Archive: Events 2014
Thursday, December 4th, 2014 || 2 p.m. Guest lecture: Prof. Erik Mortenson (Koc University, Istanbul)
Prof Erik Mortenson from Koc University in Istanbul will talk about his recent research at the Sohm Archive in Stuttgart for his latest Beat Studies project. His publications include the book-length study Capturing the Beat Moment: Cultural Politics and the Poetics of Presence (Southern Illinois UP, 2010). His talk is entitled "Translating Counterculture: The Reception of the Beat Generation in West German and Turkish Underground Journals."
Thursday, December 4th, 2014
2 p.m.
V15 S05 D16
In the wake of the transnational turn in American studies, many sources in languages other than English have provided new insights into phenomena that are considered “American” but are, in fact, involved in a global network of appropriation in other cultural discourses. Comparing West German and Turkish Beat-influenced journals with their American Beat precursors reveals exactly what is at stake when counterculture travels. This paper examines the content, layout, and goals of these journals alongside one another in order to examine not just what is shared in this “Beat” aesthetic, but likewise to look for points of rupture and contrast that reveal how contexts of time, place, and culture influence reception. All of these journals attempted to intervene in their cultural moment in order to change the direction of the times, but each of these interventions, while sharing similarities common to their Beat theme, performs a different critique. This paper seeks to answer the questions of what exactly defines the notion of Beat for each journal, why these journals would choose to employ the Beat theme as a method of critique, and how each journal deploys this critique in their manner, style, and content. Examining journals that all revolve around the Beats yet appear at different times, in different countries, and in different languages has the potential to highlight exactly how the concept of Beat functions in a global context and the ways in which local concerns must alter the idea of Beat in order to appropriate it.
New ELMS program
The English Language Movie Society (ELMS) is a group of students and staff that meet during the semester to watch movies in their original language. During the semester we meet every other Tuesday at 6 pm in room S05 T00 B83. Admission is completely free and everyone is welcome to come.
Ludwig Galerie | Schloss Oberhausen | 25. Mai – 7. September 2014 EVE ARNOLD (1912-2012) - Eine Hommage an die große Magnum-Fotografin
Portraits von Marlene Dietrich, Malcolm X und Marilyn Monroe – Reisefotografien aus Afghanistan, China und Indien
Eve Arnold gehört zu den wichtigsten Fotografinnen des 20. Jahrhunderts. Als Kind russischer Einwanderer repräsentiert ihre Lebensgeschichte ein Stück weit den amerikanischen Traum: Ende der 1940er Jahre beginnt sie ihre Karriere als Autodidaktin mit einer Rolleicord-Kamera und tritt 1957 – als eine der ersten Frauen – der legendären Fotoagentur MAGNUM bei. Berühmt wird sie mit ihren ungewöhnlichen Modeaufnahmen in Harlem zur Zeit der Rassendiskriminierung oder ihren politischen Reportagen zu Malcolm X, dem Anführer der Black Muslims. Aber auch ihre feinfühligen Beobachtungen gerade beginnenden Lebens und die Fotografien ihrer Reisen nach Afghanistan, China und Indien beweisen ihre singuläre und zutiefst humanistische Bildsprache. Sie thematisiert die Verschleierung der Frau in den arabischen Ländern und zeigt ein China, das sich Ende der 1970er Jahre mitten im Umbruch befindet. Ihre Themen sind hier stets von gesellschaftspolitischer Relevanz. ...
Girardet-Haus | 4. September 2014 | 20 Uhr US-Autor Stewart O`Nan liest aus seinem neuen Roman „Die Chance“
Literaturbüro Ruhr e.V. präsentiert im Rahmen der Reihe „Von Sinnen. Eros und Illusion“:
US-Autor Stewart O`Nan liest aus seinem neuen Roman „Die Chance“ („The Odds. A Love Story“) und spricht mit David Eisermann, Thomas Sarbacher liest aus der Übersetzung ins Deutsche
Ein Abend in deutscher und englischer Sprache
In Kooperation mit dem Katakomben-Theater Essen
Donnerstag, 4. September 2014, 20 Uhr
Katakomben-Theater im Girardet Haus, Girardetstraße 2 – 38, 45131 Essen
Eintritt: 8/10 € (Vorverkauf/Abendkasse)
Karten unter 0201. 43 04 67 2/- 43 04 67 1 oder katakomben-theater@web.de
Kartenreservierung empfohlen
katakomben-theater.de
Gemeinsam machen Marion und Art Fowler eine Pauschal-Busreise zu den Niagarafällen, wohin sie dreißig Jahre zuvor auch ihre Hochzeitsreise führte. Im Gepäck befindet sich ihr gesamtes Barvermögen, denn Art glaubt zu wissen, wie man beim Roulette gewinnen kann. Sie schmuggeln das Geld nach Kanada ein, wechseln es in Jetons und beziehen in einem Casino eine teure Hochzeitssuite. Arbeitslos und verschuldet, wie sie sind, haben sie nichts mehr zu verlieren. Das Haus, in dem ihre Kinder groß geworden sind, muss verkauft werden, ihre Ehe, von Seitensprüngen untergraben, steht vor dem Aus.
Also greifen sie nach dem letzten Strohhalm: tagsüber beim Sightseeing an den spektakulären Wasserfällen, vor allem aber abends, im Casino. Sie spielen am ersten Abend und am zweiten. Und setzen alles auf eine Karte.
Stewart O'Nan wurde 1961 in Pittsburgh geboren und wuchs in Boston auf. Er arbeitete als Flugzeugingenieur und studierte in Cornell Literaturwissenschaft. Heute lebt er mit seiner Frau und seinen zwei Kindern in Avon, Connecticut. Für seinen Erstlingsroman „Engel im Schnee“ erhielt er 1993 den Pirate's Alley Faulkner Prize. stewart-onan.com
David Eisermann ist Kulturjournalist und Hörfunk-Moderator, Moderator von Literaturlesungen sowie Übersetzer. Er arbeitete für den WDR und den Deutschlandfunk und moderiert die WDR 3-Sendung „Mosaik“. David Eisermann führte Bühnengespräche u.a. mit T.C. Boyle, Louis Begley und Robert Harris. Er lebt in Bonn. david-eisermann.de
Thomas Sarbacher arbeitet als Theater- sowie Film- und Fernsehschaupieler. Er liest Hörbücher ein und ist gern gesehener Gast bei Autorenlesungen, u.a. mit Salman Rushdie oder John Banville. thomas-sarbacher.com
Thursday, July 10, 2014, 12:00 (st), Glaspavillon, Campus Essen Stephanie L. Batiste (author, performer) Stacks of Obits
In a combination of poetry, spoken word, drama, and storytelling, Batiste weaves the tale of lives crossing against the backdrop of late 20th century Los Angeles’s epidemic of street murders. Stacks of Obits relays the entangled experiences of love, loss, and family of two sisters against very real experiences of murder and death. Through performance, the solo-show interprets the experience of Los Angeles as a crucible of violence and mass emotional victimization and also a place called Home. In Stacks, I "process" the obituaries of young black people killed with guns in Los Angeles contained in a scrapbook started by a young woman in 1992 when she was 15 years old. The show uses music and projected still and filmed images to explore the role of empathy in the development of social consciousness and action. The pace of the piece is “fast, with the main character tripping over syllables at rhythms ranging between storytelling and spoken word, sometimes slowing lyrically into song-like cadences of gospel. At times the language piles up--pushing ideas into one another--like the experiences described, like the violence that drives the piece.” Stacks of Obits uses and takes seriously hip hop and rap’s musical odes to urban death by popular artists who have imagined, and found, murder to be a certain future either through victimization or association. These popular and yet popularly misunderstood songs are contextualized within the set of social conditions that gave rise to them. They, like the obituaries and newspaper articles that float over the audience during the show, are artifacts of a legacy of murder. Protests against anarchic slaughter. Odes to the dead--personal responses to loss that lie at a space of collective experience through event-sharing, listening, and reading. These artistic moments become repositories for collective memory, witness, and truth-telling as community-making practice. They are testaments of a powerful, yet dispersed collective despair and protest. Praise for the work calls it “powerful,” “provocative,” “controversial,” “stunning,” “beautifully told,” and “tragically moving.”
Running Time: 45 minutes
> Poster
July 9, 2014 Guest lecture Stephanie Batiste (U of California, Santa Barbara): "Voodoo Macbeth"
Stephanie Batiste from the English Department at the University of California, Santa Barbara will talk about her current research and her latest project. Her publications include the book-length study Darkening Mirrors: Imperial Representation in Depression-Era African American Performance (Duke University Press, 2011). Her talk is entitled "Voodoo Macbeth".
July 9, 2014
16:00 to 18:00 o'clock
Campus Essen, Universitätsstraße 12, R11 T00 D05