Wassermanagement und Nachhaltigkeit aus kultureller und sozialer Perspektive - ein Dialog zwischen Deutschland, Iran, Ägypten und Indonesien (Suswadialogue)

Ein Dialog zwischen Deutschland, Iran, Ägypten und Indonsien (SusWaDialogue) Wassermanagement und Nachhaltigkeit aus kultureller und sozialer Perspektive

Wasserforschung stellt ein besonders interdisziplinäres und andauernd aktuelles Forschungsthema dar. Neben den fachlichen Disziplinen wie Ingenieurwesen, Biologie, Geographie, Medizin spielen auch Ökonomie, soziale und kulturelle Aspekte eine bedeutende Rolle. Nur durch eine integrale Betrachtung der individuellen Rahmenbedingungen können nachhaltige Ansätze zum Schutz der Ressource Wasser entwickelt werden. Wasser spielt in allen Kulturen eine bedeutende Rolle und wird stets als wertvoll und schützenswert bezeichnet. Dennoch war und ist der Umgang mit Wasser in Schwellen- und Entwicklungsländern meist durch rasantes Wachstum, Nachlässigkeit, fehlenden oder nicht angepasste Technologie, wenig nachhaltige Infrastruktur  und ein zudem meist fehlendes Bewusstsein der Bevölkerung und der Entscheidungsträger gekennzeichnet.

Im Rahmen dieses “Wasser-Dialogs” werden die vorhandenen Ressourcen, die Historie der Wasserversorgung, aktuelle Standards, Probleme und Lösungen in den Teilnehmerländern und drei islamischen Kulturen (Arabien/Ägypten, Persien/Iran und Südostasien/Indonesien) beleuchtet und verglichen. Ferner sind festangestellte Wissenschaftler aus verschiedenen Disziplinen beteiligt, sodass in einem interkulturellen und interdisziplinären Dialog ein Master-Modul entstehen soll, dass Studierende der Teilnehmerländer über nachhaltiges (globales) Wassermanagement aber auch Lösungsansätze, Adaptionsweisen und best practise Beispiele aus verschiedenen Regionen informieren soll. Die Studierenden sollen hierbei für die globalisierte akademische Welt vorbereitet werden aber auch helfen, Bewusstsein für die Ressource Wasser zu schaffen und lokale nachhaltige Lösungen zu entwickeln.

Ferner werden auch Unterschiede in den Hochschulausbildung berücksichtigt und Vorlesungen und Unterrichtsmethoden den modernen Möglichkeiten angepasst um eine Qualitätssicherung der internationalen Ausbildung zu ermöglichen.

Water Management and Sustainability from a Cultural and Social Perspective - a Dialogue between Germany, Iran, Egypt and Indonesia (SusWaDialogue)

Water has become a serious issue in scientific discourse for many years. The approaches from different disciplines as engineering, biology, geography, sociology, economics and medicine may advise stakeholders to decide on a scientific basis towards sustainable solutions. Furthermore, it plays a key role in forming cultures and religions. Although water is respected as a valuable good in all cultures and religions, past experience shows that the ineffective use of existing water supply and sanitation systems, poor sustainability and constraints in financing are mainly due to non-responsiveness of community demand or incompatibility with local cultural conditions.

In this “water dialogue” we look at the historical context, the current status and the demands of water management systems in Germany as well as three different Islamic cultures: Arabia (with Egypt as representative), Persia (with Iran as representative) and Southeast Asia (with Indonesia as representative). Thus, a broad branch of disciplines and cultures is represented in the consortium which aims to develop a multi-national master course in global water management, considering an improvement of integrated, adapted and sustainable water management, water governance and public participation.

The aim is to combine theory and analytic approaches with practical applications to real-world problems in the field of water. Thus we aim to prepare students for the scientific context in a globalized academic world, to educate concerned citizens, to raise awareness and to make students act in their cultural context as “stewards of water science”.

In establishing this approach, differences in designing curricula and quality management are reflected to optimize student education. The modernization of university teaching also meets the challenges of a changing world of knowledge, the demand for quality culture and the implications of the digital age, respectively. Within the program, we want to contribute to the development of quality assurance in higher education by also involving stakeholders in curricula development to sensitize students for current issues. Because these adaptations take place on a regional or even community level, also upcoming water technologies must be adapted to different user groups in order to remain sustainable in implementation and operation at all to introduce students to real-life situations of the mentioned interdisciplinary character.

Projektbearbeiter

Univ.-Prof. Dr.-Ing. André Niemann

M.Sc. Viktoria Berger

Laufzeit

Januar 2013 - Dezember 2015