Fakultät Bildungswissenschaften

Anschrift
Universitätsstr. 2
45141 Essen
Raum
S06 S06 A58
Sprechzeiten
Im Semester: Mittwoch 15:30-16:30 Uhr (bitte per Mail anmelden)

Funktionen

  • Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in, Institut für Erziehungswissenschaft

  • Prodekan/in, Fakultätsrat

  • Prodekan/in, Dekanat

Focus of Research

  • Political socialisation
  • The role of social relationships for the political development
  • Assessment of tolerance and discrimination
  • Gender diversity & minority identities

Memberships & Organisational Activities

  • Prodean of the faculty “Faculty of Educational Sciences” at the University Duisburg-Essen (2024-2028)
  • Member of the  DGfE – Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (German society for educational sciences) 
  • Member of the GEBF – Gesellschaft für empirische Bildungswissenschaften (Society for empirical educational research)
  • Member of the Netzwerk Frauen und Geschlechterforschung NRW (Women’s & Gender Research Network)
  • Member of the Essener Kolleg für Geschlechterforschung (Essen College of Gender Research) (Application pending)
  • Member of the “Interdisciplinary Centre for Educational Research
  • Member of the “Interdisciplinary Centre for Integration and Migration Research
  • Member and newsletter coordinator of the EARLI Special Interest Group 13 „Moral and Democratic Education“
  • Organizing committee & scientific committee: „Migration, Social Transformation, and Education for Democratic Citizenship“, 27.8.-29.8.2018, University of Duisburg-Essen, Germany
  • Organizing committee & scientific committee: EARLI SIG 11 & 13 conference 2024: “Diversity within classrooms and societies: Perspectives on Teacher, Moral, and Democracy Education“, 12.8.-14.8.2024, University of Oxford, UK

Current Position

Johanna F. Ziemes is a postdoctoral researcher at the department of “Educational Research and Schooling”. In addition to her research activities, she plays an active part in the academic self-administration. She was part of the organization, conduction, and reporting of the international large-scale studies ICCS 2016 and ICCS 2022. For ICCS 2022 she fulfills the role of the national data manager for the federal state of Schleswig-Holstein and she is the co-data manager for the federal state of North Rhine-Westphalia.

Academic Development

2021

University of Duisburg-Essen

Promotion (Dr. phil.)

“Zur Relevanz der schulischen Sozialbeziehungen für die politische Unterstützung im Jugendalter”

Focus of thesis: Relevance of social relationships at school for trust, tolerance and identities

2011-2015

University of Trier

M. Sc. Psychology (120 CP)

Focus of thesis: Minority identities & internalised negativity

2012-2013

Mid Sweden University (Erasmus)

M Sc. Psychology (60CP)

Focus: Belief in a just world

2008-2011

University of Trier

B. Sc. Psychology (180 CP)

Focus of thesis: Academic self-concept

Further Qualifications

  • Systemic counsellor (DGSF certified)
  • Relaxation trainer for Autogenetic Training and Progressive Relaxation (DGE certified)

Publikationen


2024

Deimel, D. & Ziemes, J.F. (2024, 30.01). Herausforderungen und Chancen internationaler Large Scale Assessments (ILSA) am Beispiel von ICCS 2022. [Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung „Theoretische und methodische Einblicke in Projekte aus der Bildungsforschung“ des IZfB], Essen.

Ziemes, J.F. (2024, 18.03.). Wissen als Prädiktor von sozialem und politischem Vertrauen [Vortrag im Rahmen eines Symposiums]. GEBF Konferenz, Potsdam.

Ziemes, J.F. (2024, 13.08.). Measurement and predictors of discrimination sensitivity among 14-Year olds [Vortrag]. EARLI SIG 11 & 13 Konferenz, Oxford.

Ziemes, J.F. (2024, 28.08.). Complex identities depend on social relationships [Vortrag]. ECER Konferenz, Nicosia.

Deimel, D. & Ziemes, J.F. (2024, 19.09.). Demokratie für wen? Ergebnisse der International Civic and Cititzenship Education Study ICCS 2022 zur politischen Bildung in der Migrationsgesellschaft [Keynote]. Vernetzungstreffen „Demokratie für mich“ der Landesstelle Schulische Integration NRW, Bochum.

Ziemes, J.F. & Deimel, D. (2024, 23.10.). How does tracking relate to predictors of political self-efficacy? [Vortrag]. Annual Citizenship Education Conference 2024, Amsterdam.

Ziemes, J.F. (2024, 14-15.11). Introduction into Structure Equation Modeling using Mplus [Workshop], Arbeitsbereich Empirische Bildungsforschung, Graz.

2023

Hahn-Laudenberg, K., Abs, H.J., & Ziemes, J.F. (2023, 01.03.). Überzeugungen von Lehrkräften sozialwissenschaftlichen Fachunterrichts zur Gestaltung von Kontroversität im Unterricht [Vortrag]. GEBF Konferenz, Essen.

Ziemes, J.F. (2023, 28.02.). Measuring students’ experiences of discrimination in school [Vortrag in Rahmen eines Symposiums]. GEBF Konferenz, Essen.

Deimel, D. & Ziemes, J.F. (2023, 26.04.). Dissertation: klassisch oder kumulativ? [Workshop]. dok(forschungs)FORUM der Universität Duisburg-Essen, Essen. 

Ziemes, J.F. (2023, 23.08.). Belonging and discrimination in German schools [Vortrag]. EARLI Konferenz, Thessaloniki.

2022

Ziemes, J.F. (2022, 11.11.). Geschlechtliche Vielfalt in der Forschungswerkstatt des Lehramtsstudiums [Vortrag]. Tagung: Geschlechtersensible Bildung im Lehramtsstudium, Soest.

Ziemes, J.F. (2022, 16.06). Political Identity and Political Attitudes in 14-Year-old Students – Results from the International Civic and Citizenship Education Study 2016 [Vortrag]. EARLI SIG 13 Konferenz, Kristiansand.

Gutzwiller-Helfenfinger, E. & Ziemes, J.F. (2022, 15.06.). The Role of the Quality of Social Relationships at School in Predicting Students’ Endorsement of a Pre-Extremist Attitude towards Religion [Vortrag im Rahmen eines eingeladenen Symposiums]. EARLI SIG 13 Konferenz, Kristiansand.

Matafora, B., Ziemes, J.F., & Abs, H.J. (2022, 15.06.). The potential of learning about Europe to foster non-European students’ European identity [Vortrag]. EARLI SIG 13 Konferenz, Kristiansand.

Ziemes, J.F., & Abs, H.J. (2022, 11.03.). Untersuchung schulischer Prädiktoren von sozialer Toleranz in 15 europäischen Bildungssystemen [Vortrag]. GEBF 2022 Konferenz, Bamberg.

2021

Hahn-Laudenberg, Katrin, & Ziemes, J.F. (2021, 14.09). Das konzeptuelle politische Wissen bei Jugendlichen und dessen Relevanz für die Entwicklung politischen Vertrauens [Vortrag]. DVPW Konferenz, Trier.

Ziemes, J.F. (2021, 17.06.). Zur Relevanz schulischer Sozialbeziehungen für die politische Unterstützung im Jugendalter [Vortrag]. Interdisziplinäre Vortragsreihe Bildungsforschung des IZfB, Essen.

2019

Ziemes, J.F. (2019, 07.11.). National and European Identity among Emerging Citizens [Vortrag]. ACER - Learn over Lunch, Melbourne.

Ziemes, J.F., & Abs, H.J. (2019, 13.08.). Young Critical Citizens? Insights from the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2016) [Vortrag]. EARLI Konferenz, Aachen.

Ziemes, J.F., & Deimel, D. (2019, 14.06). Verstehen der und arbeiten mit den ICCS 2016 Daten [Workshop]. GPJE Konferenz, Göttingen.

Ziemes, J.F., & Hahn-Laudenberg, K. (2019, 14.06.). Politisches Wissen als Prädiktor der Befürwortung der Gleichberechtigung der Geschlechter bei Schüler*innen der achten Jahrgangsstufe [Vortrag]. GPJE Konferenz, Göttingen.

Ziemes, J.F. (2019, 05.06.) Attitudes towards Gender Equality and towards Equal Rights for all Ethnic Groups [Vortrag]. Eingeladener Vortrag im Kolloquium des WZB Social Science Center – Research Unit Migration, Integration, Transnationalization, Berlin.

Ziemes J.F. (2019, 19.02.). Relevanz des Schulklimas für politische Bildung [Symposiumsorganisation]. GEBF 2019 Konferenz, Köln.

Ziemes, J.F., Hahn-Laudenberg, K., & Abs, H.J. (2019, 19.02.). Vertrauen in politische Institutionen bei Schüler*innen mit und ohne Migrationshintergrund [Vortrag als Teil eines Symposiums]. GEBF Konferenz, Köln.

Ziemes, J.F. (2019.17.01.). Warum Vertrauen? Politische Unterstützung im Jugendalter.
Ergebnisse der International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2016) [Vortrag]. Eingeladener Vortrag, Universität Wuppertal.

2018

Ziemes, J.F. (2018, 29.08). Trust in Political Institutions in Students with and without Immigration Background [Vortrag als Teil eines Symposiums]. EARLI SIG 13 & InZentIM Konferenz, Essen.

Ziemes, J.F., & Zosel, T. (2018, 20.04.). „Fit for Democracy“ Das politische Mindset von 14-Jährigen. Workshop zu Identität(en) von Schüler*innen [Workshop]. „Fit for Democracy“ Fachtagung, Essen.

Ziemes, J.F., Hahn-Laudenberg, K., & Abs, H.J. (2018, 20.03.). ICCS 2016: Vertrauen in Institutionen bei Jugendlichen in 24 Ländern [Posterpräsentation]. DGfE 2018 Konferenz, Essen.

Ziemes, J.F. (2018, 26.02.). Trust in the Government and School in ICCS 2016 [Vortrag]. Citizenship Education Conference, Ghent.

2017

Ziemes, J.F., & Abs, H.J. (2017, 30.08.). Identity Formation as a Catalyst of Tolerance [Vortrag]. EARLI Konferenz, Tampere.

2016

Ziemes, J.F., & Abs, H.J. (2016, 04.06). The Development of a Political Identity as a Development Task in Adolescence [Posterpräsentation], EARLI JURE, Helsinki.

Ziemes, J.F. (2016, 04.06.). Stages of Gifted Identity Formation [Vortrag], EARLI JURE, Helsinki.