Leiter des Fachgebiets
Prof. Dr. Matthias Brand
Fachgebiet Allgemeine Psychologie: Kognition
Abteilung für Human-Centered Computing and Cognitive Science
Fakultät für Informatik
Universität Duisburg-Essen, Campus Duisburg
Forsthausweg 2
47057 Duisburg
Deutschland
E-Mail: matthias.brand[at]uni-due.de
matthias.brand[at]cognition-ude.de
Sprechstunde: nach Vereinbarung - Anmeldungen für einen Termin bei Cordula Yallaho
Raum: LE 235
Akademische Qualifikationen
2005 |
Habilitation in Psychologie. |
2001 |
Dr. rer. nat. in Psychologie (magna cum laude). |
1999 | Diplom in Psychologie (mit Auszeichnung). Universität Koblenz-Landau. |
Beruflicher Werdegang
2020 | Sprecher der FOR 2974 Affective and cognitive mechanisms of specific Internet-use disorders (ACSID). |
seit 2015 | Wissenschaftlicher Leiter des Centers for Behavioral Addiction Research, Universität Duisburg-Essen. |
seit 2009 | Direktor des Erwin L. Hahn Institute for Magnetic Resonance Imaging, Essen. |
seit 2009 | Professor (W3) für Allgemeine Psychologie: Kognition, Universität Duisburg-Essen. |
2007 - 2009 | Akademischer Oberrat, Physiologische Psychologie (Prof. Dr. Hans J. Markowitsch), Universität Bielefeld. |
2006 - 2007 | Lehrstuhlvertretung (C4/W3), Physiologische Psychologie (Prof. Dr. Hans J. Markowitsch), Universität Bielefeld. |
2004 | Forschungsaufenthalt an der University of Iowa, USA (Prof. Antonio Damasio, Prof. Antoine Bechara). |
2001 - 2007 | Wissenschaftlicher Assistent, Physiologische Psychologie (Prof. Dr. Hans J. Markowitsch), Universität Bielefeld. |
2000 - 2001 | Wissenschaftlicher Angestellter am Max-Planck-Institut für neurologische Forschung, Abteilung Neuropsychologie, Köln. |
1999 - 2000 | Wissenschaftlicher Angestellter, Physiologische Psychologie (Prof. Dr. Hans J. Markowitsch), Universität Bielefeld. |
Ausgewählte Auszeichnungen/ Herausgeberschaft/ wissenschaftliche Funktionen
seit 2018 | Member des Editorial Boards von “Addictive Behaviors”. |
seit 2017 | Repräsentant Deutschlands im Management Committee der COST (Collaboration in Science and Technology) Action “European Network for Problematic Usage of the Internet”. |
seit 2017 | Board Member der “International Society for the Study of Behavioral Addictions (ISSBA)”. |
seit 2017 | Associate Editor “Journal of Behavioral Addictions”. |
2017 | Award “Article of the year in Sexual Addiction & Compulsivity”. |
2016 | Mitglied der Expertengruppe zum Thema „Neue elektronische Medien und Suchtverhalten“ im Auftrag des Büros für Technikfolgeabschätzung des Deutschen Bundestags. |
2014 | Ruf auf die W3-Professur “Biologischel/Physiologische Psychologie”, Universität Bielefeld (abgelehnt). |
2010 | Award “Most cited Article 2006 – 2010 in Neural Networks”. |
Ausgewählte Publikationen
1. Brand, M. (2022). Can internet use become addictive? Science, 376, 798-799.
Free-access link: https://www.science.org/stoken/author-tokens/ST-505/full
2. Brand, M., Wegmann, E., Stark, R., Müller, A., Wölfling, K., Robbins, T.W. & Potenza, M.N. (2019). The Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model for addictive behaviors: Update, generalization to addictive behaviors beyond Internet-use disorders, and specification of the process character of addictive behaviors. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104, 1-10.
3. Potenza, M. N., Higuchi, S., & Brand, M. (2018). Call for research into a wider range of behavioural addictions. Nature, 555, 30.
4. Starcke, K., Antons, S., Trotzke, P. & Brand, M. (2018). Cue-reactivity in behavioral addictions: A meta-analysis and methodological considerations. Journal of Behavioral Addictions, 7, 227- 238.
5. Brand, M., Snagowski, J., Laier, C., & Maderwald, S. (2016). Ventral striatum activity when watching preferred pornographic pictures is correlated with symptoms of Internet pornography addiction. NeuroImage, 129, 224-232.
6. Brand, M., Young, K.S., Laier, C., Wölfling, K., & Potenza, M.N. (2016). Integrating psychological and neurobiological considerations regarding the development and maintenance of specific Internet-use disorders: An Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution (I-PACE) model. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 71, 252-266.
7. Starcke, K. & Brand, M. (2016). Effects of stress on decisions under uncertainty: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 142, 909-933.
8. Snagowski, J., Wegmann, E., Pekal, J., Laier, C., & Brand, M. (2015). Implicit associations in cybersex addiction: Adaption of an Implicit Association Test with pornographic pictures. Addictive Behaviors, 49, 7-12.
9. Grabenhorst, F., Schulte, F.P., Maderwald, S., & Brand, M. (2013). Food labels promote healthy choices by a decision bias in the amygdala. NeuroImage, 74, 152-163.
10. Starcke, K. & Brand, M. (2012). Stress and decision making: A selective review. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 36, 1228-1248.