Joel Guttke
Joel Guttke works as a research assistant in EFL Education at the University of Duisburg-Essen. His research revolves around instructional quality in EFL education with a particular focus on cognitive activation (kognitive Aktivierung). Located at the intersection of research into foreign language education (Fremdsprachenforschung) and educational research (Empirische Bildungsforschung), his PhD project is concerned with the development and validation of subject-specific student and teacher questionnaires to assess cognitive activation in primary EFL education.
Joel studied English and Mathematics at the University of Duisburg-Essen (2015–2021) where he obtained a teaching qualification in secondary education. His master thesis concerned itself with the ways secondary EFL teachers conceptualize and diagnose academic underachievement. As part of his course of studies, he spent six months abroad working as a foreign language assistant at Coláiste de hÍde in Dublin, Ireland.
Institut für Anglophone Studien: Didaktik des Englischen
45141 Essen
Functions
-
Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in, Anglistik: Didaktik des Englischen - EFL Education
Current lectures
-
2024 WS
Past lectures (max. 10)
-
2024 SS
-
2023 WS
-
2023 SS
-
2022 WS
-
2022 SS
-
2021 WS
-
2021 SS
* indicates double-blind peer review
** indicates peer review
Articles
- * Wilden, E., Porsch, R., Guttke, J., & Wellmanns, L. (2024). Das Potential zur kommunikativ-kognitiven Aktivierung im Englischunterricht: Befunde einer Analyse von Lernaufgaben aus Lehrwerken der Grundschule. Fremdsprachen Lehren und Lernen, 53(2), 120–139. Narr Francke Attempto. DOI: 10.24053/FLuL-2024-0026
- * Guttke, J., & Porsch, R. (2024). Kognitive Interviews als Methode der Inhaltsvalidierung von Fragebogenitems zur Erfassung kognitiver Aktivierung im Englischunterricht der Grundschule. Empirische Pädagogik, 38(1), 147-167. DOI: 10.62350/WYBS7986 [Digital supplement]
- * Guttke, J. (2023). Kognitive Aktivierung im Fremdsprachenunterricht: Ein systematisches Review von Forschungsarbeiten aus dem deutschsprachigen Raum. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(2), 145–176. DOI: 10.17185/duepublico/78692 [Digital supplement]
- * Guttke, J. (2022). Diagnose von schulischem underachievement im Englischunterricht: Eine rekonstruktive Studie mit Englischlehrkräften der Sekundarstufe. k:ON: Kölner Online Journal für Lehrer*innenbildung, 5(1), 166–190. DOI: 10.18716/ojs/kON/2022.0.9
- * Alfes, L., Guttke, J., Lipari, A. C., & Wilden, E. (2021). ‘Who controls the past controls the future’: Benefits and Challenges of Teaching Young Adult Dystopian Fiction. CLELE Journal, 9(1), 12–31. URL
Book Chapters
- ** Guttke, J., & Porsch, R. (2024). Inhaltsvalidierung von Fragebogenitems zu kognitiver Aktivierung im Englischunterricht der Grundschule mittels Expert:innenbefragung. In V. Lohe, A. Lindl, & P. Kirchhoff (Eds.), Unterrichtsqualität in schulischen Fremdsprachen (pp. 57–84). Waxmann. DOI: 10.31244/9783830999201.03
Reviews
- Guttke, J. (2023). Review of Teaching English in the Primary School by Annika Kolb and Marita Schocker. TEYLT Worldwide, 1, 43–45.
Teaching Practice
- Alfes, L., & Guttke, J. (2024). Does AI know how to wow a job application? Der fremdsprachliche Unterricht Englisch "Language awareness", 190, 26–32.
- Hofstra, N., & Guttke, J. (2023). The language learners’ calculator?: Artificial intelligence in English language teaching. Praxis Englisch, 80(6), 44–46. URL
- Guttke, J., & Hofstra, N. (2023). Why are (violent) video games so much fun?: Creating a game review to critically reflect on one’s own gaming habits. Praxis Englisch, 80(2), 29–33. URL
- Alfes, L., Derksen, I., & Guttke, J. (2022, Eds.). Benefits and challenges of a globalised world: Economic, ecological, and political perspectives. Brinkmann Meyhöfer. URL
- Guttke, J. (2022). “You’re gonna hear me roar”: Analyzing a retelling of Shakespeare’s Romeo and Juliet from Juliet’s perspective. Praxis Englisch, 79(5), 39–43. URL
- Guttke, J. (2022). Towards gender-sensitive language: Doing internet research on how gender is expressed in different languages. Praxis Englisch, 79(3), 39–43. URL
- Guttke, J. (2022). Keeping up with the Puritans: Illustrating Puritan lifestyle as a comic. Praxis Englisch, 79(2), 15–19. URL
Presentations
- Guttke, J., Porsch, R., Rahden, J., & Wilden, E. (September 6, 2024). Competence beliefs and teaching practice of (non-)specialist EFL teachers at primary level in Germany. Second Language Teacher Education 2024, Brno, Czech Republic.
- Guttke, J. (July 5, 2024). Theoretische Forschung ≠ Theoretische Forschung. Symposium "Theoretische Forschung in der Fremdsprachendidaktik", Münster, Germany.
- Guttke, J., Wilden, E., & Porsch, R. (April 25-27, 2024). Developing items for measuring cognitive activation in primary EFL education. Inaugural ELLRA Conference, Krakow, Poland.
- Wilden, E., Porsch, R., & Guttke, J. (April 25-27, 2024). Analyzing the potential for communicative-cognitive activation in primary EFL textbooks. Inaugural ELLRA Conference, Krakow, Poland.
- Guttke, J., Quast, J., Rubach, C., Porsch, R., & Wilden, E. (March 18-20, 2024). Kognitive Aktivierung im Englischunterricht der Primarstufe: Zusammenhänge mit Schüler:innenleistungen und Dimensionen der Unterrichtsqualität. 11. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung, Potsdam, Germany.
- Wilden, E., Porsch, R., & Guttke, J. (March 6-7, 2024). Analyzing the potential for communicative-cognitive activation in primary EFL listening tasks. International Conference on Foreign Language Listening Comprehension, Münster, Germany.
- Guttke, J. (April 18–21, 2023). Improving teaching quality in primary ELT by increasing cognitive activation. 56th International IATEFL Conference, Harrogate, UK. URL
- Guttke, J. (September 27, 2022). Zur fachspezifischen Operationalisierung kognitiver Aktivierung im Englischunterricht der Primarstufe: Ergebnisse einer Expert:innenbefragung zur Inhaltsvalidierung. Symposium "Unterrichtsqualität in schulischen Fremdsprachen", Erfurt, Germany