Alphabetical bibliography „Pedagogical Herbartianism“
Rotraud Coriand / Katja Grundig de Vazquez / Kathrin Henkel / Gabriele Böhme (co-working by Kathrin Hubrich und Cornelia Weck)
The reworked and actualised version is online now (present state: 07.09.2011).
To the bibliography and its formation
The bibliography of the pedagogical movement “Herbartianism” is a research-result that belongs to DFG-project “Biodoxographical Corpus Pedagogical Herbartianism”. The intention is to offer an extensive representation of herbartian publications as far as possible. While doing it, the bibliography has not the requirement to be complete because not every single publication can be clearly assigned to the pedagogical Herbartianism. From there, the bibliography must see as a working-bibliography that can never be complete but is extended permanently as far as possible.
To guarantee the entering of the regarded as secure and important publications of Herbartianism, there are the following three criterions, that form the basis of the choice of entries:
1) The bibliography should comprise the publications of persons who were defined from the herbartian circle itself. For this, the following bibliographies of Herbartianism which were created by the Herbartians themselves were put together and arranged alphabetically (concerned to the authors):
Allihn, F. H.: Über Leben und Schriften Herbarts und die Literatur seiner Schüler. In: Zeitschrift für exacte Philosophie 1 (1861), S. 44-98.
Bliedner, A.: Karl Volkmar Stoy und das Pädagogische Universitätsseminar. Leipzig 1897.
Rude, A.: Die Literatur der Philosophie Herbarts und seiner Schule. In:Rein, W. (Hrsg.): Encyklopädisches Handbuch der Pädagogik. Bd. 3.Langensalza 1897, S. 486-600. [Auch als Separatdruck: Herbart und die Herbartianer. Ein Beitrag zur Geschichte der Philosophie und Pädagogik.Sonderabdruck aus dem Encyklopädischen Handbuch der Pädagogik von W.Rein in Jena. Zusammengestellt aus den Arbeiten von Thilo, Flügel,Rein, Rude. Langensalza 1897.]
Rude, A.: Die Herbartianische Pädagogik in der Litteratur. Erste Ergänzung der Herbart-Bibliographie.In: Pädagogische Studien 21 (1900), S. 51-70, 136-155.
Ziegler,C.: Literatur der Pädagogik Herbarts und seiner Schule. In: Rein, W.(Hrsg.): Encyklopädisches Handbuch der Pädagogik. Bd. 4. 2. Auflage,Langensalza 1906, S. 264-278.
Zimmer, H.: Führer durch die deutsche Herbart-Literatur. Langensalza 1910.
The so created alphabetical bibliography gives an overview to the question which persons belong to the herbartian movement in the broadest sense. There were the following 40 authors which form the “writing-core” of the pedagogical movement, deduced by their number of publication and their degree of fame:
Karl Andreae, Ludwig Friedrich Georg Ballauf, Ernst Barth, Friedrich Bartholomäi, Otto Wilhelm Beyer, Arno Bliedner,Heinrich Gustav Brzoska, Paul Conrad, Friedrich Wilhelm Dörpfeld,Franz Exner, Otto Flügel, Otto Frick, Gustav Fröhlich, B. Freund, Hermann Grabs, J. L. Jetter, Karl Just, Hermann Kern, Karl Kehrbach,Theodor Klähr, Friedrich Krönlein, Gustav Adolf Lindner , Bruno Maennel, Karl Eduard Mager, Friedrich Mann, Eduard Morres, Wilhelm Rein, Hermann Rolle, Adolf Rude, Ernst von Sallwürk, Karl Volkmar Stoy, Ludwig Strümpell, Ernst Thrändorf, Johannes Trüper, Theodor Vogt,Theodor Waitz, Georg Weiss, Theodor Wiget, Otto Willmann & Tuiskon Ziller.
2) The bibliography should take into consideration the biographies of the chosen 40 Herbartians which were prominent and very active in publication.
For this, the following already available bibliographies were used:
Complete bibliographies: Schmitz, J. N.: Herbart-Bibliographie 1842-1963. Weinheim 1964. Koschnitzke, R.: Herbart und Herbartschule. Aalen 1988, S. 104-132.
To Dörpfeld: Goebel, K.: Biobibliographie Friedrich Wilhelm Dörpfeld. Wuppertal 1975.
To Mager: Kronen, H. (Hrsg.) Karl Wilhelm Eduard Mager .Gesammelte Werke. Band 10. Baltmannsweiler 1991, S. 273-288.
To Rein: Pohl, H.-E.: Die Pädagogik Wilhelm Reins. Bad Heilbrunn 1972, S. 311-318. Wittenbuch, W.: Die Pädagogik Wilhelm Reins. Ratingen 1972, S. 602-606.
To von Sallwürk: Henkel, K.: Zur Pädagogik Ernst von Sallwürks im Kontext der pädagogischen Zeitgeschichte. Unveröffentlichte Magisterarbeit. Jena 2001.
To Stoy: Coriand, R.: Das Schrifttum Karl Volkmar Stoys. Eine chronologische und systematische Bibliographie mit Kommentar. Weinheim 1999.
To Willmann: Otto Willmann. Sämtliche Werke. Herausgegeben von Heinrich Bitterlich-Willmann. Aalen 1968-1988. [The completion of this bibliography - based on this volumes - is being worked on]
3) The bibliography should contain all publications of the 40 chosen Herbartians in the most important journals of pedagogical Herbartianism as far as possible.
Accordingly to this, the extension of the bibliography was continued by investigation for publications of the named Herbartians in the following journals:
Allgemeine Schul-Zeitung (1870-1881), Aus dem pädagogischen Universitätsseminar (1888-1918), Blätter für Knabenhandarbeit (1886-1910), Centralbibliothek für Literatur (1838-1839), Der Schulfreund (1894-1920), Deutsche Blätter für erziehenden Unterricht (1874-1925), Erziehungsschule (1880-1887), Evangelisches Schulblatt (1861-1913), Jahrbuch des Vereins für wissenschaftliche Pädagogik (1869-1917), Monatsblätter für wissenschaftliche Pädagogik (1865), Pädagogische Blätter (1853-1856), Pädagogische Revue (1840-1858), Pädagogisches Archiv (1859-1914), Pädagogische Studien (1875-1926), Pädagogisches Korrespondenzblatt (1881-1882), Praxis der Erziehungsschule (1887-1905), Vierteljahresschrift für philosophische Pädagogik (1917-1927), Zeitschrift für exacte Philosophie (1861-1896), Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik (1894-1914), Lehrproben und Lehrgänge(1885-1926).
The alphabetical bibliography contains 7000 entries at present. The works of every author are chronological arranged, the publications are mentioned by monographs and essays.
34 of 40 named Herbartians (apart from Freund, Grabs, Kern, Klähr, Rolle and Rude --> next) have got a link to get information about their life and work (more or less in detail because the level of research) as PDF-document. More detailed analysis and discussions to the single herbartian theories are reserved for special-research.
The writing follows the original spelling. If this is not comprehensible at present, the writing follows the rules of the new spelling. The names of the authors are completely mentioned as far as possible. If there are more than one spelling in the sources, the names have been standardised.
Variations | Unifications |
Andreae/ Andreä, Carl/Karl | Andreae, Karl |
Baer/Bär, Adolf | Bär, Adolf |
Ballauf/Ballauff, Ludwig/Friedrich | Ballauf, Ludwig Friedrich Georg |
Felsch, Carl/Karl | Felsch, Carl |
Kuhn, Carl, Karl | Kuhn, Karl |
Stoy, Carl/Karl Volkmar | Stoy, Karl Volkmar |
Weiss/Weiß, Georg | Weiß, Georg |
Please look here for a list of the used journal-abbreviations in the alphabetical bibliography.