Publikationen Christina Krause
Publikationen Christina Krause
Monographien |
Krause, C. M. The mathematics in our hands: How gestures contribute to constructing mathematical knowledge. Wiesbaden, Springer Spektrum. |
Buchbeiträge |
Krause, C. M. (in Vorbereitung für 2016). Information bundles and their associated signs. How gestures can ‘make’ mathematical meaning. In I. Mittelberg & A. Gerner (Hrsg.), Body diagrams – On the epistemic kinetics of gesture. |
Konferenzbeiträge, peer-reviewed |
Krause, C. & Salle, A. (im Druck). Learners’ gestures when learning alone. Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology in Mathematics Education. |
Sabena. C., Krause, C. M., & Maffia, A. (2016). L'analisi semiotica in ottica multimodale: dalla costru-zione di un quadro teorico al networking con altre teorie. Beitrag für die italienische Tagung “XXXIII Seminario di Ricerca in Didattica della Matematica“ im Januar 2016 in Rimini, Italien. Online unter http://www.airdm.org/doc/SemNaz2016_RELAZIONE.pdf (zuletzt abgerufen am 31.01.2016) |
Salle, A. & Krause, C. M. (2016, im Druck). On the role of gestures for the descriptive analysis of Grundvorstellungen’: A case of linear functions. Beitrag angenommen für die ICME 13 (13th In-ternational Congress on Mathematical Education). |
Krause, C. M. (2015). Epistemic functions of gestures: Results from an empirical study. In K. Beswick, T. Muir & J. Wells (Hrsg.) Proceedings of the 39th Conference of the International Group for the Psychology in Mathematics Education, Vol. 1, (S. 177). Hobart, Tasmania: PME |
Krause, C. M. (2015). On the nature of representional gestures as grounded in the mathematical task. In K. Beswick, T. Muir, & J. Wells (Hrsg.): Proceedings of the 39th Conference of the International Group for the Psychology in Mathematics Education, Vol. 1, (S. 177). Hobart, Tasmania: PME |
Krause, C. M. (2016, im Druck). Gestures as part of discourse in reasoning situations: Introducing two epistemic functions of gestures. In K. Krainer & N. Vondrová (Hrsg.), Proceedings of the 9th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 9 in Prague 2015), Prague, CZ: ERME |
Bikner-Ahsbahs, A., Sabena, C., Arzarello, F. & Krause, C. M. (2014, im Druck). Semiotic and theoretic control within and across conceptual frames. In C. Nicol, P. Liljedahl, S. Oesterle & D. Allan (Hrsg), Proceedings of the 38th Conference of the International Group for Psychology in Mathematics Education. Vancouver, Canada: PME. |
Krause, C. M. & Bikner-Ahsbahs, A. (2012). Modes of sign use in epistemic processes. In T.-Y. Tso (Hrsg.), Proceedings of the 36th Conference of the International Group for Psychology in Mathematics Education, Vol. 3 (S. 19 – 26), Taipei, Taiwan: PME. |
Veröffentlichte Abstracts (reviewed) |
Krause, C. M. & Salle, A. (in press). Gestures in individual mathematical learning processes: Perspektives for the researcher an for the learner. In: The Book of Abstracts of the 7th conference of the International Society for Gesture Studies. Paris, France: ISGS |
Sabena, C., Krause, C. M., & Maffia, A. (2015). L'analisi semiotica in ottica multimodale: dalla costru-zione di un quadro teorico al networking con altre teorie. Extended Abstract für die italienische Tagung “XXXIII Seminario di Ricerca in Didattica della Matematica“, online unter http://www.airdm.org/doc/SemNaz2016_Abstract.pdf (zuletzt aufgerufen am 19.11.2015) |
Krause, C. M. (2014). Information bundles and their associated signs – how gestures can ‘make’ mathe-matical meaning. In: The Book of Abstracts of the 14th International Conference of the German Society for Semiotics. Tübingen, Germany: DGS. Online unter: http://www.semiose.de/ export_download.php?id=772 (S. 106) (zuletzt abgerufen am 19.11.2015) |
Krause, C. M. & Bikner-Ahsbahs, A. (2014). ‘Where, what and how‘ – Specifying gestures as a path-way to mathematics? In: The Book of Abstracts of the 6th Conference of the International Society for Gesture Studies. San Diego, USA: ISGS. Online unter http://www.math.uni-bremen.de/didaktik/ma/chkrause/documents/Krause_Bikner-Ahsbahs_Where,_what_and_how.pdf (zuletzt aufgerufen am 11.11.2014) |
Konferenzbeiträge ohne Review: |
Krause, C. M. (im Druck). DeafMath - ein Projekt zum Einfluss der Gebärdensprache auf Mathematikverständnis. Vorträge auf der 50. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 7.3. bis 11.3.2016 in Heidelberg. |
Salle, A. & Krause, C. M. (im Druck). Grundvorstellungen und Gesten - eine exemplarische Analyse im Bereich linearer Funktionen. Vorträge auf der 50. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 7.3. bis 11.3.2016 in Heidelberg. |
Krause, C. M. (2015). Hände hoch! - Ergebnisse einer empirischen Studie zur Rolle von Gesten in sozialen mathematischen Erkenntnisprozessen. Vortäge auf der 49. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 9.2. bis 13.2.2015 in Basel. Münster: WTM. Online unter: https://eldorado.tu-dortmund.de/bitstream/2003/34637/1/BzMU15_KRAUSE_Gesten.pdf (zuletzt aufgerufen am 17.3.2016) |
Behrens, D., Krause, C. M., Bikner-Ahsbahs, A. (2014). „Ich zeig‘ uns was, was du nicht siehst“ – Zur epistemischen Rolle von Gesten. In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht. Vorträge auf der 48. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 10.3. bis 14.3.2014 in Koblenz (S. 149-152). Münster: WTM. Online unter https://eldorado.tu-dortmund.de/bitstream/2003/33057/1/BzMU14-4ES-Behrens-352.pdf (zuletzt aufgerufen am 27.7.2014) |
Krause, C. M. (2012). Arten des Zeichengebrauchs und ihre Rolle im mathematischen Erkenntnisprozess. In M. Ludwig & M. Kleine (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht. Vorträge auf der 46. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 5.3. bis 9.3.2012 in Weingarten (S. 469-472). Münster: WTM. Online unter http://www.mathematik.uni-dortmund.de/ieem/bzmu2012/files/BzMU12_0208_Krause.pdf (zuletzt aufgerufen am 21.5.2014) |
Krause, C. M. (2011). Formen und Funktionen des Zeichengebrauchs im mathematischen Erkenntnisprozess. In R. Haug & L. Holzäpfel (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht. Vorträge auf der 45. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 21.2. bis 25.2.2011 in Freiburg (S. 483-486). Münster: WTM. Online unter http://www.mathematik.uni-dortmund.de/ieem/bzmu2012/files/BzMU12_0208_Krause.pdf (zuletzt abgerufen am 15.01.2015 |