Dr. Daniel Deimel
Fakultät Bildungswissenschaften
45141 Essen
Funktionen
-
Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in, Institut für Erziehungswissenschaft
Aktuelle Veranstaltungen
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
2024 SS
-
2023 WS
-
2023 SS
-
2022 WS
-
2022 SS
Focus of Research
- (Intended) Political participation of adolescents
- Contextual effects of inequalities in political socialisation
Memberships & Organisational Activities
- EARLI Special Interest Group 13 „Moral and Democratic Education“ - JURE Coordinator (Elected: 2017-2019 & 2019-2021)
- International Organizing Committee: „Creating Democratic Societies - Making Democracy Sustainable“, 3.6.-5.6.2020, University of Agder, Kristiansand, Norway
- Organizing Committee & Scientific Committee: „Migration, Social Transformation, and Education for Democratic Citizenship“, 27.8.-29.8.2018, University of Duisburg-Essen, Germany
- GEBF - Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (Society for empirical educational research)
- IZfB - Interdisziplinäres Zentrum für Bildungsforschung (Interdisciplinary Centre for Educational Research) - Board member (Elected: 2023-2025)
- Project aula - Ambassador
- RDS (Research Data Services at University of Duisburg-Essen) - Member of the Scientific Advisory Board
- useR Group at IZfB at University of Duisburg-Essen (Regular exchange and support group for R users) – Initiator
- Doctoral Committee of the Faculty of Educational Sciences, University of Duisburg-Essen – Member
Awards
- Waxmann Poster Award 2022 at the 7th IFS TU Dortmund Symposium of Empirical Educational Research (Poster, Article)
- Maslovaty Foundation Award 2021 for the best EARLI SIG 13 Young Researcher Publication (Article)
Academic Education
19.9.2022 |
Promotion zum Dr. phil. "Kontexte der Genese politischer Partizipationsbereitschaft von Jugendlichen" (summa cum laude) University of Duisburg-Essen, Germany Faculty of Educational Sciences |
03/2013 - 12/2015 |
M.A., Social Management Niederrhein University of Applied Sciences, Germany Faculty of Applied Social Sciences |
02/2007 - 05/2007 |
Special Education (ERASMUS Programme) Charles University, Prague, Czech Republic Faculty of Education |
10/2004 - 6/2010 |
Diplom Rehabilitationspädagoge (Advanced Degree in Rehabilitation and Education) TU Dortmund University, Germany Faculty of Rehabilitation Sciences |
Professional Career
since 04/2020 |
University of Duisburg-Essen, Educational Research and Schooling International Civic and Citizenship Education Study 2022 (ICCS 2022) National Data Manager (Germany - North Rhine-Westphalia) |
11/2014 - 03/2020 |
University of Duisburg-Essen, Educational Research and Schooling International Civic and Citizenship Education Study 2016 (ICCS 2016) |
01/2011 - 10/2014 |
Schalker Fanprojekt, Gelsenkirchen Project Manager "Schalke macht Schule" |
Publikationen
Vorträge
Deimel, D. (2024). Forschungsdaten in den Bildungswissenschaften. Impulsvortrag am Tag der Forschungsdaten NRW, Universität Duisburg-Essen.
Deimel, D. & Ziemes, J. (2024). Demokratie für wen? Ergebnisse der International Civic and Cititzenship Education Study ICCS 2022 zur politischen Bildung in der Migrationsgesellschaft. Eröffnungsvortrag und Diskussion beim Vernetzungstreffen „Demokratie für mich“, Veranstaltung der Landesstelle Schulische Integration NRW, Bochum, DE (invited speaker).
Deimel, D. & Abs, H. J. (2024). Adolescent Perspectives on Contested Futures: Threat Perception, Knowledge, and Intended Political Participation of 14-Year-Olds. ECER – EERA [European Educational Research Association], Nicosia, CY (peer reviewed).
Deimel, D. (2024). Organisation und Chair des Symposiums „Herausforderungen für Partizipation von jungen Menschen in formellen und informellen Bildungsprozessen“. 11. GEBF-Tagung (Gesellschaft für empirische Bildungsforschung), Potsdam (peer reviewed).
Deimel, D. (2024). Beteiligung von Schüler*innen aus Perspektive der Lehrkräfte [Präsentation im Rahmen des Symposiums „Herausforderungen für Partizipation von jungen Menschen in formellen und informellen Bildungsprozessen“]. 11. GEBF-Tagung (Gesellschaft für empirische Bildungsforschung), Potsdam (peer reviewed).
Abs, H. J. & Deimel, D. (2024). Die Bedeutung von Diskriminierungserfahrung und politischem Wissen für Überzeugungen zur Privilegierung von Religion in der Gesellschaft [Präsentation im Rahmen des Symposiums „Analysen zur International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2022): Effekte politischen Wissens bei 14-Jährigen“]. 11. GEBF-Tagung (Gesellschaft für empirische Bildungsforschung), Potsdam (peer reviewed).
Abs, H. J. & Deimel, D. (2024). Zukunftsbedrohungen aus der Sicht von Jugendlichen und die Bereitschaft für politische Partizipation [Präsentation im Rahmen des Symposiums „Pädagogische Krisenwahrnehmung und -reaktion in der Demokratiebildung“]. 29. Kongress der DGfE (Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft), Halle (peer reviewed).
Deimel, D. & Ziemes, J. F. (2024). Herausforderungen und Chancen internationaler Large Scale Assessments (ILSA) am Beispiel von ICCS 2022. Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung „Theoretische und methodische Einblicke in Projekte aus der Bildungsforschung“ des IZfB, Universität Duisburg-Essen.
Deimel, D. (2023). Politische Bildung und Sozialisation. Adhoc-Session im Rahmen des digitalen Lernort Stadion-Barcamp 2023, Berlin.
Deimel, D., & Abs, H. J. (2023). Local Characteristics Shape the Intended Political Behaviours of Adolescents. RUDE Conference - "Research on Rural-Urban Divides", Goethe University, Frankfurt.
Deimel, D., Hahn-Laudenberg, K., Ziemes, J. F. & Abs, H. J. (2023). Civic education and social interactions at school as drivers of intended electoral participation. EARLI Conference 2023, AUTH & UoM, Thessaloniki (peer reviewed).
Deimel, D. & Ziemes, J. F. (2023). Dissertation: klassisch oder kumulativ? Workshop im Rahmen des dokforum.FFB, Universität Duisburg-Essen.
Deimel, D. & Abs, H. J. (2023). Verbindung von Landesstatistik mit Schulleistungsstudien: Sozialräumliche Effekte auf die intendierte politische Partizipation von Jugendlichen. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen (peer reviewed).
Deimel, D. & Abs, H. J. (2022). How Do Schools Affect Inequalities in Political Participation: Compensation of Social Disadvantage or Provision of Differential Access? EARLI SIG13 Conference, University of Agder, Norway (invited speaker).
Deimel, D. & Abs, H. J. (2022). Ungleicher Zugang zu schulischen Lerngelegenheiten begrenzt eine kompensatorische Funktion von Schule in der politischen Sozialisation von sozial benachteiligten Jugendlichen. GEBF-Tagung, Universität Bamberg, online (peer reviewed).
Deimel, D. & Abs, H. J. (2021). How Do Schools Affect Inequalities in Political Participation: Compensation of Social Disadvantage or Provision of Differential Access? EARLI 2021 online conference (peer reviewed).
Hahn-Laudenberg, K., & Deimel, D. (2020). Individuelle und kontextuelle Bedingungen schulischer Partizipationserfahrung von 14-jährigen im internationalen Vergleich. Ergebnisse der International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2016). GEBF-Tagung, Universität Potsdam (peer reviewed). (Cancelled because COVID-19 Pandemic)
Deimel, D. (2020). Ergebnisse der International Civic and Citizenship Education Study zu den politischen und zivilgesellschaftlichen Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern. Akademie für politische Bildung, Tutzing.
Hahn-Laudenberg, K. & Deimel, D. (2019). Unequal access to experienced participation at school. Results from ICCS 2016 and conclusions for a digital participation concept. Young-In (EU COSTnetwork). University of Roehampton, London, UK.
Hahn-Laudenberg, K. & Deimel, D. (2019). Die Frage des Zugangs zu schulischen Partizipationserfahrung. Jahrestagung der GPJE, Universität Göttingen.
Ziemes, J. & Deimel, D. (2019). Workshop: Verstehen der und arbeiten mit den ICCS 2016 Daten. Jahrestagung der GPJE, Universität Göttingen.
Deimel, D. & Abs, H. J. (2019). Zukunftsbedrohungen aus der Perspektive von 14-jährigen Schüler*innen. GEBF-Tagung, Universität Köln (peer reviewed).
Hahn-Laudenberg, K., Deimel, D. & Abs, H. J. (2018). Participation in school of 14-year old students. Shared experience at school or question of individual background? EARLI SIG13 InZentIM Conference, Universität Duisburg-Essen (peer reviewed).
Deimel, D. (2018). Comparing inequalities in intended political participation among 14-year-old students in four neighbouring countries. Sixth annual conference on citizenship education, University of Amsterdam.
Deimel, D. (2018). Future Concerns of Adolescents as Potentials for Global Citizenship Education. EARLI JURE Conference 2018, University of Antwerpen (peer reviewed).
Deimel, D. (2018). Forschungsmöglichkeiten mit den ICCS-Daten: Wie geht's? Präsentation IEA-IDB-Analyzer. Tagung „Fit for democracy“, Universität Duisburg-Essen.
Deimel, D. (2018). Ich werde später sicher wählen gehen: Partizipationsbereitschaft. Tagung „Fit for democracy“, Universität Duisburg-Essen.
Deimel, D. (2017). Exploring effects of learning environments on inequalities in participatory attitudes of 8th graders. EARLI JURE Conference 2017, University of Tampere (peer reviewed).
Poster
Deimel, D. & Abs, H. J. (2022). Verbindung von Landesstatistik mit Schulleistungsstudien: Sozialräumliche Effekte auf die intendierte politische Partizipation von Jugendlichen. IFS TU Dortmund Symposium of Empirical Educational Research.
Deimel, D. (2018). Schülerpartizipation als Vorbereitung auf gesellschaftliche Partizipation. DGfE-Kongress, Universität Duisburg-Essen.
Deimel, D. (2016). Zivilgesellschaftliche und politische Partizipation von 14jährigen Schülerinnen und Schülern unter Risikobedingungen. GEBF-Tagung, Freie Universität Berlin.