; Aleven, Vincent (Hrsg.) 2013Online Volltext: dx.doi.org/
-
Static and dynamic visualizations : Individual differences in processingIn: Learning through visual displays / Schraw, Gregory; McCrudden, Matthew T.; Robinson, Daniel R. (Hrsg.) 2013, S. 133 - 163
-
Evaluation of a reading strategy training in a field settingIn: International NWU Summer School, Essen / Wirth, J. (Hrsg.) 2012
-
Using the learner-generated drawing strategy : How much instructional support is useful?In: 10th International Conference of the Learning Sciences: The Future of Learning, ICLS 2012 - Proceedings; Vol.2 / 10th International Conference of the Learning Sciences: The Future of Learning, ICLS 2012, Sydney, NSW, Australia, 2 July 2012 through 6 July 2012 2012, S. 237 - 241
-
Lernen mit selbst generierten Visualisierungen : Ein experimenteller Test des Generative Drawing Effect und des Prognostic Drawing EffectIn: 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGP 2011
-
The Efficacy of Learning with Presented versus Self-constructed Pictorial RepresentationIn: Exploiting the Opportunities: Learning with Textual, Graphical and Multimodal Representations ; proceedings of the EARLI SIG2 2008 Conference, 27-29 August 2008, Tilburg, The Netherlands / EARLI SIG2-2008 conference on comprehension of text and graphics ; 27-29 August 2008, Tilburg, The Netherlands / Maes, Alfons; Ainsworth, S. (Hrsg.) 2008, S. 131 - 134
-
The efficiency of learning with presented vs. self-constructed pictorial representationsIn: Exploiting the opportunities: Learning with textual, graphical and multi-modal representations / Maes, A.; Ainsworth, S. (Hrsg.) 2008, S. 131 - 134
-
Selbstreguliertes Lernen in den Naturwissenschaften : Praxismaterial für die 5. und 6. JahrgangsstufeIn: Ganz In : Materialien für die Praxis Münster (2015) 63 Seiten, ZusatzmaterialOnline Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Visualisieren naturwissenschaftlicher Sachverhalte : der Einsatz von vorgegebenen und selbst generierten Visualisierungen als Textverstehenshilfen beim Lernen aus naturwissenschaftlichen SachtextenDuisburg, Essen (2010) 134 Bl.
-
Ein Training zur Förderung selbstregulatorischer Kompetenzen von Studierenden
49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum,Bochum (2014) -
Cognitive load as supportive toll to teach and practice self-regulated learning
7. International Cognitive Load Theory Conference, (ICLTC), Taipeh,Taipeh (2014) -
Differences between immediate and delayed subjective cognitive load ratings : Does the length of a task sequence play a role?
7. International Cognitive Load Theory Conference, (ICLTC), Taipeh,Taipeh (2014) -
Ein Training für Lehrpersonen zur Vermittlung des selbstregulierten Lernens aus Sachtexten und durch Experimentieren
2. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) "Die Perspektiven verbinden", 3. bis 5. März 2014, Frankfurt am Main,Frankfurt (2014) -
Förderung des selbstregulierten Lernens bei Studierenden
GöMaEsSa - Treffen, Mannheim,Mannheim (2014) -
High school GPA predicts academic achievement at university via self - efficacy and (meta - )cognitive learning strategies : A multiple mediation model ?
EARLI Special Interest Group Metacognition , Instanbul,Istanbul (2014) -
The use of decorative pictures in elementary school : Are they really as bad as their reputation?
7. International Cognitive Load Theory Conference, (ICLTC), Taipeh,Taipeh (2014) -
Computer-supported drawing as a generative activity in learning from scientific text
EARLI Conference, München,München (2013) -
Computerunterstütztes Zeichnen als produktive Lernstrategie beim Lernen aus naturwissenschaftlichen Texten
1. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) "Bildungsverläufe über die Lebensspanne", 11. bis 13. März 2013, Kiel,Kiel (2013) -
Die Wirkung selbstregulativer Strategien beim naturwissenschaftlichen Experimentieren
1. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) "Bildungsverläufe über die Lebensspanne", 11. bis 13. März 2013, Kiel,Kiel (2013) -
Evaluation of an experimentation self-regulation training
EARLI Conference, München,München (2013) -
Lernen aus naturwissenschaftlichen Texten - Computerbasiertes Visualisieren
GöMaEsSa - Treffen, Saarbrücken,Saarbrücken (2013) -
Längsschnitt - Effekte eines Classroom-Management-Trainings auf das Wohlbefinden von Referendar(inn)en
1. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) "Bildungsverläufe über die Lebensspanne", 11. bis 13. März 2013, Kiel,Kiel (2013) -
Computer-based visualizations as comprehension aids for science text learning
ARLI Special Interest Group Instructional Design and Learning and Instruction with Computers, Bari,Bari (2012)