Personensuche
Personensuche
Es wurde 1 Person gefunden.
Informatik / AI
Anschrift
Schützenbahn 70
45127 Essen
45127 Essen
Raum
SA 222
Telefon
Telefax
E-Mail
Webseite
Sprechzeiten
Mittwochs 13-14 n.V. (bitte vorherige Anmeldung)
Funktionen
-
Gruppe der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer, Fakultätsrat
-
Mitglied, Studienbeirat
-
Universitätsprofessor/in, Didaktik der Informatik
-
Gruppe der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer, Prüfungsausschuss Angewandte Informatik - System Engineering
-
Universitätsprofessor/in, Didaktik der Informatik
-
Vorsitzender, Studien- und Prüfungsausschuss für das Lehramt Informatik
Aktuelle Veranstaltungen
-
2024 WS
- Bachelorprojekt Didaktik der Informatik
- Didaktik der Informatik II
- Ausgewählte Informatik-Inhalte für Lehramtsstudierende (Teil 2)
- Berufsfeldpraktikum (Übung)
- Sprachbildung im Informatikunterricht
- Didaktik der Informatik II (Übung)
- Didaktik der Informatik I (Teil1)
- Schülerlabor Informatik
- ZZ_Informatik in der Sekundarstufe I
- Begleitung des Praxissemesters in Informatik (Modul: Praxissemester)
- QV Konferenz Allgemein Informatik
- Professionelles Handeln wissenschaftsbasiert weiterentwickeln (aus der Perspektive der Informatik und der Didaktik der Informatik)
- Seminar Didaktik der Informatik
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
2024 SS
- Bachelorprojekt Didaktik der Informatik
- Didaktik der Informatik II
- Didaktik der Informatik I (Teil 2)
- Aktuelle Beiträge zur Didaktik der Informatik
- Didaktik der Informatik II (Übung)
- Schülerlabor Informatik
- Begleitung des Praxissemesters in Informatik (Modul: Praxissemester)
- Methodeneinsatz im Informatikunterricht
- Professionelles Handeln wissenschaftsbasiert weiterentwickeln (aus der Perspektive der Informatik und der Didaktik der Informatik)
- Seminar Didaktik der Informatik
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
Digitalisierungsbezogene Kompetenzen phasenübergreifend fördern : Das Projekt ComeIn in der Qualitätsoffensive LehrerbildungIn: Seminar: bak-Vierteljahresschrift Jg. 30 (2023) Nr. 2: Rückblick auf die Qualitätsoffensive Lehrerbildung, S. 9 - 24Online Volltext: dx.doi.org/
-
Frankfurt-Dreieck zur Bildung in der digital vernetzten Welt : Ein interdisziplinäres ModellIn: Merz Medien + Erziehung Jg. 63 (2019) S. 70 - 76
-
Student strategies for categorizing IT-related termsIn: Education and Information Technologies Jg. 24 (2019) Nr. 3, S. 2095 - 2125Online Volltext: dx.doi.org/
-
Computing EducationIn: Information Technology : it Jg. 60 (2018) Nr. 2, S. 55 - 57Online Volltext: dx.doi.org/
-
Tensions in specifying computing curricula for K-12 : Towards a principled approach for objectivesIn: Information Technology : it Jg. 60 (2018) Nr. 2, S. 59 - 68Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Medienbildung und/oder informatische Bildung?In: Die Deutsche Schule: DDS Jg. 109 (2017) Nr. 2, S. 175 - 186
-
Computer Science Education in North-Rhine Westphalia, Germany : A Case StudyIn: ACM Transactions on Computing Education Jg. 15 (2015) Nr. 2, S. 9
-
Zur Gestaltung der informatischen Bildung an Realschulen : Eine kriterienorientierte BetrachtungIn: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 28 (2008) Nr. 150, S. 10 - 16
-
Discovery learning of object-oriented modelling with exploration modules in secondary Informatics educationIn: Education and Information Technologies Jg. 11 (2006) Nr. 2, S. 105 - 119Online Volltext: dx.doi.org/
-
Neuer Wein in alten Schäuchen? : Entwicklung von Bildungsstandards InformatikIn: Computer + Unterricht: Lernen und Lehren mit digitalen Medien (2006) Nr. 63, S. 14 - 15
-
Ein didaktisches System für objektorientiertes Modellieren im Informatikuntrerricht der Sekundarstufe IIIn: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 24 (2004) Nr. 128-29, S. 103 - 107
-
Integration of New Exercise Classes into the Informatics Education in the Field of Object-Oriented ModellingIn: Education and Information Technologies Jg. 9 (2004) Nr. 2, S. 117 - 130Online Volltext: dx.doi.org/
-
Entwicklung von Komponenten eines Lehr-Lern-Konzepts zum objektorientierten ModellierenIn: Informatica Didactica (2002) Nr. 5,
-
Objektorientiertes Modellieren - Sammlung und Strukturierung von Übungsaufgaben im InformatikunterrichtIn: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 20 (2000) Nr. 5, S. 39 - 49
-
Was braucht man für ein Schul-Intranet?In: Computer + Unterricht: Lernen und Lehren mit digitalen Medien Jg. 10 (2000) Nr. 39, S. 14 - 16
-
Administration von Schulnetzen im internationalen VergleichIn: Log in: informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 19 (1999) Nr. 3/4, S. 101 - 103
-
PrefaceIn: Towards a Collaborative Society Through Creative Learning: Revised Selected Papers / IFIP World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, Hiroshima, Japan, August 20–24, 2022 / Keane, Therese; Lewin, Cathy; Brinda, Torsten; Bottino, Rosa (Hrsg.) (2023) S. v - viiiOnline Volltext (Open Access)
-
PrefaceIn: Empowering Teaching for Digital Equity and Agency: IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India / Brinda, Torsten; Passey, Don; Keane, Therese (Hrsg.) Jg. 595 IFIP (2020) S. v - vi
-
What Competencies Do Student Teachers Have? : Developing a Test Instrument to Assess Algorithm-Related CompetenciesIn: Koli Calling '20: Proceedings of the 20th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / International Conference on Computing Education Research ; November 19 - 22, 2020, Koli, Finland, Virtual / Falkner, Nick; Seppala, Otto (Hrsg.) (2020) 41Online Volltext: dx.doi.org/
-
Discipline-Specific Language Proficiency in CS Teacher EducationIn: Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research / WiPSCE '24: The 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research, Munich, Germany, September 16 - 18, 2024 2024 3678122Online Volltext: dx.doi.org/
-
Developing Informatics Modules for Teachers of All Subjects Based on Professional ActivitiesIn: Towards a Collaborative Society Through Creative Learning: Revised Selected Papers / IFIP World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, Hiroshima, Japan, August 20–24, 2022 / Keane, Therese; Lewin, Cathy; Brinda, Torsten; Bottino, Rosa (Hrsg.) 2023, S. 451 - 462Online Volltext: dx.doi.org/
-
Die Befähigung zum Darstellungswechsel im Informatikunterricht als Aufgabe der Fach- und Sprachförderung?!In: Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit / INFOS, 20.-22.09.2023, Würzburg, Deutschland / Hellmig, Lutz; Hennecke, Martin Heinrich (Hrsg.) 2023, S. 177 - 186Online Volltext: dx.doi.org/
-
Einsatz einer Kreativitätstechnik im Informatikunterricht der Sekundarstufe I zur Förderung der PerspektivenwechselIn: Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit / INFOS, 20.-22.09.2023, Würzburg, Deutschland / Hellmig, Lutz; Hennecke, Martin Heinrich (Hrsg.) 2023, S. 455Online Volltext: dx.doi.org/
-
What Type of Leaf is It? : AI in Primary Social and Science EducationIn: Towards a Collaborative Society Through Creative Learning: Revised Selected Papers / IFIP World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, Hiroshima, Japan, August 20–24, 2022 2023, S. 233 - 243Online Volltext: dx.doi.org/
-
An Integrated Model of Digitalisation-Related Competencies in Teacher EducationIn: Digital Transformation of Education and Learning - Past, Present and Future: Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2021, Tampere, Finland, August 17–20, 2021 / Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko; Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko (Hrsg.) 2022, S. 3 - 14Online Volltext: dx.doi.org/
-
How to Reveal Students' Conceptions of Programming and Designing Digital GamesIn: WiPSCE '22: Proceedings of the 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '22: The 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, 31.10.-02.11.2022, Morschach / Mareen Grillenberger; Marc Berges (Hrsg.) 2022 25Online Volltext: dx.doi.org/
-
Students’ Conceptions of Programming in the Context of Game DesignIn: Digital Transformation of Education and Learning - Past, Present and Future: Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2021, Tampere, Finland, August 17–20, 2021 / Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko; Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko (Hrsg.) 2022, S. 79 - 90Online Volltext: dx.doi.org/
-
"and it s just that many girls don t follow as good or aren t able to follow"In: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '21: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Virtual Event, Germany, October 18 - 20, 2021 / Berges, Marc; Mühling, Andraes; Armoni, Michal (Hrsg.) 2021 7Online Volltext: dx.doi.org/
-
Computer science education in practice phases of the general studies subject at university locations in North Rhine-WestphaliaIn: Informatische Bildung in Praxisphasen des Sachunterrichts in NRW.: INFOS 2021 – 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule / 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule (INFOS), 8.-10. September 2021, Wuppertal / Humbert, Ludger; Gesellschaft für Informatik (Hrsg.) 2021, S. 241 - 250Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Computers and Education – Recognising Opportunities and Managing Challenges : IFIP TC3 – Technical Committee on EducationIn: Advancing Research in Information and Communication Technology: IFIP's Exciting First 60+ Years, Views from the Technical Committees and Working Groups / Goedicke, Michael; Neuhold, Erich; Rannenberg, Kai (Hrsg.) 2021, S. 129 - 152Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Structure and functionality of the Internet in online sources with regard to model representationsIn: Informatik - Bildung von Lehrkräften in allen Phasen / 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 8.-10. September 2021 Wuppertal, Deutschland; Gesellschaft für Informatik; Köllen Druck & Verlag GmbH / Humbert, Ludger (Hrsg.) 2021, S. 93 - 102Online Volltext: dx.doi.org/
-
Students' Conceptions of Object-Oriented Programming in the Context of Game Designing in Computing Education : Design of a Ph.D. Research Project to Explore Students' Conceptions in a Long-Term StudyIn: Proceedings of the 52nd ACM Technical Symposium on Computer Science Education / SIGCSE 2021; Virtual, Online; United States; 13 - 20 March 2021 2021, S. 1290Online Volltext: dx.doi.org/
-
What do Students Want to Know about the Digital World?In: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '21: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Virtual Event, Germany, October 18 - 20, 2021 / Berges, Marc; Mühling, Andraes; Armoni, Michal (Hrsg.) 2021Online Volltext: dx.doi.org/
-
Analysis of Programming Assessments : Building an Open Repository for Measuring CompetenciesIn: Koli Calling '20: Proceedings of the 20th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / International Conference on Computing Education Research ; November 19 - 22, 2020, Koli, Finland, Virtual / Falkner, Nick; Seppala, Otto (Hrsg.) 2020 31Online Volltext: dx.doi.org/
-
Ein integratives Modell digitalisierungsbezogener Kompetenzen für die LehramtsausbildungIn: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung / Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian 2020, S. 43 - 76(Open Access)
-
Informatik in der Lehrerinnen- und LehrerbildungIn: Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung / Cramer, Colin; König, Johannes; Rothland, Martin; Blömeke, Sigrid (Hrsg.) 2020, S. 444 - 449
-
Informatiksysteme aus fachdidaktischer SichtIn: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung / Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian 2020, S. 291 - 301(Open Access)
-
Stereotypes of Secondary School Students Towards People in Computer ScienceIn: Empowering Teaching for Digital Equity and Agency: IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India / Brinda, Torsten; Passey, Don; Keane, Therese (Hrsg.) 2020, S. 46 - 55Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Student’s Rating of Contexts for Teaching Data Literacy at School regarding the Context Characteristics relation to everyday life and uniquenessIn: Koli Calling '20: Proceedings of the 20th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / International Conference on Computing Education Research ; November 19 - 22, 2020, Koli, Finland, Virtual / Falkner, Nick; Seppala, Otto (Hrsg.) 2020 8Online Volltext: dx.doi.org/
-
Vermittlung digitalisierungsbezogener Kompetenzen an Lehramtsstudierende : Werkstattbericht einer interdisziplinären ArbeitsgruppeIn: Bildung, Schule, Digitalisierung / Kaspar, Kai; Becker‐Mrotzek, Michael; Hofhues, Sandra; König, Johannes; Schmeinck, Daniela (Hrsg.) 2020, S. 139 - 144(Open Access)
-
Identifying Predictors for Code Highlighting Skills : A Regressional Analysis of Knowledge, Syntax Abilities and Highlighting SkillsIn: Proceedings of the 2019 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education Aberdeen, Scotland Uk, July 15 - 17, 2019 2019, S. 367 - 373Online Volltext: dx.doi.org/
-
Teachers’ Perspectives on Learning and Programming Environments for Secondary EducationIn: Empowering Learners for Life in the Digital Age / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2018, Linz, Austria, June 24–28; Passey, Don; Bottino, Rosa; Lewin, Cathy; Sanchez, Eric 2019, S. 47 - 55Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
Automatic assessment of source code highlighting tasks investigation of different means of measurementIn: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2018; Koli; Finland; 22 - 25 November 2018 2018, S. a8Online Volltext: dx.doi.org/
-
Evaluating responses in source code highlighting tasks preliminary considerations for automatic assessmentIn: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018 2018, S. 18Online Volltext: dx.doi.org/
-
Exploring and evaluating computing systems for use in learning scenarios by creating an E-portfolio course design and first experiencesIn: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018 2018, S. 34Online Volltext: dx.doi.org/
-
Middle school learners' conceptions of social networks - Results of an interview studyIn: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2018; Koli; Finland; 22 - 25 November 2018 2018, S. a3Online Volltext: dx.doi.org/
-
Statistical frequency-analysis of misconceptions in object-oriented-programming - Regularized PCR models for frequency analysis across OOP concepts and related factorsIn: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2018; Koli; Finland; 22 - 25 November 2018 2018, S. a6Online Volltext: dx.doi.org/
-
What do secondary school students associate with the digital world?In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018 2018, S. 6Online Volltext: dx.doi.org/
-
What do the terms computer, internet, robot, and CD have in common? : An empirical study on term categorization with studentsIn: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018 2018, S. 14Online Volltext: dx.doi.org/
-
A Database is Like a Dresser With Lots of Sorted Drawers : Secondary School Learners' Conceptions of Relational DatabasesIn: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017 / Barendsen, Erik (Hrsg.) 2017, S. 39 - 48Online Volltext: dx.doi.org/
-
Alltagsvorstellungen in der Informatik: Erhebungsmethodik und Implikationen für den UnterrichtIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira (Hrsg.) 2017, S. 393 - 401
-
Code structure difficulty in OOP – an exploration study regarding basic cognitive processesIn: Proceedings of the 17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '17, Koli, Finland, November 16 - 19, 2017 / Montero, Calkin Suero (Hrsg.) 2017, S. 185 - 186Online Volltext: dx.doi.org/
-
Database is Like a Dresser with Lots of Sorted Drawers : Secondary School Learners' Conceptions of Relational DatabasesIn: Proceedings of the 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WIPSCE 2017), Nijmegen, The Netherlands, 8-10 November 2017 / Barendsen, B.; Hubwieser, Peter (Hrsg.) 2017
-
Education in the Digital Networked WorldIn: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017 2017, S. 653 - 657Online Volltext: dx.doi.org/
-
Entwicklung eines Online-Tools zur Bestimmung objektorientierter ProgrammierkompetenzenIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira (Hrsg.) 2017, S. 425 - 426
-
From Curriculum Visions To Computer Science and Computational Thinking in the Curriculum in PracticeIn: World Conference for Computers in Education: Conference book of abstracts / WCCE 2017, Dublin/Ireland, July 2-6, 2017 / Processing, International Federation for Information (Hrsg.) 2017
-
How Pupils Classify Digital ArtifactsIn: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017 2017, S. 99 - 100Online Volltext: dx.doi.org/
-
How to Implement Computing Education for All - Discussion of Alternative Organisational ModelsIn: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017 2017, S. 648 - 652Online Volltext: dx.doi.org/
-
Measuring Learners' Interest in Computing (Education) : Development of an Instrument and First ResultsIn: Tomorrow's Learning: Involving Everyone: Learning with and about Technologies and Computing / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017 2017, S. 484 - 493Online Volltext: dx.doi.org/
-
Schülerinteresse an Informatik und InformatikunterrichtIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira (Hrsg.) 2017, S. 321 - 324
-
Schülervorstellungen im Zusammenhang mit SmartphonesIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira (Hrsg.) 2017, S. 119 - 122
-
Schülervorstellungen von relationalen Datenbanken : Eine empirische UntersuchungIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira (Hrsg.) 2017, S. 411 - 412
-
Understanding the Differences Between Novice and Expert Programmers in Memorizing Source CodeIn: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017 2017, S. 630 - 639Online Volltext: dx.doi.org/
-
Unterschiede beim Memorieren von Quelltexten zwischen NovizInnen und ExpertInnen der objektorientierten ProgrammierungIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira (Hrsg.) 2017, S. 407 - 408
-
Which computing-related conceptions do learners have about the design and operation of smartphones? : Results of an interview studyIn: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017 / Barendsen, Erik (Hrsg.) 2017, S. 73 - 81Online Volltext: dx.doi.org/
-
A competency structure model of object-oriented programmingIn: 2016 International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering: LaTiCE 2016 ; Mumbai, India, 31 March-3 April 2016 ; proceedings / International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering ; LaTiCE 2016, S. 1 - 8Online Volltext: dx.doi.org/
-
Modelling competency in the field of OOP : from investigating computer science curricula to developing test itemsIn: Stakeholders and information technology in education: IFIP TC 3 International Conference ; SaITE 2016 ; revised selected papers / SaITE 2016 ; IFIP TC 3 International Conference, Guimarães, Portugal, July 5-8, 2016 / Brinda, Torsten; Mavengere, Nicholas; Haukijärvi, Ilkka; Lewin, Cathy; Passey, Don (Hrsg.) 2016, S. 37 - 46Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
-
On the way to a test instrument for object-oriented programming competenciesIn: Koli Calling 2016: proceedings of the 16th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling ; International Conference on Computing Education Research ; Koli, Finland, November 24 - 27, 2016 / Sheard, Judy; Suero Montero, Calkin (Hrsg.) 2016, S. 145 - 149Online Volltext: dx.doi.org/
-
A global snapshot of computer science education in K-12 schoolsIn: Proceedings of the 2015 ITiCSE on Working Group Reports / Conference ITICSE '15 Innovation and Technology in Computer Science Education Conference 2015, July 04 - 08, 2015, Vilnius, Lithuania 2015, S. 65 - 83Online Volltext: dx.doi.org/
-
Towards a Competency Model for Object-Oriented ProgrammingIn: ITiCSE '15: proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, July 4-8, 2015, Vilnius, Lithuania / Dagiene, Valentina; Schulte, Carsten; Jevsikova, Tatjana (Hrsg.) 2015, S. 345Online Volltext: dx.doi.org/
-
What do I have to know and to do? : Development of a Theory-based, Normative Competence Description for the Profession of Computer SpecialistsIn: Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education, London, United Kingdom: November 09 - 11, 2015 / Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '15) ; 10 (London) : 2015.11.09-11 2015Online Volltext: dx.doi.org/
-
“Computer Science in Context” and “Learning Fields” in Vocational Computer Science Education – Two Unlike Siblings?In: Informatics in Schools. Teaching and Learning Perspectives: 7th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives / 7th International Conference on Informatics in Schools, September 22-25, 2014, Istanbul, Turkey / Gülbahar, Yasemin (Hrsg.) 2014, S. 54 - 65Online Volltext: dx.doi.org/
-
Arguments for contextual teaching with learning fields in vocational IT schools : results of an interview study among IT and CS training companiesIn: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE 2013: The 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, 11.-13.11.2013 Aarhus, Denmark / Caspersen, Michael; Knobelsdorf, Maria; Romeike, Ralf (Hrsg.) 2013, S. 122 - 131Online Volltext: dx.doi.org/
-
Contextual Teaching with Learning Fields in Vocational IT Education – How to Find Practical ContextsIn: Proceedings of the 10th IFIP World Conference on Computers in Education / 10th IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE 2013) 2013
-
Learning Fields in Vocational IT Education – How Teachers Interpret the ConceptIn: Informatics in Schools. Sustainable Informatics Education for Pupils of all Ages: Proceedings / 6th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2013, Oldenburg, Germany, February 26–March 2, 2013 / Diethelm, Ira (Hrsg.) 2013, S. 147 - 158Online Volltext: dx.doi.org/
-
Practical implementation of learning fields in vocational IT/CS education : a guideline on designing learning situationsIn: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Aarhus, Denmark, November 11 - 13, 2013 / Caspersen, M.; Romeike, R.; Knobelsdorf, M. (Hrsg.) 2013, S. 132 - 135Online Volltext: dx.doi.org/
-
eledSQL - Entwicklung und Erprobung einer webbasierten Lernumgebung für Datenbanken und SQLIn: DeLFI 2013 :: die 11. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) ; 8. - 11. 9. 2013 in Bremen / Breiter, Andreas; Rensing, Christoph (Hrsg.) 2013, S. 167 - 178
-
Learning Fields in Vocational IT Education – Why Teachers Refrain From Taking an OpportunityIn: Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / Knobelsdorf, Maria (Hrsg.) 2012, S. 155 - 156Online Volltext: dx.doi.org/
-
Sind soziale Netzwerke geeignet, um darin für Informatikstudiengänge zu werben?In: Praxisband zur GI-Fachtagung "Informatik für eine nachhaltige Zukunft - HDI 2012" / GI-Fachtagung "Informatik für eine nachhaltige Zukunft - HDI 2012" 2012
-
eledSQL – A New Web-Based Learning Environment for Teaching Databases and SQL at Secondary School LevelIn: Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / Knobeldorf, Maria (Hrsg.) 2012, S. 101 - 104Online Volltext: dx.doi.org/
-
Automated Online Identification of Learner Problem Solving Strategies - A Validation StudyIn: Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives / 5th International Conference on Informatics in Schools (ISSEP 2011) / Bezáková, D.; Kalavs, I. (Hrsg.) 2011
-
Computer science/informatics in secondary educationIn: Proceedings of the 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education - working group reports / 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education / Adams, Liz (Hrsg.) 2011, S. 19 - 38
-
Didactic Redesign of a University Course on Algorithms and Data StructuresIn: Proceedings of the IFIP Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / ICT and Informatics in a Globalized World of Education, 16 - 19 August 2011 2011
-
Typical Errors of Learners in Informatics Tasks of the International Bebras ContestIn: Proceedings of the IFIP Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" 2011
-
Von Scratch zu Java - ein Konzept für den Einstieg in die objektorientierte ProgrammierungIn: Informatik mir Kopf, Herz und Hand: Praxisbeiträge zur INFOS 2011 / 14. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 12. bis 16. September 2011 in Münster / Weigend, Michael (Hrsg.) 2011, S. 71 - 80
-
A lecture about teaching informatics in secondary education : lecture design and first experiencesIn: Proceedings of the fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education (ITICSE 2010) / The fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education 2010, S. 320
-
Erste Ergebnisse einer Lehrerbefragung zum bayerischen Schulfach InformatikIn: Didaktik der Informatik: Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik / 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" / Diethelm, Ira (Hrsg.) 2010, S. 45 - 56
-
Exploring teachers' attitudes towards object oriented modelling and programming in secondary schoolsIn: Proceedings of the Sixth international workshop on Computing education research / International Computing Education Research Workshop, Aarhus, Denmark / Caspersen, Michael (Hrsg.) 2010, S. 59 - 68
-
How do Robots Foster the Learning of Basic Concepts in Informatics?In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Paris, France , July 06 - 09, 2009 / Brézillon, Patrick (Hrsg.) 2010, S. 403Online Volltext: dx.doi.org/
-
Lehrerbildung Informatik - Was ist zu tun?In: Didaktik der Informatik: Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik / 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" / Diethelm, Ira (Hrsg.) 2010, S. 57 - 68
-
Online Identification of Learner Problem Solving Strategies Using Pattern Recognition MethodsIn: Proceedings of the 2010 ACM SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education : June 26 - 30, 2010, Bilkent, Ankara, Turkey / Association for Computing Machinery Special Interest Group on Computer Science Education Corporation (Hrsg.) 2010, S. 274 - 278
-
Teaching didactics of informatics to secondary school informatics student teachersIn: Proceedings of the IFIP Working Conference: New Developments in ICT and Education / IFIP Working Conference: New Developments in ICT and Education, Amiens, France, June 28-30, 2010 / Benzie, D.; Lai, K.; Reffay, C. (Hrsg.) 2010, S. 4 - 5
-
Automatically identifying learners' problem solving strategies in-process solving algorithmic problemsIn: Proceedings of the 2009 ACM SIGCSE Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / 14th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2009), Paris / Brézillon, Patrick (Hrsg.) 2009, S. 354Online Volltext: dx.doi.org/
-
Bridging ICT and CS : educational standards for computer science in lower secondary educationIn: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2009), Paris / Brézillon, Patrick (Hrsg.) 2009, S. 288 - 292Online Volltext: dx.doi.org/
-
The Attributes of Task Difficulty in Informatics in Secondary Education : First Results of an Empirical StudyIn: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Paris, France, July 06 - 09, 2009 2009, S. 357Online Volltext: dx.doi.org/
-
Wie gewinnt man Schülerinnen und Schüler für ein Informatikstudium? : Maßnahmen deutscher HochschulenIn: Zukunft braucht Herkunft - 25 Jahre "INFOS - Informatik und Schule" / INFOS 2009, 13. GI-Fachtagung "Informatik und Schule", 21. bis 24. September 2009 an der Freien Universität Berlin / Koerber, Bernhard (Hrsg.) 2009, S. 157 - 168
-
Characteristics and Dimensions of a Competence Model of Theoretical Computer Science in Secondary EducationIn: Proceedings of the 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education / 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education, Madrid, Spain, June 30 - July 02, 2008 / Amillo, June (Hrsg.) 2008, S. 367Online Volltext: dx.doi.org/
-
Diagnosing problem solving strategies of programming novices in secondary education automatically?In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 2008
-
From exercise characteristics to competence dimensions - exemplified by theoretical computer science in secondary educationIn: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 2008
-
How Do 7th Graders Solve Algorithmic Problems? : A Tool-Based AnalysisIn: Proceedings of the 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education / 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education, Madrid, Spain — June 30 - July 02, 2008 / Amillo, June (Hrsg.) 2008, S. 353Online Volltext: dx.doi.org/
-
Re-engineering a learning environment for-object-oriented modelling in secondary informatics educationIn: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 2008
-
Using Robots as Teaching Aids in Early Secondary Informatics EducationIn: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation 2008
-
Wechselwirkungen zwischen mathematischer und informatischer BildungIn: Informatische Ideen im Mathematikunterricht / 23. Arbeitstagung des Arbeitskreises "Mathematikunterricht und Informatik" in der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik e.V. vom 23. bis 25. September 2005 in Dillingen an der Donau / Kortenkamp, U.; Weigand, H.; Weth, T. (Hrsg.) 2008, S. 37 - 42
-
Auf dem Weg zu Bildungsstandards für Konzepte der Theoretischen Informatik in der SekundarstufeIn: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis / 12. GI-Fachtagung "Informatik und Schule - INFOS 2007", 19. - 21. September 2007 an der Universität Siegen / Schubert, Sigrid (Hrsg.) 2007, S. 283 - 294
-
Development of the exercise culture in informaticsIn: Proceedings of the Working Joint IFIP Conference Informatics, Mathematics and ICT: a golden triangle / Working Joint IFIP Conference, College of Computer and Information Science, Northeastern University Boston, Massachusetts, USA 27th - 29th June 2007 2007
-
Erfahrungen bei der Vermittlung algorithmischer Grundstrukturen im Informatikunterricht der Realschule mit einem RobotersystemIn: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis / 12. GI-Fachtagung "Informatik und Schule - INFOS 2007", 19. - 21. September 2007 an der Universität Siegen / Schubert, Sigrid (Hrsg.) 2007, S. 113 - 124
-
Werkzeuggestützte Untersuchung der Vorgehensweisen von Lernenden beim Lösen algorithmischer ProblemeIn: Die 5. e-Learning Fachtagung Informatik - DeLFI 2007 / 5. e-Learning Fachtagung Informatik, 17. - 20. September an der Universität Siegen / Eibl, C.; Magenheim, Johannes; Schubert, Sigrid; Wessner, M. (Hrsg.) 2007, S. 295 - 296
-
Beiträge der Objektorientierung zu einem Kompetenzmodell des informatischen ModellierensIn: Unterrichtskonzepte für informatische Bildung / 11. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 28. - 30. September 2005 an der TU Dresden / Friedrich, Steffen (Hrsg.) 2005, S. 137 - 148
-
Teaching object-oriented modelling in secondary Informatics educationIn: WCCE 2005 / 8th IFIP World Conference on Computers in Education, 4-7 July 2005, University of Stellenbosch, Cape Town, South Africa 2005
-
Entwicklung von Software zur Exploration im BildungskontextIn: DeLFI 2004: Tagungsband der 2. e-Learning Fachtagung Informatik / 2. e-Learning Fachtagung Informatik ; 6. - 8. September 2004, Paderborn, Germany / Engels, G.; Seehusen, S. (Hrsg.) 2004, S. 343 - 354
-
Preparing educational standards in the field of object-oriented modellingIn: Informatics and student assessment: Concepts of empirical research and standardization of measurement in the area of didactics of informatics / GI-Dagstuhl-Seminar, September 19 - 24, 2004, Schloß Dagstuhl, Germany 2004 / Magenheim, J.; Schubert, Sigrid (Hrsg.) 2004, S. 11 - 22
-
Exploration of object-oriented models in informatics educationIn: Informatics and the Digital Society: Social, Ethical and Cognitive Issues / van Weert, T.; Munroe, R. (Hrsg.) 2003, S. 109 - 118Online Volltext: dx.doi.org/
-
Student experiments in object-oriented modellingIn: Informatics curricula and teaching methods / IFIP TC3/WG3.2 Conference on Informatics Curricula, Teaching Methods and Best Practice (ICTEM 2002) July 10–12, 2002, Florianópolis, SC, Brazil / Cassel, L.; Reis, R. A. (Hrsg.) 2003, S. 13 - 20Online Volltext: dx.doi.org/
-
Teaching Programming and Problem Solving : The Current StateIn: Informatics Curricula and Teaching Methods / Cassel, L.; Reis, R. A. (Hrsg.) 2003, S. 125 - 130Online Volltext: dx.doi.org/
-
Didactic System for object-oriented ModellingIn: Networking the Learner: Computers in Education / Watson, D.; Andersen, J. (Hrsg.) 2002, S. 473 - 482Online Volltext: dx.doi.org/
-
Fallstudien zur unterrichtlichen Einbettung spezieller AufgabenklassenIn: Forschungsbeiträge zur Didaktik der Informatik - Theorie, Praxis, Evaluation / 1. Workshops der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" (DDI '02) ; Schwerpunkt: Modellierung in der informatischen Bildung ; 10. - 11. Okt. 2002 in Witten-Bommerholz / Schubert, Sigrid; Magenheim, Johannes; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten (Hrsg.) 2002, S. 13 - 22
-
Learning aids and learners' activities in the field of object-oriented modellingIn: TelE-Learning: The Challenge for the Third Millennium / Passey, D.; Kendall, M. (Hrsg.) 2002, S. 37 - 44Online Volltext: dx.doi.org/
-
Einfluss fachwissenschaftlicher Erkenntnisse zum objektorientierten Modellieren auf die Gestaltung von Konzepten der Didaktik der InformatikIn: Informatikunterricht und Medienbildung / 9. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2001, 17. - 20. September 2001 in Paderborn / Keil-Slawik, Reinhard; Magenheim, Johannes (Hrsg.) 2001, S. 75 - 86
-
Didaktische Systeme für objektorientiertes Modellieren (OOM) im InformatikunterrichtIn: Informatiktage 2000 / Fachwissenschaftlicher Informatik-Kongreß, 27. und 28. Oktober 2000 im Neuen Kloster Bad Schussenried / Gesellschaft für Informatik (Hrsg.) 2000, S. 282 - 285
-
Empowering Teaching for Digital Equity and Agency : IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings
IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India,In: IFIP Advances in Information and Communication Technology, 1868-4238 Cham Jg. 595 (2020) X, 145 Seiten, zahlr. Ill.Online Volltext: dx.doi.org/ -
Bildungsstandards Informatik für die Sekundarstufe II : Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e.V.Berlin (2016) VI, 80 Seiten
-
Stakeholders and information technology in education : IFIP TC 3 International Conference
SaITE 2016 ; IFIP TC 3 International Conference,In: IFIP Advances in Information and Communication Technology Cham Jg. 493 (2016) X, 181 SeitenOnline Volltext: dx.doi.org/ -
KEYCIT 2014 : Key Competencies in Informatics and ICT ; University of Potsdam, Germany, July 1st–4th 2014
Key Competencies in Informatics and ICT ; KEYCIT,In: Commentarii informaticae didacticae Potsdam Jg. 7 (2015) 438 S.Online Volltext (Open Access) -
Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014) : Proceedings of the IFIP TC3 Conference "Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014)
IFIP TC3 Conference "Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014)" in Potsdam/Germany, July 1-4, 2014,Potsdam (2015) -
Didaktik der Informatik : aktuelle Forschungsergebnisse
5. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik", 24. - 25.09.2008, Erlangen,In: GI-Edition / Proceedings, Lecture Notes in Informatics Bonn Jg. 135 (2008) 157 SeitenOnline Volltext (Open Access) -
Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule : Bildungsstandards Informatik für die Sekundarstufe I ; Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e. V. erarbeitet vom Arbeitskreis "Bildungsstandards"In: Log in Berlin Jg. 28,150/151, Beil. (2008) 62 S.
-
Informatische Bildung an der Realschule : Themenheft der Zeitschrift LOG INIn: Log in Berlin Jg. 28,150/151 (2008)
-
Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule : Bildungsstandards Informatik ; Entwurfsfassung für Empfehlungen der Gesellschaft Informatik e. VIn: Log in Berlin Jg. Jg. 27, H. [3/4], Beil. = Nr. 146/147, Beil. (2007) 68 S.
-
Forschungsbeiträge zur "Didaktik der Informatik" - Theorie, Praxis, Evaluation
1. GI-Workshop DDI'02 (Schwerpunkt: Modellierung in der informatischen Bildung), 10.-11.10.2002, Witten-Bommerholz, Deutschland,In: Lecture Notes in Informatics, LNI Bonn Jg. 22 (2002) 139 Seiten -
Intelligente Agenten : Themenheft der Zeitschrift LOG INIn: Log in Berlin Jg. 20, 3/4 (2000)
-
Didaktisches System für objektorientiertes Modellieren im Informatikunterricht der Sekundarstufe IISiegen (2004) 267 S.
-
Didaktisches System für objektorientiertes ModellierenIn: Forschungsberichte des Fachbereichs Informatik der Universität Dortmund Universität Dortmund Jg. 752 (2001) III, 58 S. : graph. Darst
-
Arbeitsgruppe „Digitalisierung in der Lehramtsausbildung“ (DidL)
Netzwerktag: Digitalisierung in den Geisteswissenschaften: 25. November 2019, Universität Duisburg-Essen, Campus Essen,Duisburg, Essen (2020)Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access) -
Digitalisierung im Lehramt fördern
eLearning Netzwerktag der Universität Duisburg-Essen (2020-11-16),Duisburg, Essen (2020) -
Von Dozierenden für Dozierende : Die TauschbUDE. Austausch-, Vernetzungs- und Informationsplattform
eLearning Netzwerktag der Universität Duisburg-Essen (2020-11-16),Duisburg-Essen (2020) -
AG DidL – Digitalisierung in der Lehramtsausbildung
E-Learning-Netzwerktag 2022: Universität Duisburg-Essen (2022-03-9),Essen (2022) -
Informatics in the Primary Social and Science Education
IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE 2022): Hiroshima, Japan; 20–24 August 2022,Hiroshima, Japan (2022) -
Professionalisierung von Lehramtsstudierenden für die Bildung in der digitalen Welt (Prodigi_UDE)
Projekttagung Curriculum 4.0 in Köln (2022-05-20),Köln (2022) -
Fächerübergreifende und fachspezifische Förderung digitalisierungsbezogener Kompetenzen angehender Lehrer*innen an der UDE als gemeinsame Herausforderung
Tag der Lehrkräftebildung 2021: 18. November 2021; Essen, Online,Essen (2021) -
Informatische Bildung im Primarbereich : Von den Grundsätzen bis zur Evaluation
FluX.Days 2021: Professionalisierung für die Digitale Grundbildung – Herausforderungen, Handlungsstrategien, Gelingensbedingungen; 18.06.2021 - 19.06.2021; Schwäbisch Gmünd,Schwäbisch Gmünd (2021) -
Digitalisierung in der Lehrer*innenausbildung : Erfahrungsbericht einer interdisziplinären Arbeitsgruppe
49. DGHD-Jahrestagung 2020; 10. bis 13. März 2020; Freie Universität Berlin,Berlin (2020) -
Digitalisierung in der Lehrer:innenausbildung : Erfahrungsbericht einer interdisziplinären Arbeitsgruppe an der Universität Duisburg-Essen
49. dghd-Jahrestagung - Hochschullehre als Gemeinschaftsaufgabe: miteinander-kooperativ-integrativ, 10.-13. März, Berlin,Berlin (2020)