PD Dr. Heinz Neber

PD Dr. Heinz Neber

Neber
Department of Instructional Psychology
Faculty of Educational Sciences
University of Duisburg-Essen
Universitätsstr. 2
45141 Essen

E-Mail: heinz.neber@uni-due.de

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Summer Semester 2022Current Courses

Research Interests

  • Discovery Learning and Discovery-Oriented Instruction (DOI)
  • Usable knowledge – model and promotion
  • Epistemic Questioning and Explanation as Knowledge-Generating Processes
  • Problem Solving and Problem-Based Learning (PBL)
  • Cooperative Learning
  • Self-Regulated Learning
  • Giftedness and the gifted: Reseach and promotion

Selected Publications

Discovery Learning and Discovery-Oriented Instruction (DOI)

  • Neber, H. (Hrsg.) (1983). Entdeckendes Lernen. Dritte, vollständig überarbeitete Auflage (Norbert Thol, Übersetzer). Weinheim: Beltz. ISBN sbn/3-407-54112-3
  • Neber, H. (2008). Entdeckung, Erfahrungsorientierung und Problemlösung. In E. Jürgens & J. Standop (Hrsg.). Taschenbuch Grundschule. Band 3. Grundlegung von Bildung (S. 144-153). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren. 
  • Arnold, K.-H. & Neber, H. (2008). Themenschwerpunkt aktiver Wissenserwerb. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology, 22(2), 113-117. https://doi.org/10.1024/1010-0652.22.2.113
  • Neber, H. (2012). Discovery learning. In N. Seel (Ed.). Encyclopedia of the sciences of learning (pp. 1009-1012). New York: Springer Science & Business Media.
  • Zehren, W., Neber, H. & Hempelmann, R. (2013). Forschendes Experimentieren im Schülerlabor. Mathematischer und Naturwissenschaftlicher Unterricht, 66(7), 416-422. 
  • Neber, H. & Neuhaus, B. (2018). Entdeckendes Lernen. In D. H. Rost, J. R. Sparfeldt & S. R. Buch (Hrsg.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie. 5. Aufl. (S. 119-126). Weinheim: Beltz.

Usable knowledge – model and promotion

  • Neber, H. (1993). Training der Wissensnutzung als objektgenerierende Instruktion. In K. J. Klauer (Hrsg.), Kognitives Training (S. 217-243). Göttingen: Hogrefe. 
  • Neber, H. (1997). Promoting the generation of usable knowledge. In J. H. M. Hamers & Th. Overtoom (Eds.), Teaching thinking – inventory of European programmes (pp. 255-260). Utrecht, NL: Sardes.
  • Neber, H. (1994). Knowledge utilization: promotion through training in situated access. In W. J. Nijhof & J. N. Streuner (Eds.), Flexibility in training and vocational education (pp. 307-318). Utrecht, NL: Uitgerij Lemma.
  • Neber, H. (2000). Nutzbares Wissen durch konditionalisierte und funktionalisierte technische Erklärungen: Rezeptives Lernen oder Entdecken durch Generieren. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology, 14, 125-137. https://doi.org/10.1024//1010-0652.14.23.124

Epistemic Questioning and Explanation as Knowledge-Generating Processes

  • Neber, H. (2006). Fragenstellen. In H. Mandl & H. F. Friedrich (Hrsg.), Handbuch Lernstrategien (S. 50-58). Göttingen: Hogrefe.
  • Neber, H. (1995). Explanations in problem-oriented, cooperative learning. In R. Olechowski & G. Khan-Svik (Eds.). Experimental research on teaching and learning (pp.158-166). Frankfurt: Peter Lang.
  • Neber, H. (1999). Wissenserwerb durch epistemisches Fragen: Generieren versus Kontrollieren im Kontext des Geschichtsunterrichts. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology, 13(4), 212-222. https://doi.org/10.1024//1010-0652.13.4.212
  • Neber, H. (2004). Förderung epistemischen Fragens im Religionsunterricht. Unterrichtswissenschaft, 33, 308-320. http://doi.10.25656/01:5819  
  • Neber, H. (2008). Epistemic questions: Fostering knowledge-generation by the students. The International Journal of Creativity and Problem Solving, 8, 7-20.
  • Neber, H., & Anton, M. (2008). Promoting pre-experimental activities in high-school chemistry: Focusing on the role of students' epistemic questions. International Journal of Science Education, 30(13), 1801-1821. https://doi.10.1080/09500690701579546

Problem Solving and Problem-Based Learning (PBL)

  • Neber, H. (1987). Angewandte Problemlösepsychologie. In H. Neber (Hrsg.), Angewandte Problemlösepsychologie (S. 1-118). Münster: Aschendorff.
  • Neber, H. (1993). Generierung von Wissen über ein Computerprogramm durch exploratives und problemorientiertes Lernen. Zeitschrift f. Entwicklungspsychologie & Pädagogische Psychologie, 25(3), 206-224. doi/10.1024//1010-0652.14.23.124     
  • Neber, H. (1997). Wissensgenerierung durch Lernaufgaben: Lernen mit Beispielen und problemorientierter Erwerb im Bereich technischen Rechnens. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology, 11(1), 27-39. https://doi.org/10.1024//1010-0652.14.23.124
  • Neber, H. (2007). Problemlösen. In K.-H. Arnold, U. Sandfuchs & J. Wiechmann (Hrsg.), Handbuch Unterricht. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Neber, H. & Neuhaus, B. J. (2013). Creativity and Problem-Based Learning (PBL): a neglected relation. In A.-G. Tan (Ed.), Creativity, talent, and excellence (pp. 43-56). Singapore: Springer Science & Business Media.
  • Neber, H. & Neuhaus, B. J. (2017). Problem-Based-Learning (PBL). In T. S. Yamin, K. W. McCluskey, T. I. Lubart, D. Ambrose, K. McCluskey & S. Linke (Eds.). Innovation education (pp. 99-118). Ulm, Germany: International Centre for Innovation in Education (ICIE).

Cooperative Learning

  • Neber, H., Finsterwald, M., & Urban, N. (2001). Cooperative learning with gifted and high-achieving students: a review and meta-analyses of 12 studies. High Ability Studies, 12(2), 199-214. https://doi.org/10.1080/13598130120084339
  • Neber, H. (2004). Entwicklung und Erprobung einer Skala für Präferenzen zum kooperativen und kompetitiven Lernen. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 41, 282 – 290.              
  • Neber, H. (2017). Kooperatives Lernen. In D. H. Rost, J. R. Sparfeldt & S. Buch (Hrsg.). Handwörterbuch Pädagogische Psychologie, 5. Auflage (S. 354-362). Weinheim: Beltz.
  • Bruening, L., & Saum, T. (2022). Powerful teaching with cooperative learning.  Twenty-first century skills. Volume 1. (translated by Heinz Neber & Emily Bragonier). Ulm, Germany: The International Centre for Innovation in Education (ICIE) (available at sandra@icieworld.net)

Self-Regulated Learning

  • Neber, H. (1978). Selbstgesteuertes Lernen – lern- und handlungspsychologische Aspekte. In H. Neber et al. (Hrsg.), Selbstgesteuertes Lernen. Psychologische und pädagogische Aspekte eines handlungsorientierten Lernens (S. 33-44). Weinheim: Beltz.
  • Neber, H. (1982). Selbstgesteuertes Lernen. In B. Treiber & F. E. Weinert (Hrsg.), Lehr-Lern-Forschung. Ein Überblick in Einzeldarstellungen (S. 89-112). München, Wien, Baltimore: Urban & Schwarzenberg.
  • Neber, H. (1996). Psychologische Prozesse und Möglichkeiten zur Steuerung remedialen Lernens. In F. E. Weinert (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie. Pädagogische Psychologie. Band 2. Psychologie des Lernens und der Instruktion (Kap. 12, S. 403-443). Göttingen: Hogrefe.
  • Neber, H., & Schommer-Aikins, M. (2002). Self-regulated science learning with highly gifted students: The role of cognitive, motivational, epistemological, and environmental variables. High Ability Studies 13(1), 59-74. DOI:10.1080/13598130220132316
  • Neber, H., He, J., Liu, B.-X., & Schofield, N. (2008. Chinese high-school students in physics classroom as active, self-regulated learners: Cognitive, motivational and environmental aspects. International Journal of Science and Mathematics Education, 6, 769-788. https://doi.org/10.1007/s10763-007-9110-<y

Giftedness and the gifted: Reseach and promotion

  • Neber, H., & Heller, K. A. (2002). Evaluation of a summer-school program for highly gifted secondary-school students: The German Pupils Academy. European Journal of Psychological Assessment, 18, 214-228. https://doi.org/10.1027//1015-5759.18.3.214
  • Neber, H. (2004). Teacher identification of students for gifted programs: nomination to a summer school for highly-gifted students. Psychology Science, 46/3), 148-162.
  • Neber, H. (2004). Lehrernominierungen für ein Enrichment-Programm als Beispiel für die Talentsuche in der gymnasialen Oberstufe. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 51(1), 24-39.
  • Wagner, H. & Neber, H. (2006). Nationale und internationale Wettbewerbe im Kontext. In K. A. Heller & A. Ziegler (Hrsg.), Begabt sein in Deutschland (S. 209-232). Münster: LIT Verlag.
  • Liu, W., & Neber, H. (2012). Estimation skills of Chinese and Polish grade 6 students on pure fraction tasks. Journal of Mathematics Education (JME), 5(1), 1, 1-14.
  • Zhou, J., Shen, J., Wang, X., & Neber, H. (2013). A cross-cultural comparison: Teachers’ conceptualizations of creativity. Creativity Research Journal, 25(3), 239-247. DOI: 10.1080/10400419.2012.730006
  • Neber, H. (2020). Gifted Education - an opportunity for improving the quality of teaching and learning in classrooms. Presentation at the RCEP-UNESCO Policy Dialogue 2019, Dubai, UAE. International Journal for Talent Development and Creativity, 8(1) and 8(2). 161-176. Available at https://www.erudit.org/en/journals/ijtdc/2020-v8-n1-2-ijtdc05990/1076754ar

Vita

1968
Erste Staatsprüfung für das Lehramt an Volksschulen (Bayern), Pädagogische Hochschule, Würzburg

1969
Diplom in Psychologie, Universität Würzburg

1970-1971
Schulpsychologe im Dienst der Bildungsberatung des Landes Baden-Württemberg

1972
Wissenschaftlicher Mitarbeiter und Assistent an der Pädagogischen Hochschule, Essen

1974
Promotion zum Dr. päd. an der Gesamthochschule Essen

ab 1975
Professor auf Zeit für Psychologie an der Gesamthochschule Essen

1977-1978
Forschungsstipendium (DFG), an der University of California at San Diego (UCSD) und der University of Pittsburgh

1981
Habilitation und „venia legendi“ für das Fachgebiet Psychologie an der Universität Essen-Gesamthochschule

ab 1985
Gastprofessuren an Universitäten (München, Mannheim, Heidelberg, Göttingen, Saarbrücken)

1999-2004
Professor und Direktor des International Master Program „Psychology of Excellence“ an der LMU München

ab 2006
Lehrveranstaltungen im Fach Psychologie an der Universität Essen