Dr. Julian Sudhoff

Dr. Julian Sudhoff

Dr. Julian Sudhoff obtained a joint degree in English and Biology (Staatsexamen Sekundarstufe I und II) to then present a doctoral thesis entitled Interkulturelles Lernen im Bilingualen Unterricht - Eine Studie zur Konzeption eines Kriterienkatalogs für die qualitative Analyse von Lehrwerken (available online: see below). He serves as a lecturer and researcher (Akademischer Oberrat) for EFL Education and Applied Linguistics at the Institute of Anglophone Studies, University of Duisburg-Essen. In the course of his academic career, Julian spent a year at Queen Mary and Westfield College, University of London. At the same time, he earned a Trinity College TESOL certificate (Teaching English to Speakers of Other Languages).

His main research interests are language teaching methodology, Content and Language Integrated Learning (CLIL), intercultural communicative competence, second language acquisition and bilingualism. Especially in the research field of CLIL, Julian is involved and participates in national and European projects.

The English department of the University of Koblenz-Landau as well as the Technische Akademie Wuppertal repeatedly invited Julian to conduct seminars and courses. As congress manager of AILA2008 - 15th World Congress of Applied Linguistics he played an integral part in the steering committee of this renowned academic convention. His expertise in managing academic venues led to his involvement in co-organising the GMF-Bundeskongress Fremdsprachen as well as the GAL 2018 (50. Jubiläumskongress der Gesellschaft für Angewandte Linguistik). On top of this, he repeatedly co-organised CLIL Summer Schools at the University of Duisburg-Essen. More recently, Dr. Sudhoff was asked to act as academic advisor for MeinSchulprojekt and for Qualitäts- und UnterstützungsAgentur - Landesinstitut für Schule, NRW.

Geisteswissenschaften/Anglistik/Amerikanistik

Address
Universitätsstr. 12
45141 Essen
Room
R12 R04 A39
Office hours
Termine und Anmeldung zur Sprechstunde unter: https://moodle.uni-due.de/course/view.php?id=24820

Functions

  • Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in, Anglistik: Angewandte Linguistik und Sprachdidaktik - Teaching English as a Foreign Language & Applied Linguistics

  • Studienberatung, Fachberater für Englisch (Lehramt: Staatsexamen und BA / MA)

The following publications are listed in the online university bibliography of the University of Duisburg-Essen. Further information may also be found on the person's personal web pages.

    Book articles / Proceedings papers

  • Rüschoff, Bernd; Sudhoff, Julian
    Teaching Aids and Materials
    In: The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching 2018
  • Wolff, Dieter; Sudhoff, Julian
    Zur Definition des Bilingualen Lehrens und Lernens
    In: CLIL Revisited: eine kritische Analyse zum gegenwärtigen Stand des bilingualen Sachfachunterrichts / Rüschoff, Bernd; Sudhoff, Julian; Wolff, Dieter (Eds.) 2015, pp. 9 - 39
  • Sudhoff, Julian
    Zur Materialentwicklung im bilingualen Sachfachunterricht
    In: CLIL Revisited: eine kritische Analyse zum gegenwärtigen Stand des bilingualen Sachfachunterrichts / Rüschoff, Bernd; Sudhoff, Julian; Wolff, Dieter (Eds.) 2015, pp. 267 - 288
  • Sudhoff, Julian
    Comics in the Content and Language Integrated Classroom - Exploring Synergies
    In: Teaching comics in the foreign language classroom / Ludwig, Christian; Pointner, Frank (Eds.) 2013, pp. 271 - 302
  • Journal articles

  • Sudhoff, Julian
    CLIL and Intercultural Communicative Competence: Foundations and Approaches towards a Fusion
    In: International CLIL research journal Vol. 1 (2010) Nr. 3, pp. 30 - 37
  • Articles

  • Sudhoff, Julian
    Content and Language Integrated Learning / Bilingualer Unterricht – Verborgene Potenziale für DaZ-Kontexte
    Essen (2011) 8 Seiten
  • Prefaces/Postfaces

  • Rüschoff, Bernd; Sudhoff, Julian; Wolff, Dieter
    Vorwort
    In: CLIL Revisited: eine kritische Analyse zum gegenwärtigen Stand des bilingualen Sachfachunterrichts / Rüschoff, Bernd; Sudhoff, Julian; Wolff, Dieter (Eds.) (2015) pp. 7 - 8
  • Books, Collections, Proceedings

  • Quartapelle, Franca; Sudhoff, Julian; Wolff, Dieter
    Mehrsprachig werden in der globalisierten Welt : Ein Handbuch für CLIL
    Rovereto (2018) 191 Seiten
  • Rüschoff, Bernd; Sudhoff, Julian; Wolff, Dieter (Eds.)
    CLIL Revisited : eine kritische Analyse zum gegenwärtigen Stand des bilingualen Sachfachunterrichts
    In: Forum angewandte Linguistik Frankfurt am Main Vol. 54 (2015) 385 S. : graph. Darst.
  • Rüschoff, Bernd; Schmitz, Ulrich; Sudhoff, Julian (Eds.)
    AILA 2008 - Multilingualism : challenges and opportunities : 15th World Congress of Applied Linguistics
    Essen (2008)
  • Rüschoff, Bernd; Schmitz, Ulrich; Sudhoff, Julian; (Eds.)
    Multilingualism: challenges and opportunities
    The 15th World Congress of Applied Linguistics; August 24-29; Essen, Germany,
    Duisburg (2008) 2 Bände
  • Thesis

  • Sudhoff, Julian;
    Interkulturelles Lernen im Bilingualen Unterricht : Studie zur Konzeption eines Kriterienkatalogs für die qualitative Analyse von Lehrwerken
    Duisburg, Essen (2010)

University of Duisburg-Essen

  • Member of the "Fakultätsrat der Fakultät für Geisteswissenschaften der Universität Duisburg-Essen“ (from 2014 onwards)
  • Member of „Promotionsausschuss der Fakultät für Geisteswissenschaften der Universität Duisburg-Essen“ (from 2010 to 2014)
  • Co-organiser of the CLIL-Summerschool (18.-29.07.2016): „Content and Language Integrated Learning (CLIL)“ [FSE-Projekt: Azioni a supporto del Piano Trentino Trilingue - Sviluppo delle risorse professionali e predisposizione di strumenti di apprendimento e valutazione].
  • Co-Organiser of CLIL-Summerschool (16.-27.07.2012): „CLIL/Bilingualer Sachfachunterricht in Theorie und Praxis“ [Europaischer Sozialfond: Projekt  LlDI - " Sprachen und Didaktik" - Aktionen für die Unterstützung der sprachlichen und didaktischen Kompetenzen von Trientiner Lehrern im Bereich der Fremdsprachen].
  • Local organsational board member of „GMF-Bundeskongress - Lernerautonomie im Fokus: Kompetenzorientierung, Differenzierung und Handlungsorientierung, Essen, 13 - 15 September 2012.

GAL - Gesellschaft für Angewandte Linguistik

  • Member of the editorial board: "Zeitschrift für Angewandte Linguistik (ZfAL)" published by DE GRUYTER MOUTON (from 2014 onwards)
  • Member of „Gesellschaft für Angewandte Linguistk" (GAL)
  • Co-organiser der GAL 2018, Universität Duisburg-Essen (11-14.09.2018 - 50. Jubiläumskongress der Gesellschaft für Angewandte Linguistik).
  • GAL-website: editor and design (2010–2013)

AILA - International Association of Applied Linguistics

  • Reviewer for AILA congress contributions (2010 onwards)
  • Congress manager of AILA2008 - 15th World Congress of Applied Linguistics (2005-2008)

IATEFL / Learner Autonomy Special Interest Group

  • Conference workshop chair with Dieter Wolff: Supporting Learner Autonomy in Content and Language Integrated Learning (2010)

CLIL Cascade Network

  • Contribution in piloting a course on CLIL Materials Production organised by CLIL Cascade Network, University of Jyväskylä (Finland) and Bayerisches Staatsministerium für Unterricht and Kultus in cooperation with the English Didactics Department of the Catholic University at Eichstätt.

ECML - European Centre for Modern Languages of the Council of Europe

  •  Participant in workshop on "Action research communities" / "Aktionsforschungsnetzwerke für SprachenlehrerInnen“
  •  Contribution to workshop "CLIL curriculum development project (Case Study 3)".

Sudhoff, J. (2018). Kultursensibel Fremdsprachen lernen im CLIL Unterricht. Vortrag auf der MINT-Konferenz „MINT und DaF- Zugang und Wissen“ organisiert durch das Goethe-Institut München, München.

Sudhoff, J. (2018). Bilingualer Sachfachunterricht - Ein vielversprechendes Unterrichtskonzept im Rampenlicht. Vortrag im Rahmen des Fortbildungsangebots „Perspektiven des bilingualen Sachfachunterrichts“ für Lehramtsstudierende der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, Bonn.

Sudhoff, J. (2018). Bilingualer Unterricht – eine Annäherung an Interkulturalität, Sprachsensibilität und Sprachmittlung. Vortrag und anschließende Workshops auf der Herbsttagung der Arbeitsgemeinschaft der Schulen mit deutsch-englischem Zweisprachenzug in NRW (Bilingual AG NRW), Essen.

Sudhoff, J. (2018). CLIL als Impulsgeber für den modernen (grundständigen) Fremdsprachenunterricht. Vortrag im Rahmen des Seminario di aggiornamento - Fremdsprachenunterricht und CLIL organisiert durch das Goethe-Institut Mailand, Mailand (IT).

Sudhoff, J. (2018). Mission Possible: CLIL im Fremdsprachenunterricht. Workshop im Rahmen des Seminario di aggiornamento - Fremdsprachenunterricht und CLIL organisiert durch das Goethe-Institut Mailand, Mailand (IT).

Krabb, A., Sudhoff, J., Wolff, D., Quartapelle, F. (2018). Mehrsprachig werden in der globalisierten Welt – Ein Handbuch für CLIL. Buchpräsentation auf dem Festival der Sprachen des IPRASERovereto (IT).

Sudhoff, J. (2018). Mission Possible: Theoretische Überlegungen und praktische Impulse zum interkulturellen Lernen im bilingualen Unterricht. Bilingualer Unterricht in der Sekundarstufe II - Konzepte, Materialien, Impulse. Vortrag auf der Tagung der Arbeitsgemeinschaft der Schulen mit deutsch-englischem Zweisprachenzug in NRW (Bilingual AG NRW) im Burg-Gymnasium, Essen.

Sudhoff, J. (2017 & 2018). CLIL-lower secondary level - Planning & Designing CLIL-Classrooms: The Methods and Material Dimension. Lehrerfortbildung für italienische Lehrkräfte organisiert durch das IPRASE, Trento (IT).

Sudhoff, J. (2017 & 2018). CLIL in the Light of Foreign Language Teaching - Planning & Designing CLIL-Classrooms. Lehrerfortbildung für italienische Lehrkräfte organisiert durch das IPRASE, Rovereto (IT).

Sudhoff, J. (2017 & 2018). CLIL at higher secondary level - Planning & Designing CLIL-Classrooms: The Methods and Material Dimension. Lehrerfortbildung für italienische Lehrkräfte organisiert durch das IPRASE, Rovereto (IT).

Sudhoff, J. (2017 & 2018). CLIL-Unterricht gestalten: Methoden und Materialen. Lehrerfortbildung für italienische Lehrkräfte organisiert durch das IPRASE, Trento (IT).

Sudhoff, J. (2017). Modern English Language Teaching – Project work in focus. Mitarbeiterfortbildung für meinSchulprojekt, Berlin.

Sudhoff, J. (2017). CLIL-Methoden und CLIL-Materialentwicklung. Lehrerfortbildung für italienische Lehrkräfte organisiert durch das IPRASE, Rovereto (IT).

Sudhoff, J. (2017). Modul 8.1 Teaching Linguistics. Lehrauftrag im Institut für Anglistik der Universität Koblenz-Landau, Koblenz.

Sudhoff, J. (2017). Inhaltsorientierung als Schlüssel zum modernen Fremdsprachenunterricht. Vortrag auf dem Studientag für Deutschlehrende „Werkstatt DAF“ organisiert durch das Goethe-Institut Mailand, Mailand (IT).

Sudhoff, J. (2017). Interkulturelles Lernen im Bilingualen Unterricht. Vortrag auf der CertiLingua-Schultagung des Ministeriums für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen, Soest.

Rüschoff, B., Rumlich, D., Schäfer, A., Sudhoff, J. (2016). Sommerkurs für italienische CLIL-LehrerInnen aus dem Trentino an der Universität Duisburg-Essen, Essen. Lehrerfortbildung an der Universität Duisburg-Essen, Essen.

Sudhoff, J. (2016). Modern English Language Teaching in a Nutshell. Mitarbeiterfortbildung für meinSchulprojekt, Essen.

Sudhoff, J. (2016). Action Research – Master of Education – English, University of Duisburg-Essen. Vortrag im European Centre for Modern Languages (ECML) “Action research communities for language teachers” (Workshop 1/2016), Graz (A).

Sudhoff, J. (2016). Material Considerations in CLIL. Vortrag im Auftrag der Qualitäts- und Unterstützungsagentur – Landesinstitut für Schule des Landes Nordrhein-Westfalen (QUA-LiS NRW) für SchulleiterInnen aus dem Trentino (IT), Soest.

Sudhoff, J. (2016). Sprachen sind die Kleidung der Gedanken - Interkulturalität ist ihre Ankleide: Herausforderungen und Chancen interkulturellen Lernens im fremdsprachlichen Unterricht. Vortrag für die Qualitäts- und Unterstützungsagentur – Landesinstitut für Schule des Landes Nordrhein-Westfalen (QUA-LiS NRW), Soest.

University of Koblenz-Landau

  • Applied Linguistics and Intercultural Communication
  • Didactic Perspectives on Linguistics
  • Bilingualism - Individual and Societal Perspectives
  • Intercultural Competence

Heim, K., Sudhoff, J. (2015). Die Rolle der englischen Fachdidaktik der UDE in Vorbereitung und Begleitung des Praxissemesters. Vortrag und Austausch mit FachleiterInnen des Faches Englisch der Bezirksregierung Düsseldorf, Mülheim (Ruhr).

Sudhoff, J. (2015). Mehrperspektivität im Bilingualen Unterricht - Chance und Praxis. Vortrag auf der Sektionentagung der Gesellschaft für angewandte Linguistik (GAL) 2015, Frankfurt (Oder).

Sudhoff, J. (2015). Bilingualer Unterricht (CLIL) in Theorie und Praxis: eine Bestandsaufnahme. Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung „Mehrsprachigkeit“ der Universität Duisburg-Essen, Essen.

Sudhoff, J. (2015). CLIL – Materialien. Vortrag im Auftrag der Qualitäts- und Unterstützungsagentur – Landesinstitut für Schule des Landes Nordrhein-Westfalen (QUA-LiS NRW) für SchulleiterInnen aus dem Trentino (IT), Dortmund.

with Dominik Rumlich: Kompetenzorientierung in der Lehreraus- und -fortbildung. Presentation at the Fachtagung "Kompetenzorientierung im bilingualen Unterricht der Sekundarstufe I" organised by the Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes NRW. Cologne, 22 September 2012.

Various sessions at CLIL Summer School ("CLIL/Bilingualer Sachfachunterricht in Theorie und Praxis. Sommerschule für italienische Deutschlehrer") in Essen, 16-27 July 2012:

  • Theoretische Grundlagen des CLIL-Unterrichts
  • CLIL Materialentwicklung
  • Forschungslage zu CLIL (together with Dieter Wolff)

Überlegungen zur Lehrwerkskonzeption für den Bilingualen Unterricht. Presentation at “Lehrwerktagung: Fremdsprachliche Lehr- und Lernmaterialien für das 21. Jahrhundert” organised by the University of Duisburg-Essen in cooperation with the Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes NRW. Essen, 22 – 24 February 2012.

Intercultural Learning in CLIL: Mission possible?/! Presentation at the International Conference “CLIL 2010 - In Pursuit of Excellence” organized by the Universities of Eichstätt (Germany) and Jyväskylä (Finland), in conjunction with CCN (Lifelong Learning Programme). Eichstätt, 30 September – 2 October2010.

Supporting Learner Autonomy in CLIL – Workshop Introduction. Presentation at workshop IATEFL Learner Autonomy SIG conference “Involving Language Learners: Success Stories and Constraints”. Organised by IATEFL LA SIG and the University of Duisburg-Essen. Essen, 26 November 2010.

Interkulturelles Lernen im Bilingualen Unterricht. Presentation at EXPOLINGUA (Internationale Messe in Berlin für Sprachen und Kulturen). Berlin, 21. November 2009.

Umrisse einer CLIL-Praxis. Presentation at workshop meeting of the European Centre For Modern Languages project: CLIL-CD (European Framework for CLIL Teacher Education). Graz, 23 October 2009.

Approaching Intercultural Learning in CLIL - A Question of Classroom Materials? Afternoon session at the “Pilot course on CLIL Materials Production” organised by CLIL Cascade Network, University of Jyväskylä (Finland) and Bayerisches Staatsministerium für Unterricht and Kultus in cooperation with the English Didactics Department of the Catholic University at Eichstätt. Eichstätt, 3 April 2009.